Gå til innhold

kjølevæske koker over

Ranger emnet


mjepson

Anbefalte innlegg

har en vw polo 1997 modell som ble lånt vekk sist onsdag til å taue en anne bil. det var veldig varmt ute og etter tauingen på vei hjem koket det over i motoren.

 

vi lot motoren kjøle seg og fyllte på vann til max/min på beholderen. men bilen koker over igjen etter å ha stått på tomgang/eller kjørt litt og jeg har nå fyllt på vann og frostvæske men det samme skjer nå....

 

hva kan ha skjedd under belastningnen av tauingen?

 

Regner med jeg må inn på volkswagen imorra med bilen...

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da vel ikke bare sundt å skru den av tvert det begynner å bli varmt vann (les koker) Motoren er jo ikke kald og den vil jo fortsette å varme opp vannet. Med motoren av skrudd så vil jo ikke vann pumpa sirkulere noe på vannet. Har man ei vifte som blårser så vil vel det beste være å la bilen stå på tomgang slik at man sirkulere vannet. Evt. viss man har ei vann kanne i bilen, hele vann over radiatoren slik at man kan hjelpe til med litt ekstra kjøling.

 

 

Bare mine tanker det her da ;)

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg lar bilen stå på tomgang og det tar ca 5 minutter så koker det over.... hvordan kan jeg sjekke termostat, vannpumpe eller andre ting som kan være feil?

 

Kan det hjelpe å tappe ut alt kjølevannet (som stort sett bare er vann nå) og fylle på med 50/50 kjøleveske og vann?

 

synes det er litt rart at den skal koke over når den står på tomgang...

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er noe som er tett/fullt med smuss så vil ikke kjølevæske være noe lurt. Kjølevæsken er tykkere enn vann og vil blokke mere. Men på en så ny bil burde ikke det være noe problem. Viss det er noe smuss/belegg så finnes det radiator rens som du kan fylle på.

 

Termostaten sjekker du enkelt. Skru den ut, legg den i en kjele med vann, skru på platen, tilsett så et steke termometer, følg godt med. Termostaten skal så etter en stund åpne seg på ca 88 grader tenker jeg (ikke helt sikker på graden men det er rundt deromkring) Åpner den seg ikke så har du en defekt termostat...

 

Vann pumpa kan du vel sikkert sjekke om du tar av der vannet kommer i retur. Altså den slangen som skal inn til radiatoren, dvs den som frakter varmt vann. Viss pumpa er i orden vil det komme vann her. Klart det er vann i slangen til å begynne med, men det skal komme mere. Husk at når vannet blir varmt vil det utvide seg. Dette bør du teste på kort tid, siden du ikke får kjølt vannet gjenom radiatoren.

 

Har du sjekket at vifta de starter?

 

Mulig noe av det her hjelper deg....

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert en sikring til den vifta, men den deler nok sikring med noe annet rart.

 

Viss det ikke er sikringen som har gått, så sjekk tempratur føleren. Den sitter på radiatoren et sted. Fra den går det noen ledninger. Sjekk at den sitter på, at det ikke har irra. Viss det er i orden sjekk lednigene.kan jo aldtids være lednings brudd.

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår