Gå til innhold

boring av motor

Ranger emnet


Gravemaskin

Anbefalte innlegg

Det går ikke an å gi en generell regel for om det går an å bore en 1600 til 1800. Det avhenger av sylinderveggenes tykkelse. I tillegg bør man forsikre seg om at det finnes stempler i aktuell dimensjon, eller så må man ty til spesialproduksjon fra en eller annen småleverandør, og det kan bli dyrt.

 

Selve boringen inkl honing koster ca 2000 kroner for en 4-sylindret motor

 

I forbindelse med boringen må man bytte stempler med krysspinne og stempelringer, og ofte også toppakning hvis man borer mye. Man bør uansett bytte toppakning når toppen har vært av motoren, så noen stor ekstrakostnad trenger ikke selve toppakningen å utgjøre. Bortsett fra i de tilfellene man må benytte en dyr spesialpakning vel og merke...

 

I tillegg kan det være aktuelt å bytte topplokksbolter hvis disse har strukket seg opp til maksimalverdiene. Dette varierer fra motortype til motortype, men jeg har som regel gjenbrukt topplokksboltene på de motorene jeg har skrudd på.

 

Sånn avslutningsvis vil jeg påpeke at boringen kan føre til at kompresjonsforholdet blir for høyt og da må man kompensere dette ved å bytte til tykkere toppakning (alternativt bruke to pakninger) eller ved å bearbeide forbrenningsrommene for å få kompresjonsforholdet ned på akseptable verdier.

 

Så noe særlig under 5000 kroner kommer man vel ikke hvis man skal bore motoren, arbeid og deler inkludert.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte en kobinasjon av lengre slaglengde og større omkrets i sylinderne som utgjør større volum.

 

På feks audi sine 2,226ccm 20vt i5 motorer, kan man oppnå et volum på ca 2,6liter på flere måter. Feks diesel veiv og stempler med oppflytta krysspinne= lengre slaglengde. Eller man kan bytte til dieselblokk veiv og lengre råder. Man kan også borre+lengre slaglengde.

 

Men hvis det er mulig å få tak i en 1,8 liter ville jeg heller gjort det, for som mr.felgen sier så er det ofte kostbart hvis du ikke får tak i brukt oem stempler, men må bestille feks stempler fra je, disse koster ofte 1k eller mer pr stempel

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, får jo lancer Evolution da :op:iconsm 2,0 turbo;) hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men evo er 4wd;)

 

so? hehe, var ment som en spøk... men om motoren hadde passa nedi, så kan du fint bruke en Evo-motor på framhjulsdrift..du vil bare spore no så jævelig, og ryke girkassa og drivaksler til den store gullmedaljen...hehe

 

Mens du først er i gang, så kjøp deg E36 bmw 325 eller noe, og bygg om til turbo;) DET er noe jeg har lyst til.... da blir plutselig bmw mosjomt:D R(riktig)WD også.. det er morro det;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivaksel?

Hva har den med å få mere ccm?

Driveshaft'n gjør så slaglengden blir større, men man må ha andre stempler også ellers blir det krasj.

 

F.eks Amerikanske biler kan strokes, man bruker samme blokk men bytter ut innmaten og får større motor/slaglengde :)

 

Kan man ikke få sånne sett til Europeiske/japse biler også?

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driveshaft'n gjør så slaglengden blir større, men man må ha andre stempler også ellers blir det krasj.

 

F.eks Amerikanske biler kan strokes, man bruker samme blokk men bytter ut innmaten og får større motor/slaglengde :)

 

Kan man ikke få sånne sett til Europeiske/japse biler også?

 

 

Riktig det, men det heter Veivaksel, eller Crankshaft på engelsk...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår