esbandos Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 Hei. Jeg har en 240 B21motor som er litt vrien når man skal stoppe motoren av og til.. det høres ut som om den har ei SINNSYK feiltenning, fordi motoren "starter" igjen etter man har tatt ut nøkkelen og går i ca 2-3-4sekunder før den stopper. Hva kan være årsaken til dette? Har justert tenningen HELT rett vil jeg tru. Alt av merker er på merkene sine, og den har ikke mye fortenning. Så hva kan være årsaken? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 Hm, så for meg en helt annen tråd når jeg las overskriften.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 ja, måtte bare ha det som overskrift siden det KAN være det som er feilen vettu.. ;) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thyfire Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 nåh :D Du tenker ikke koffert nok blah... Siter 85 Volvo 749 TIC- drifter 01 Subaru Forester S-turbo 77 Honda Accord 1.6 [X]97 Toyota Celica T20 1.8 [X]87 VW Scirocco GTX 1.8 :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 nåh :D Du tenker ikke koffert nok blah... haha:thumb bæste i dag! haha.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2Fat 2Fly Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 hadde Samma problemet med morsjan sin 190 :P Og en TsX jeg hadde engang i tida, stoppa Tsxn, satt på den og den lugga fram hele tida :P Siter 1985 Mercedes S123 230TE TIC 1995 Mercedes E250D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trebor87 Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 hadde samme problemet på en 230k.. fant aldrig ut hva det var.. på slutten kvelte jeg den istede for å stoppe med tenningen.. Siter 1997 Volvo S70 2.0 "LT" 1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt* 1990 Golf2 GTD *Solgt* 1987 Volvo 740gl *borte* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrotox Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 rus motoren litt opp på turtallet å skru av tenninga da får du ikke den ittetenninga.. Det fungerer fint hos en kamerat :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3325ix turbo Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 hørt om en del volvoer som gjør dette ja.men hva problemet er vet ikke jeg. høy komp og selvanntennelse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 "Fenomenet" kalles glødetenning,dvs at sotrester i forbenningskammeret er rødglødende og antenner bensirestene som dras inn etter tenning er avslått og gjør at motoren kan gå etter at tenning er avslått. Kan fjernes/avhjelpes ved å kjøre motor hardt en periode for å "blåse den rein" innvendig,finnes mangen andre metoder også med varierende resultat. Virker ingen av desse bør topp takes av og topp og stempel renses for sot og slagg. Viss motor er slitt bør den overhales ellers kommer problemet igjen ganske fort. Juster blandingsforholdet og hardkjør motor en stund først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230A Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 Jepp, glødetenning ja. Men se etter om du har riktige plugger og om de er sotet. Blir de for varme så oppfører motoren seg sånn. En annen ting som kan vere verdt å sjekke er ventilen som står på innsugsmanifoilden. Den skal stenge når tenninga blir slått av. Jeg er ikke helt sikker på om B21 har denne ventilen. Men om den har en, så hør etter "klikke" lyd når du setter på tenninga. Jeg hadde dette problemet på en B230A. Men da holdt det bare å bytte til 98oktan. Er jo det den skal ha. Om ingenting hjelper på problemet, så er det nok bare å pelle av toppen og gjøre rent ja. Utrolig hvor mye helvete feil justerte forgassere kan gjøre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 For høy tomgang kan også være en medvirkende årsak. Tomgangen skal forøvrig ikke stilles på gass-spjeldet men på skruen oppå innsuget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 En siste årsak kan også ligge i en defekt solenoid (bensinkutt) på forgasser. Om denne ikke stenger av bensintilførselen når tenninga kuttes så kan dette gjerne i sammenheng med kokset og varm motor lede til at motoren fortsetter å gå litt etter at tenninga er skrudd av. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juli 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2006 For høy tomgang kan også være en medvirkende årsak. Tomgangen skal forøvrig ikke stilles på gass-spjeldet men på skruen oppå innsuget. Ja men ka ettertenner bensin/luftblandinga da??? Bilen skal ikkje ettertenne sjøl om tomgangen er høg,er glødetenninga som gjer at den antennes. at tomgangen er høg gjer berre at den ettertenner meir,men å justere den ned fjerner ikkje problemet,berre reduserer det en smule. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2006 hmm.. mange greie svar her gitt.. :P vel, for det første så går bilen min på et ganske høyt tomgangsnivå... den ligger på ca 2500rpm når jeg kjører å tråkker inn clutchen. Men hvis jeg da tråkker gassen helt i bunn å slipper den igjen, daler turtallet ned til 900-1000rpm. Kan det være dette som gjør at jeg har ei syk "feiltenning"? Har også byttet plugger å det hjalp lite, så trur neppe pluggene er årsaken.... solenoiden min fungerer vel, da jeg hører den slår inn når jeg skrur på tenninga... så den er det vel heller ikke.. Det å kjøre motoren hardt, trur jeg ikke hjelper.. kjører stortsett bare hardt med den... Hvordan justerer man blandingsforholdet forresten? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.