Gå til innhold

Uenighet med verksted ang pris på bytte av topp.. Hjelp!

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Hei!

Bilen min har som kjent vært parkert en LANG stund nå, pga topp havari. Først trudde man at det kun var toppakning, også mottok jeg en ny topp med sprekk i, også måtte jeg vente på tollvesenet med den nye toppen, osv osv..

Jeg satte bilen min på ett verksted, og fikk der anslått at de skulle bruke 20timer på toppakningsskiftet, med en verkstedpris på 350kr. Altså 7000kr for arbeidet.

Jeg ringte ett annet verksted som tar 800kr i timespris, og fikk ett tilbud på 4000kr for skifte av toppakningen.

Begge tilfellene er utenom deler, dette stiller jeg med selv.

Jeg valgte selvsagt det siste tilbudet og flyttet bilen min fra det første verkstedet til det andre verkstedet.

Jeg avleverte bilen min og toppakning, bolter, oljefilter, etc..

Dessverre blei jeg oppringt av dem i ettertid, der de fortalte meg at det var sprekk i toppen..

Jeg kjøpte meg en ny topp, som var komplett med ventiler, løftere, og alt utenom kammene, pinnbolter etc. Dette skulle flyttes over fra den gamle toppen. I mine tanker er ikke dette så tidskrevende arbeid, så jeg regnet med at det ville dermed bli litt dyrere enn toppakningsskiftet.

For hvor mye mer tid kan det ta å skifte over kammene og boltene og alt dette når man har to topper ved siden av hverandre? Ifølge BMW i Harstad ville han anslå at dette var gjort på en time eller to.. Så om vi regner 1 1/2 time er vi oppe i en pris på 1200kr ekstra, altså 5200kr.

Når man attpåtil tar i betraktning at en kompis med en E36 318i med defekt topp fikk en pris på 6000kr for arbeidet ved bytte av topp, når han hadde en 'rein' topp uten ventiler, løftere, etc og de dermed måtte slipe over ventilene, flytte over alle deler inkl pinnbolter og kamakslinger ++..

Hvordan kan jeg da få en pris på 12400kr? :(

Jeg ringte sjefen ved verkstedet og spurte han hvordan dette var tilfelle, han benektet at han gav meg en pris på 4000kr for 3mnd'er siden. Og sa at enten betalte jeg 12400kr eller så blei bilen stående. Jeg nektet på det, for når jeg har fått en pris på 4000kr for ett toppakningsskifte som omfatter demontering/montering, oljeskift, kjølevæskeskift, etc så lurer jeg på hvordan 2timer mer arbeid med overflytting av kam og bolter kan utgjøre en pris som er 3 ganger så dyr som den jeg har fått anslått på toppakningsbytte. Han blei forbanna, og han gav meg en ny pris på 10500kr, men jeg sa fortsatt at dette er alt alt for dyrt, og fyren slengte på røret (?).

Etterpå ringte jeg kompisen min som jobber der, for å diskutere saken med han, og da kom sjefen bort med en pris på 9500kr til meg.

Verkstedet har vært veldig hyggelige og rimelige mot meg, enda ting har tatt lang tid pga venting anngående toppene jeg har kjøpt og alt, så har bilen fått stått der. Jeg har også fått skru på den på Onsdagskvelder når dem har hobbykvelder for ansatte.

Men, hva gjør jeg? Hvordan skal jeg gå fram i denne saken? Jeg har forholdt meg saklig og holdt meg til fakta.

Jeg hadde regnet med en pris på rundt 6000kr ca, og fikk ondt i magen når jeg fikk prisen på 12500kr.

Bilen det gjelder er min 1995 BMW 325ia Cab med M50B25 motor.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står iallefall i det norske lovverket at de kan ikke gå over 10% (rundt der tror jeg ) av den prisen som ble gitt til deg... isåfall blir dette på deres regning.

Men du har vel ikke dette beløpet (4000kr) dokumentert på noen måte ? =\

Skal slå opp i lovverket nå med en gang jeg for å friske litt på rettslæren :D

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... et eksempel på dette er:

Treskoutskjærer Arve gav Nils prisoverslag på å få fikset Nils nye tresko for ca. 5000 kr. Nils godtar, og 1 uke etterpå får Nils tilbake treskoene, men det ble mye mer for å få dem fikset enn Nils trodde... reprasjonen kostet 10500 kr!!! o.O

Loven sier da at sluttprisen skal ikke overstige prisoverslaget med mer enn 15%, så Nils trenger bare å betale 5000kr + 15% tillegget. Ikke 10500 kr..

jeg var ganske døv med eksempelet, men du skjønner vel tegninga? ;)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr_S - Reparasjon er gjort.

Sower - prisen på 4000kr er for toppakningsbytte, og arbeidet som er gjort er toppbytte.. Toppbytte vil være litt dyrere.. Så jeg vet ikke helt hvordan denne regelen med 15% vil gjelde..

Jeg har det ikke dokumenter på annet vis enn at han sa det til meg over telefon, og jeg da hentet bilen min for å sette den på deres verksted.. Jeg ringte rundt å fikk priser på 8000kr, 6000kr, og hos dem 4000kr.

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der datt jeg av -.^ det er vel hvilke del av abreidet som var vesentlig høyest som gjelder her da... og om ingenting er sagt anng. det, så blir det litt mere kinkig..

15% delen gjelder prisoverslag som du får fra verkstedet.

Jeg trur du må lese litt nøyere..

Jeg fikk tilbud på å bytte toppakning på bilen min til 4000kr av verkstedet. Så viste det seg at det var ikke toppakningen som var gåen, men toppen! Dermed måtte jeg gå til en anskaffelse av en ny topp. Det er i og for seg samme jobben, annet enn at det måtte flyttes over kamakslinger og pinnbolter. Så prisen øker nok til litt mer en 4000kr, men det er ikke mer enn 1-2timers arbeid og dermed skulle det kostet under 6000kr.

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det prisen noe som du forutså selv (den på 6000,-) siden en før deg betalte den prisen for ca. samme arbeid ?

Bilverksted har ofte store omgangskretser der kjenninger får billigere rep. enn andre.

feks her i byen er det en som får varma på solfilm på rutene gratis, og byttet div. deler på bilen sin gratis fordi familien kjenner dem. (gode kunder etc)

Så det er ikke noe du må se bort ifra. :P

er forresten en grunn til at Pondus setter bilmekanikere i et dårlig lys med grådighet etc... blah

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å være etterpåklok, men du skulle tatt en ny ringerunde når du fikk beskjed om at toppen måtte byttes. Mitt råd er å betale det som du har klart å prute det ned til. Du bruker unødvendig mye tid og energi på å finne en vei rundt. Selvom du kanskje finner en løsning så er vinningen gått opp i spinningen.. Prøv å redusere prisen til en overkommelig pris og betal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å være etterpåklok, men du skulle tatt en ny ringerunde når du fikk beskjed om at toppen måtte byttes. Mitt råd er å betale det som du har klart å prute det ned til. Du bruker unødvendig mye tid og energi på å finne en vei rundt. Selvom du kanskje finner en løsning så er vinningen gått opp i spinningen.. Prøv å redusere prisen til en overkommelig pris og betal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det prisen noe som du forutså selv (den på 6000,-) siden en før deg betalte den prisen for ca. samme arbeid ?

Bilverksted har ofte store omgangskretser der kjenninger får billigere rep. enn andre.

feks her i byen er det en som får varma på solfilm på rutene gratis, og byttet div. deler på bilen sin gratis fordi familien kjenner dem. (gode kunder etc)

Så det er ikke noe du må se bort ifra. :P

er forresten en grunn til at Pondus setter bilmekanikere i et dårlig lys med grådighet etc... blah

Nei. Men, å skifte over kammer og pinnbolter vil ikke ta så veldig mye mer enn 2timers arbeid.. 2x800 = 1600

4000kr + 1600kr = 5600kr.

Han har ingen rabatt.

Vel, hvor mye dyrere skal det egentlig være å bytte over litt deler liksom? Jeg hadde forventa at det blei dyrere enn de anslåtte 4000kr'ene, men tok den prisen med i betraktning, og den prisen til kompisen min og kom fram til at det sikkert blei overkommelig.

Jeg har ikke råd til å betale de 9000kr'ene det koster.

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider