vrtx Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Et raskt søk på google på "vrakpant 2007" gav meg følgende: "Den nåværende ordningen med vrakpant på biler, opphører i 2007. EØS-avtalen og et EU direktiv pålegger bilimportørene å overta ansvaret for biler som skal vrakes. Bilimportørenes Landsforening har som følge av dette opprettet firmaet Autoretur AS, som foreløpig skal planlegge hvordan bilvrakene skal håndteres fra og med 2007. Fram til da vil ikke forbrukerne merke noen forandring i rutinene for vraking av biler. SFT skal gå over fra å drive ordningen til å kontrollere den." jepp, du var før meg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KloA Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 vedder på at det fortsetter som før, bare at forhandlerne betaler ut i stedet for staten ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Men for å være på den sikre siden, oppfordrer jeg alle til å vrake bilene sine før nyttår!!! chicken Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Juli 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 jepp.. jeg har 2-3 biler... Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.Andreassen Skrevet Juli 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2006 Men for å være på den sikre siden, oppfordrer jeg alle til å vrake bilene sine før nyttår!!! chicken Alle som har biler som ikke er verdt mer enn skarve 1500nok bør nok tenke på det ja:p hehe... Siter -01 Audi RS4 -86 Urquattro 20V Turbo -92 S4/S6 Sedan -86 GT Coupe -86 Scirocco GTX 16v Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 ja men for all del prøv å selg bilene først. mange biler som egentlig kunne vært artig å hatt blir vraket. tenker da på veteranbiler.. Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandel Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 nesten som å se på disneyfilmen " robotene " dettte :P Slik det har vært hittils betaler staten vrakpanten, og skrothandleren du leverer bilen din hos tjener jo selvfølgelig grovt på dette. Det helt enkelt på tide at staten ikke skal måtte punge ut penger, for at skrothandlere skal få biler gratis som de kan selge deler av og tjene større summer på.. Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 skjønner ikke hvorfor vi har masse EU-regler når vi ikke er med i EU... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juli 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2006 nesten som å se på disneyfilmen " robotene " dettte :P Slik det har vært hittils betaler staten vrakpanten, og skrothandleren du leverer bilen din hos tjener jo selvfølgelig grovt på dette. Det helt enkelt på tide at staten ikke skal måtte punge ut penger, for at skrothandlere skal få biler gratis som de kan selge deler av og tjene større summer på.. Skrothandlerne er noen blodsugere! :rockets Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ok`n Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 slik som jeg ser det, er at huggeriene blir borte.. og tilgangen til deler blir desto mindre. og hvis forhandler skal ta over vrak systemet, så vil vrakdeler koste mye mer legger ned her inne idag,men er ikkje så stor høgg akkurat da heller iforhold til andre... Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ghost7 Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 Dette gjelder for alle biler. Og vrakpanten vil ikke forsvinne, det er bare bilimportørene som overtar ansvaret for vrakingen. Men det er på sikt vurdert å erstatte dagens statlige panteordning med en bransjeorganisert pant. Korleis stiller saken seg ved bruktimport da (privat)... ? Siter \___\____________/___/ [OO]\_____Y_____/[OO] \===\__|__|__|__/===/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remster Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 forhåpentligvis blir dette en fordel for flere. nye huggerier vil bli startet i forhold til dette og bruktdelene man får tak i vil være sjekket av de som faktisk håndterer merket daglig. man risikerer dermed ikke å få deler som er for slitte til å brukes. Forhåpentligvis vil dette også gjøre til at man lettere kan få tak i den delen man trenger uten å måtte ringe land og strand rundt. men bare forholde seg til et knippe steder som bare fører "ditt" merke. Det er alt noen høggerier i norge som spesialiserer seg på kun ett merke. bare for å nevne Norsk Bildelsenter som kjører kun vw og audi. er vel et borti bergen som kun tar opel og sikkert andre i norge som holder seg til et merke. ser nå egentlig bare positivt med dette. eneste kjipe er at man nok ikke like lett får lov til å gå og hente det man trenger selv. Siter Prosjekt Rolfsburg -87 Golf Gti 16v *85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt. *84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2006 Tror det er litt misforståelser ute å går her. Det eneste som er nytt er at bileierene kan levere bilene hos en bilforhandler i stedet for hos huggeren. Samme opplegget som elektriske artikler har i dag Bilene havner fortsatt hos huggeren, men det blir bilforhandlerenes ansvar å levere dem Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet Juli 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2006 ja men for all del prøv å selg bilene først. mange biler som egentlig kunne vært artig å hatt blir vraket. tenker da på veteranbiler.. Enig! Er for mange fine veteran biler som vrakes og blir til spiker desverre. :( Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig89 Skrevet Juli 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2006 forhåpentligvis blir dette en fordel for flere. nye huggerier vil bli startet i forhold til dette og bruktdelene man får tak i vil være sjekket av de som faktisk håndterer merket daglig. man risikerer dermed ikke å få deler som er for slitte til å brukes. Forhåpentligvis vil dette også gjøre til at man lettere kan få tak i den delen man trenger uten å måtte ringe land og strand rundt. men bare forholde seg til et knippe steder som bare fører "ditt" merke. Det er alt noen høggerier i norge som spesialiserer seg på kun ett merke. bare for å nevne Norsk Bildelsenter som kjører kun vw og audi. er vel et borti bergen som kun tar opel og sikkert andre i norge som holder seg til et merke. ser nå egentlig bare positivt med dette. eneste kjipe er at man nok ikke like lett får lov til å gå og hente det man trenger selv. Dette er jeg helt sikker på IKKE kommer til å skje! for det første: Det er faktisk ikke så sinnsykt mange biler som blir vraket, så hvis vært enkelt merkeverksted rundt omkring skulle motatt bilene i nærmiljøet, så hadde de ikke fått inn nok biler til at de hadde klart å ha nok brukte deler på lager, altså må man ringe land og strand rundt uansett. For det andre så vil som sagt alle bilene havne på ett huggeri til slutt uansett. for hver enkelt forhandler kan jo ikke ha en sånn presse til å presse flat biler i bakgården heller! og hvis de skal ha det, så må de lage seg en betongplatting, med sluk og oljeutskiller, så må de sanere alle bilene og lagre dem på en spesiell måte! Nå trenger jo ikke alle huggeriene ha en presse, for det er ett par lastebiler i llandet som har en mobil presse bakpå, men da trengs det også strengere krav og bedre plass for oppbevaring av bilene! Og det med at det er flere huggerier som driver bare med ett bestemt merke er stadig mer normalt. bare her i nærområdet er det fler som har speialisert seg. (1 med VAG, 1 med Mercedes, 1 med opel) Fatter er daglig leder i ett firma som driver med Viking Redningstjeneste, Bilutleie og bilopphuggeri. Derfor vet jeg hvertfall litt hva jeg snakker om;) Siter Volvo <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.