Gå til innhold

Turbo med variable skovler..

Ranger emnet


cRxXx

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet på møller verksted tidligere, men skal inrømme at jeg bli litt usikker nå.

 

mye hester er det i din da? 90? 110?

uansett stiller jeg meg meget tvilsom..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er fordi eksostemp på bensinbilene er adskilligt høgre enn på diesel,har hatt problem med å få tilpassa legeringer som er brukbare på vnt turboene som skulle brukes på bensinmotorer. Men Borg Warner har visst fått det til,den nye 911 skal ha vnt. Å bruke vanlig turbo som har stått i diesel kan gå bra,men har anna legering laget for å motstå mindre temp. kan derfor havarere ved bruk i bensinbiler.

 

Borg Warner kaller dette systemet som heter VTG (Variable Turbo Geometry) og det er dette sytemet Porche skal bruke, ikke VNT. VNT og VTG er to forskjellige systemer bare så det er sagt. på VTG er det selve bladene på kompressor hjulet som vrir seg for og skape forskjellig trykk ved ønsket turtall.

 

"This technology allows the angle of the compressor's turbine blades to continually adjust. While some diesel engines have enjoyed this technology since the Nineties, the higher exhaust gas temperatures created by gasoline engines necessitated the creation of new heat-resistant materials to handle the hotness. Porsche and Borg Warner Turbo Systems were able to overcome the heat issue and have developed a VTG turbo system that will be incorporated into the next 911 Turbo."

 

Kilde: http://www.autoblog.com/2005/11/27/next-911-turbo-to-feature-variable-turbine-geometry/

 

VTG;

vtg_turbo_steep_blade_angle.jpg

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. alle plassene jeg har lest om om VNt, så har nå skovlene vrid seg, men det har da vært på den varme delen, ikke kompressor delen..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det? Hvorfor fant de da opp denne turboen? hva er galt med den gode gammle wastgaten?

 

Jeg trodde skovlene vridde seg for at turboen skulle klare og holde "max" trykk over en lengere periode..

 

Stemmer.

Poenget med denne type turbo er for å kunne gi brukbart trykk tidligere samtidig som man ikke får for mye motstand på høyere turtall.

 

zoom zoom: Så vidt jeg vet er VNT og VTG det samme. VTG er navnet på teknologien, mens VNT er Garret sitt navn på en serie med turboer.

Bånn gass sparer tid!

VAG TDI Power

02 Passat PD130 på steroider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår