Gå til innhold

Juss-spørsmål

Ranger emnet

OleM

Anbefalte innlegg

Kjøpte et prosjekt i april 2005. Var da skyldig årsavgift for 2005, noe jeg var klar over.

Skrev kontrakt i to eksemplarer og fylte ut salgsmeldingen, og eier sa hun skulle levere den, på tross av at jeg skulle innom Biltilsynet dagen etter uansett. Greit nok for meg, tenkte jeg da. Det er forøvrig eier som plikter å levere salgsmelding, såvidt jeg vet.

Etter et par uker var fremdeles ingen salgsmelding innlevert, og jeg ringte for å purre. Oj oj, den hadde hun glemt, det skal hun gjøre snart!

Etter enda noen uker purret jeg på nytt, men ingenting skjedde, undertegnede ble drittlei og nå skriver vi juli 2006. Bilen står fremdeles med skilter på parkeringsplassen, intet prosjekt påbegynnes før jeg står som eier av bilen. (Nettopp fordi at jeg kan legge titusener av kr i oppussing, og plutselig står gammel eier på døra og vil ha bilen 'sin'.)

Gammel eier har mitt navn, mitt telefonnr, og kjøpskontrakten hvor alle data finnes - det er ikke vanskelig å få tak i meg - jeg synes jeg har gjort nok med tanke på å ordne omregistrering, dessuten er det ikke min plikt å levere salgsmeldingen.

Nå er det ikke noe særlig penger det er snakk om i mitt tilfelle, vi snakker om en gammel Mazda med bakhjulstrekk - men har lagt prosjektet på is siden det har tatt sånn tid (kjøpte en Mazda 616, strøken, istedet =) og er derfor ikke interessert i å omregistrere bilen i mitt navn - med de økonomiske forpliktelser det medfører (2 årsavgifter, omreg. etc.)

Noen som har forslag til hva jeg bør foreta meg?

Hvordan stiller det seg, når tidligere eier ikke kan/vil levere salgsmelding? Dersom man leverer en salgsmelding som er gammel, blir det automatisk godtatt på Biltilsynet? Har riktignok en kjøpskontrakt, men den mener jeg faller bort når tidligere eier ikke kan/vil omregistrere. Dersom gammel eier plutselig finner ut at hun skal levere salgsmeldingen nå, etter nesten 16 måneder, får jeg plutselig krav om to årsavgifter etc? Noen synspunkter/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor leverte ikke DU inn salgsmelding da????? er best og levere selv UANSETT hva folk sier....

gjør jo ikke noe og lever inn 2stk salgsmeldinger da!!

du har jo skiltnr og navn på dama da! bare og ringe og si at du kan treffe henne og lever salgsmeldinga for henne siden hun ikke har klart det på over

1ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mener det ikke har noe og bety om hvor gammel salgsmeldinga er da.. alt som er skyldig på bilen evnt års-avgift følger bilen og ikke eier.. så JA du kan risikere og måtte betale 2års-avgifter pga selger ikke gidder og lever inn salgsmelding før nå feks....

1986 Golf syncro

1990 Golf Fire and Ice

1998 Passat stv 1.8T Kånebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det ikke har noe og bety om hvor gammel salgsmeldinga er da.. alt som er skyldig på bilen evnt års-avgift følger bilen og ikke eier.. så JA du kan risikere og måtte betale 2års-avgifter pga selger ikke gidder og lever inn salgsmelding før nå feks....

På grunn av hverken selger ELLER kjøper har gidda og levert inn ;)

Er jo derfor man leverer inn to eksemplarer av den gamle salgsmeldingene :)

Værre nå som det har kommet nye vognkort da, men er jo bare å være med å levere salgsmeldinga når man kjøper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøpe en bil, og skriver kontrakt, er det fordi jeg da regner med at bilen vil bli registrert på mitt navn. Når dette ikke skjer pga uvilje (eller whatever grunn) fra selgers side, kan jeg ikke skjønne at kontrakten er gyldig, jeg er ikke den formelle eieren av bilen så lenge biltilsynet ikke har registrert det.

Det heter seg vel at man plikter å levere inn salgsmelding senest en uke etter at salget har funnet sted? Det må da være grenser for hvor sent man kan innlevere en salgsmelding? Sjekket med biltilsynet, det eneste de kunne si er at jeg må ha underskriften fra selger på en salgsmelding dersom de skal kunne omregistrere bilen, andre tips kan de ikke gi meg. Men - som sagt - er det nå ikke interessant for meg å omregistrere bilen, har begynt på annet prosjekt.

Ble kun fylt ut en salgsmelding, og to kontrakter (selgers og kjøpers eksemplar). Så ingen grunn (der og da) for å fylle ut to salgsmeldinger. Det var i selgers interesse å bli kvitt bilen (rust, defekt motor, skyldig årsavgift...). Antar selger har fått masse krav fra staten ang. skyldig årsavgift for både 2005 og 2006, så det er VELDIG merkelig at hun ikke har tatt kontakt, dersom hun fremdeles har salgsmelding og kontrakt. Kan aldri tenke meg at disse papirene finnes, jeg ville i alle fall vært kjapp til å ta en telefon dersom jeg kunne spart meg over 6000 spenn på det.

Jeg kunne selvfølgelig gjort mye mer for å få tak i selger, gjorde to eller tre forsøk de første par månedene, men på dette stadiet er jeg drittlei av selgers manglende evne til å levere salgsmeldinga, og prosjektet døde for et år siden.

Er _fristet_ til å sette fra meg bilen et eller annet sted, og gi faen. Kan ikke skjønne at det finnes noe som knytter meg til den bilen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - med en gyldig kjøpekontrakt er DU eier av bilen - uansett hva som står registrert på data'n til Biltilsynet.

Om du velger å hensette bilen et sted - og den blir inntauet som vrak for eiers kostnad, vil tidligere eier kunne videresende dette kravet til deg - med henvisning til kjøpskontrakten... Og DU vil stå ansvarlig! :(

Så til omregistreringen...

Om tidligere eier ikke VIL eller GIDDER sende inn Salgsmelding, gjør DU det. Fyll ut både dine opplysninger og hennes opplysninger på Salgsmeldingen. Hennes manglende signatur dokumenterer du med kjøpskontrakten, som et vedlegg. Skal gå som hakka møkk...

Egentlig er det ikke krav om å bruke skjemaet "Salgsmelding" en gang - skulle holde med bare kontrakten, om den er godt nok skrevet. Men ingen vits i å terge Biltilsynet unødig ;)

Lykke til!:thumb

PS! Husk at den som står som REGISTRERT eier 1.1.xx formelt sett også hefter for årsavgiften, og får krav om denne i posten - dersom bilen ikke er avskiltet.. Er skiltene innlevert før 1.1 får man ikke krav om årsavgift før ved påskilting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider