Gå til innhold

Nok ett spørsmål ang. lading/ladere

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet åssen denna booster funksjonen på ladere fungerer?

 

Jeg har jo ett batteri som kan ta imot 17-18 volts lading.

 

Har også en Biltema 220A lader/booster, ved vanlig lading på valget CB så lader den 13-14 volt, mens på startboost så lader den 16,5 volt.

 

Kan det da funke å lade konstant på startboost, eller er dette faktisk skadelig fo r batteri/lader?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morn nils :hello: har ikke sett noe sånt før men jeg regner med siden ladderen skal brukes til å starte opp bilen så er det mest hensynsmessig å koble et extra vikling i trafo i serie med den som gir 12-x volt ved vanlig ladning da slik kan man bruke samme likeretter og resterende ditto... og man "oppnår" nødvendig høyere spenning som kan "kompensere" for samme strøm mengde som er tilgjengelig slik at man øker "effekten" man kan benytte seg av ... merkelig... :thumb gravitasjons loven mon`tro?...:???: så til vanlig laddning skulle fungere helt fint da man ikke belaster ladderen så mye som ved motor start.

 

Tåler Kinetic en konstant ladde spenning på 17-18 volt? fin tekniske data så skal vi se hva den kan tåle av ladde spenning men om de kan gi 16-17volt ved normal drift så skal det holde med ca 0,1 volt høyere eller mer enn klemme spenning over batteriet ;) høyere spenning gir kortere laddetid men for mye er skaddelig.... isteden for å ha en sikring i serie ville jeg heller satt en zenerdiode og tilsvarende ditto slik a at maksimal ladde spening ikke overstiges. ellers trenger du ikke mange amper -tenkte rundt 15-25Amper skulle holde i massevis for å ladde batteriet men det er min mening ;) og ingen DbDrag misbruker :hammer ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjøl en 400A lader/starthjelp,grei til starthjelp men kobler ut om starthjelpen står på for lenge..eller kablene smelter..hehe..og batteriet koker..

 

å ladde et batteri som tåler spenningen er greit men tror ladderen kobler ut.

for å vere heelt sikker er det jo like greit å spørre batteri produsenten.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjøl en 400A lader/starthjelp,grei til starthjelp men kobler ut om starthjelpen står på for lenge..eller kablene smelter..hehe..og batteriet koker..

 

å ladde et batteri som tåler spenningen er greit men tror ladderen kobler ut.

for å vere heelt sikker er det jo like greit å spørre batteri produsenten.

hehe, ledningene har en tendens til å bli ganske så varme etter vært ja:p

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den blir self varm da dere bruker baterier med mindre ladde spenning enn 15volt, eller? for da vil det gå maksimal med strøm fra ladderen, men det er annerledes når batterien skal ha 17-18 volt laddespenning. Enig med sfh: aller sikreste er vel spørre produsenten ja :thumb

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår