Gå til innhold

Sub, effekt og impedans spørsmål

Ranger emnet

djaan

Anbefalte innlegg

Jeg ser en sub med 2x2ohm voice coil som tåler 250W RMS. Gjelder det ved 1ohms kobling eller 4 ohms kobling?

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=939

Hvis dere ikke forstår hva jeg mener så si fra så skal jeg prøve å forklare nærmere.

på forhånd takk.

'98 Golf IV

'87 Yamaha FZR 1000 Streetfighter/caferacer prosjekt

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal prøve en annen vinkling på det.

En forsterker (http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1652)

leverer 300W RMS ved 4 ohms belasting. Noe som sansynligvis vil passe bra med overnevnte sub.

Men om jeg kobler subben i 1 ohm, vil ampen levere f.eks ca 1000W. Men hvis subben tåler 250W uansett så vil dette bli for mye....eller?

Vil det med andre ord si at komboen vil fungere bra så lenge det kobles i 4 ohm?

'98 Golf IV

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forsøk.

En forsterker som leverer 300W rms i 8 ohm er mer strømsterk/kraftigere enn en forsterker som leverer 300w rms i 2 ohm.

Derfor mener jeg at måten elementet kobles på er relevant for den effekten den skal tåle.

'98 Golf IV

'69 VW 1300 m/1600 motor

'68 VW 1300 Baja bug

'65 VW Beach buggy 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren du nevnte der gir 300w RMS pr. kanal ved 4ohm og 1200w RMS brokoblet ved 4 ohm, dvs mye mere en den suben du ser på. og den forsterkeren ser ikke ut til å tåle og bli belastet ned til 1ohm, men hadde den tålt det ville den nok gidd ut mye mere power ja.

En forsterker som leverer 300w rms ved 8 ohm er mere strømsterk en enn som yter 300w rms ved 2 ohm ja.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for du hører ikke forskjell på stereo og mono uansett når det gjelder sub i bilen. å derfor er det best å kjøre i mono, noe som sørger for at effekten blir gjevnt fordelt på begge elementene i stedenfor at det ene elemnentet av og til kan bli veldig stresset mens det andre omtrent ikke gjør noe som helst.

selv om mesteparten av musikken er tatt opp i mono i bass området, finnes det unntak. har vært borti flere sanger hvor det har vært tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe spesiel grunn til at man ikke skal kjøre med ett element per kanal, Jan Erik?

tror det ble litt misforstått det JEJ mente: du kan koble ett element på hver kanal men inngangs signalen må være mono eller den samme mono signal som går inn på begge RCA inngangene. Ellers er faktisk bedre å ha en element på hver kanal istedenfor å brokoble og ha elementer i 8 ohms seriekoblet :hammer da man får større headromm tilgjengelig og bedre kontrol over menbranens bevegelser -såkalt dempings faktor- med et element på hver kanal noe mindre effekt men mye bedre oppløsning og kontrol i subb området da det faktisk er en del nyanser og mye små detaljer i subb området faktisk... ;)

Om forsterkeren ikke takler impedanser ned mot 1 ohm så er det ingen vits å brokoble på parallel koblede elementer selv om DC motstanden tilsier at det går, da impedansen på elementen varierer med frekvensen og fort kan gå under DC motstanden med resulterende dårlig lyd og overopphetet amp. Husk at mer effekt ikke nødvendigvis vil si like tilsvarende "øking" av kvalitet...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, var vist litt trøtt når jeg skrev i går ja. så lenge man har mono-signal inn kan man jo godt ha ett element på hver kanal ja. tenkte på hvis man kjørte et stereo-signal inn jeg. :)

da impedansen på elementen varierer med frekvensen og fort kan gå under DC motstanden med resulterende dårlig lyd og overopphetet amp.

sikker på det? ut ifra det jeg har lært og kommet frem til uansett hvor mye jeg har regnet på det er laveste impedansen en spole kan ha uansett frekvens = DC resistansen. læreren min bekreftet også dette sist jeg spurte.

kan du komme med et eksempel/formel/graf som viser at en spole kan komme under DC R ved en gitt frekvens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider