Gå til innhold

kammer vs turbo

Ranger emnet


ulfern

Anbefalte innlegg

bygger meg motor nå(fortsatt)

 

å har kommet til kammer, målet har vært 350hk.. der står det fortsatt..

 

men, hva slags kammer ( duration? løft ? grader? osv ) burde jeg gå for, i mitt tilfelle gjelder det en vw 1.8 16v med turbo, 3" eksos hele veien, portet grenrør osv osv.. så grove kammer burde ikke være dumt vill jeg tro,

 

men jeg veit ikke helt hva jeg skal se etter..altså i duration? løft ? grader? osv..

og om noen veit hvor jeg får tak på kammer beregnet turbo, skrik ut..

 

 

takker for alle svar..

 

mvh.

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGINE information

 

7661221

INTAKE EXHAUST

 

 

clearance [cl] 0.00mm 0.00mm

duration [0.1mm+cl] 283° 279°

duration [1.0mm+cl] 246° 243°

valve lift [cl=0] 11.50mm 11.50mm REQUIRED PARTS

cam lift - -

peak angle 108° 108° followers: O.E.M.

timing [1.0mm+cl] 15/51° 49/14° retainers: O.E.M.

lift at TDC [cl=0] 2.95mm 2.70mm

 

 

 

 

ville dette vært brukanes? :)

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjeller på kammer for turbo og sugemotorer da, husk det! En bra turbokam pleier å være 15-20 grader kortere en en sugemotor kam for samme turtall for eksempel. Og lobseperation på minst 112 grader og oppover. Og eksos ventilen skal helst ikke være oppe for lenge etter TDC. Dette er grunnregler visstnok.... Også er det jo mange andre ting du skal ta hensyn til da, hvilket turtall skal du ha effekt på? Hvor mye skal du lade? Og en del andre ting.

 

Men ring til noen som har peiling, som VS motor eller Mobeck for eksempel... De kan også spesial lage kammer etter dine spesifikasjoner, og det er ikke mye dyrere heller...

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hondaer yter uten unntak mere effekt per enhet ladetrykk jo lengre durasjon, jo høyere ventilløft og (innen rimelighetens grenser) jo mindre lobeseparasjonen er på kammene. Mere luft inn og ut = mere hester (følgelig anbefaler man "god pusting" på resten av oppsettet; porting av kanaler, turbinhus, wastegatestørrelse/plassering, innsugsmanifoild/gasspjeld og eksosanlegg). Det normale eksemplet er en turbolada B16A (fra Civic VTI) med de originale B16A-kammene (som er nært 260 grader ved 0.00" ventilløft) og man bytter til B16B eller B18C ®-kammer (som er nært 285 grader ved 0.00" ventilløft) - her snakker vi om en effektøkning på mellom ~40 og ~120 hester økning på hjula alt ettersom resten av oppsettet ser ut. Man har også testet å ikke aktivere VTEC-profilene under hele dynorunet (whohoo, cirka 215 graders durasjon ved 0.00"), og da opplevde man et enormt effekttap ("jammen jammen, alle sier jo at du skal jo ha minst mulig durasjon på turbokammer". "Bullshit" sier jeg). Et annet eksempel jeg kommer på er én motor som istedenfor Type R-kammer (som er ekstemt vanlige å bruke) fikk N/A-kammer fra Skunk² på eksossida ("Stage 1" om jeg ikke husker feil) og JUN Auto på innsuget ("Stage 2" her (med hukommelsesforbehold)); ytelsesøkningen på hjula var i 80- eller 100-hesterklassen iforhold til allerede aggesive kammer.

 

Sjekk også ut VWVortex-forumet; selv jeg som Hondafyr plukker med meg en del god info fra 1.8T-seksjonen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schrick Kent Crane Piper Techtonics osv har jo stort utvalg av kammer da, mange forskjellige stages med ladetrykk osv. Tror de nesten skiller kammer for overlading og NA så da blir det enda enklere:) Men man må vel regne med 5-6 lapper for å kjøpe noe sånt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det koster penger.. har lett. men finner ikkeno.. selvsagt er det forskjell på sugekammer og kammer for turbo.. men er det ingen steder de selger slik eller har oversikt over hva som er kurant?

 

skjønner jeg kan gå å si jeg vil ha det og det.. men jeg vil gjøre litt research først for å se hva som er brukanes :)

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holset hx 40 er en klassiker for vw= bra effekt

 

Nå har ikke jeg all verdens peiling på dette, men hx40 blir vel altfor stor på en 1,8 ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Med mindre du skal over 400-450 hk holder de orginale lenge på både KR og PL. Bruk heller de pengene på turbo IMHO

 

 

så du mener jeg burde kunne passere 400 med kr kammene?

 

tror jeg kommer til å bruke gt30r turboen jeg..

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår