Breisladdern Skrevet Juli 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2003 Har nå en b20 i min 245 og har fått tilbud om å bytte bort motoren min mot en b230a uten noen mellomlegg og han bytter motor for meg, begge motorene har gått ca 300 000 og er i god stand.. Sånn som jeg ser det så er det omtrent ingen bakdeler for meg ved dette. Men er det noen her som veit om noe jeg burde passe på? Veit at de gamle b20 og b23 hadde noen andre råder (m-råder?) som tåler mer juling en på de nye motorene B200 og B230.. Noen meninger om hva jeg burde gjøre? Er det noen vesentlig forskjell på bensin forbruk? det er snakk om B230A, altså uten alt dette vacuum mik-makket.. Ps: han tar seg av bytte av clutchhus osv også.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet Juli 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2003 Ikke at jeg har max peil, men har forstått det sånn at b19 og b20 blokka er mye mer kurrant og morro og holde på med når det gjelder trimming, fikk jeg opplyst av en gjeng som drev og max trimma 240 motorer. men som sagt er ingen ekspert, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet Juli 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2003 Greia er vel at det begynner å bli vanskelig å få tak i B20motorer nå, og han trenger vel en sånn motor "for enhver pris". Jeg ville nok godt for byttehandel, er tross alt endel mere kurant med B230, og litt mere power i den... Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2003 Vel, B20 er noe helt annet enn B19. B19 er i samme "serie" som b23 og b21.. B18 er i samme "serie" som b20.. B18 og B20 veier jævlig mye, da de er bare stål.. ps. det er ikke hovedsaklig lettingen av rådene i b230 som gjør dem svakere, det er relokasjon av ene råden.. Jeg er ikke sikker på hvilken av dem, men det er oftest bare ene råden som ryker.. av og til blir det kjede reaksjon, slik at alle ryker.. men jeg har selv eid en 1986' 240GL med b230a. Den hadde kjørt over 300.000km og funket fint som fan! den var temmelig sprek også, for sine 116hk eller hva den har. Jeg har også snakket med mange proffe trimmere, som alle har sagt at b230 i de svakere årene tåler 250hk. Om man vil mot 300hk, bør man bruke b230 blokk fra 1989 eller nyere. 1995 er den sterkeste, som angivelig skal tåle 340hk uten modifikasjon av bunnen. ps. Jeg kan ikke garantere noe av det jeg sier, jeg baserer det på proffe folk sine utsagn (folk som jobber med tuning og racing, spesialisert på volvo). Jeg må selv si jeg ville heller eid en b230a enn en b20, slik som suggen også sier.. b230'en har mer effekt og sikkert mindre forbruk. Den veier nok mindre også.. som egentlig gir deg "effekt" både under akselerasjon, såvel som deakselerasjon. Det er nok slik at han vil bygge seg en b20b eller.no til sin veteranbil.. tror de færreste gidder å trimme en b20, da det finnes så mange enklere motorer å trimme.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Juli 22, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2003 Takker for svar! Var egentlig innstilt på å gjennomføre byttet, og nå blei jeg litt mer overbevist om at det er et riktig valg (for meg) DaButcher: "b20b" ? Hva er det? Men åssen blir det med vognkort og forsikring? Må jeg bare vise den på biltilsynet med annen motor og få nytt vognkort? så thats it? eller må jeg vise papirer og dritt? ->Off topic!: Noen som veit åssen jeg tar ut reflektoren i 240lykter (av den nye typen 81<) uten å ødelegge de vite feste greiene som sitter i enden av justering for høyde på lyset? Klarte nemmelig å knuse 2 av de da jeg skulle ha ut reflektoren... Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2003 2.serie av B20 Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokek Skrevet Juli 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2003 B20b har to forgassere, i motsetning til én forgasser på B20A. Ellers er det vel bare toppen som er i aluminium på B230, og ikke hele blokka, så vektdifferansen er nok ikke all verden i forhold til en B20. Hvor mye motoren "tåler" spiller jo ingen rolle så lenge du ikke skal ha turbo i den. Men uansett vil nok en velholdt B230 gjøre seg godt i bilen din. Forresten: I sin tid fantes det mange trimdeler til B20. Ulike kammer og sågar turbosett har vært å oppdrive. Volvo leverte til og med et komplett sett med ny topp, forgasser og kamaksel som gjorde at B20 ga rundt 130hk og 180Nm. B20GT kalte de det settet. Siter mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2003 du får fremdels trim deler til b20 da.. tilogmed b30 får du trim deler til. http://www.kgtrimning.com feks. du trenger ikke å omregistrere bilen tror jeg, siden du ikke skal ha turbo. ps. tror jeg.. det står jo ikke i vognkortet hva motor du har.. det står evt effekt, men er sjeldent at det er oppgitt i 240'er også. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Juli 24, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2003 Ja veit at det finnes massevis av trimdeler til b20 rundt omkring i landet, og i nabolandet for den saks skyld.. Men er det ingen som veit noe om hvordan jeg får av reflektoren uten å ødelegge de hvite festeklipsa a? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.