Gå til innhold

Prosjektet mitt: 8v turbo

Ranger emnet


zombiedick

Anbefalte innlegg

Får prøve å dra igang en liten tråd på prosjektbilen min også da, selv om det spøker litt for framtiden nå som jeg har fått ny jobb, og kommer til å tilbringe mye tid i afrika!

Bilen er en 88 Golf 16v som er ombyggd til 8v turbo. Grunnen til at motoren er "degradert" til 8v er rett og slett at det turbosettet som er montert var et bolt-on kit til GTi 8v, pluss at det da ikke skal være noe pes å få godkjent.

Jeg har ikke montert dette, kjøpte bilen passelig halvferdig egentlig, men nå fungere det meste, og bilen kan brukes.

 

Ellers er det montert et profesjonelt veltebur med 6 innfestningspunkter, og jeg har satt inn en momo bøttestol og sabelte 4- punktsseler( skal skaffe en til stol) Bilen skulle opprinneglig brukes i gatebilserien, så alt overflødig er fjernet, hele bilen sandblåst og lakket sort, alt stål innvendig er malt med sort bengalakk eller noe sånt... Han som hadde bilen før meg var dessverre ikke så nøye, så det så rimelig shabby ut, men jeg har prøvd å få det noenlunde greit utseendemessig. Dvs satt inn alle deksler i kupeen, dashbord osv.

 

Planen er å få bilen 100% kjørbar, og etterhvert gategodkjent med bur og turbo. Før dette skjer er det en del småting som må gjøres, bla:

- Kupevifte må monteres

- Blinklys kobles opp

- Montere stoler skikkelig/ sveise fester

- Fangere må monteres skikkelig

- Begge forskjermer byttes i nye lakkerte

- G60 bredesettet må monteres

- Nye felger må kjøpes inn

- Skaffe godkjent effektanlegg (står 3" hele vegen på nå)

 

Ellers er jeg litt usikker på hvordan jeg vil ha den utseendemessig, så tips mottas med takk:)

Skal knipse noen helt nye bilder snart, men legger ut noen jeg har fra før nå.

 

 

DSC00107-1.jpg

 

 

DSC00105.jpg

 

 

DSC00110.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren leverer 180hk/210nm@o,8 bar men skal uten problem kunne kjøres på 1,2-1,3 bar. Motoeren er overhalt for ca 8000km siden, og ble kjørt på 1,6-1,8Bar når blokka raste:) Vet ikke hvor mye hester det blir, men sikkert nok... Kunne tenke meg i overkant av 200hk til vanlig bruk.

 

Felgene skal jeg egentlig ha på stasjonsvogna mi, lurer på 9x16 på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er godkjent senket 60mm mener jeg å huske.

 

Kittet er fra Oettinger, og ble solgt nytt hos Mikkelsen Turboteknikk på 80- tallet. De drev og monterte disse settene på splitter nye GTi'er, og solgte de ferdig godkjent med dette kittet. Møller Nord skal ha dokumentasjon på dette, og jeg har også noen papirer som skal duge.

 

Vet ikke så mye nei, ikke hvilken turbo eller noe sånt. Men, den kjøres nå uten ic, rett og slett bare et U-rør der ic bør kobles på. Ellers er det en MF2 tilleggssprut med ei Cosworth dyse, pluss en EMS6 tenningsforskyver, som dessverre er noe defekt, og ikke oppkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hadde i grunnen håpet at dette var noe som var på markedet nå, men det var vel i overkant naivt å tro. må inrømme at det hadde vært satans fett med snurrbo på golfen.

 

Mikkelsen Turboteknikk må vel også ha stengt dørene. fant i allefall ingen referanser til de på nettet.

men takker for tilbakemeldinga :)

 

-Marius

-86 golf2 gti, mye drømmer lite planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkelsen er lagt ned for en mannsalder siden ja, men du får tilsvarende sett til golfen, dette kitet er Oetinger, men tydeligvis levert av BLT- Turboteknikk. Mener de selger TÛV godkjente kitt enda til einser og toer, har iallefall lest det. Tror det koster en 15 000-20 000kr.

Utenom det er det nok mange andre som selger, pluss at det ikke er så vanskelig å komponere et lite turbosett selv til denne bilen.

Hvis du kan litt om det er det bare å begynne å skrape sammen deler, og bygge seg en turbomotor selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår