Gå til innhold

Vibrasjon i drivverket på Chevy G30 starkraft LX Series

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei! Fattern har en Chevy Starcraft G30 90 mod. som han nå har eid i over 10år.

for noen år siden dukket det opp en svært irriterende viberasjon en eller annen plass "bak" girkassa. Viberasjonen begynner i rundt 80 km/t og fortsetter utover registeret til vel 90 km/t. som dere sikkert skjønner så er dette meget plagsomt da vi ferdes mye i 80 soner. Noen her som kan hjelpe vår kjære "Bruno", slik at han kan bli frisk, rask og komfortabel igjen?

Vi har eliminert bort div feil som for eksempel ubalanse i dekk. Har diskutert med en del verksteder, og har ikke kommet fram til noe fornuftig. Er i tvil om dek kan være opphengsforinga til mellomakselen. Kan du hjelpe? Om du ikke har noe konkret svar selv, så si gjerne hvor vi kan henvende oss for å få et klokt svar!

 

 

Takk Takk!:)

Mvh BergDal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg dessverre fått litt kunnskaper om i det siste...

 

Jeg har nettopp kjøpt meg G30 selv, og var sterkt plaget av vibrasjoner i drivverket rundt 80 km/t og de ble verre da jeg slapp gassen. Etter litt grubling og analyse kom jeg fram til at det måtte være mellomakselen som var årsaken til faenskapen. Jeg tok mot til meg og skrudde løs akselen og tok den med meg til Powertrain Europe i Oslo (http://www.kardang.no).

 

Joda, mine antakelser var riktige, dvs bare nesten. Det var ikke opphengslageret som var synderen, og det var heller ikke kryssene. Det var derimot splines-delen med hann- og hunn-splines som var utslitt og hadde begynt å slarke. Visstnok en veldig vanlig lidelse på G30, noe som må komme av at de har benyttet stålkvalitet med hardhet på linje med bremyk en vakker midtsommerdag. Riktignok lugget kryssene mine litt også, men ikke nok til å forårsake ubalansen som irriterte vettet av meg.

 

To dager etter innlevering fikk jeg akselen tilbake med nye, kraftigere splines, nye kryss, nytt opphengslager og avbalansert. Etter montering (det fine med G30 er at du ikke trenger å jekke den opp for å jobbe under bilen...) og prøvekjøring var endelig ubalansen i mellomakselen (og vibrasjonene i sidespeilet) borte.

 

Jeg må i den forbindelse benytte anledningen til å berømme gutta på Powertrain Europe for raskt og godt arbeid. Det de folka ikke kan om mellomakseler trenger ingen å vite. Hyggelige er de også.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg dessverre fått litt kunnskaper om i det siste...

 

Jeg har nettopp kjøpt meg G30 selv, og var sterkt plaget av vibrasjoner i drivverket rundt 80 km/t og de ble verre da jeg slapp gassen. Etter litt grubling og analyse kom jeg fram til at det måtte være mellomakselen som var årsaken til faenskapen. Jeg tok mot til meg og skrudde løs akselen og tok den med meg til Powertrain Europe i Oslo (http://www.kardang.no).

 

Joda, mine antakelser var riktige, dvs bare nesten. Det var ikke opphengslageret som var synderen, og det var heller ikke kryssene. Det var derimot splines-delen med hann- og hunn-splines som var utslitt og hadde begynt å slarke. Visstnok en veldig vanlig lidelse på G30, noe som må komme av at de har benyttet stålkvalitet med hardhet på linje med bremyk en vakker midtsommerdag. Riktignok lugget kryssene mine litt også, men ikke nok til å forårsake ubalansen som irriterte vettet av meg.

 

To dager etter innlevering fikk jeg akselen tilbake med nye, kraftigere splines, nye kryss, nytt opphengslager og avbalansert. Etter montering (det fine med G30 er at du ikke trenger å jekke den opp for å jobbe under bilen...) og prøvekjøring var endelig ubalansen i mellomakselen (og vibrasjonene i sidespeilet) borte.

 

Jeg må i den forbindelse benytte anledningen til å berømme gutta på Powertrain Europe for raskt og godt arbeid. Det de folka ikke kan om mellomakseler trenger ingen å vite. Hyggelige er de også.

 

Reodor F

 

Takker for et bra svar, men kan du utdype "splines"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splines er langsgående spor eller riller i ca 20 cm lengde av den ene akseldelen (hannen) som passer i tilsvarende hull i den andre akseldelen (hunnen). Samme prinsippet som fester clutchplata til inngående aksel i en manuell girkasse. På den måten tillates at akselen gjøres kortere og lengere ifm fjøring opp og ned i dumper, ved nedlasting osv. Litt dårlig forklaring, men jeg må løpe for å rekke en 1630-forestilling på kino...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splines er langsgående spor eller riller i ca 20 cm lengde av den ene akseldelen (hannen) som passer i tilsvarende hull i den andre akseldelen (hunnen). Samme prinsippet som fester clutchplata til inngående aksel i en manuell girkasse. På den måten tillates at akselen gjøres kortere og lengere ifm fjøring opp og ned i dumper, ved nedlasting osv. Litt dårlig forklaring, men jeg må løpe for å rekke en 1630-forestilling på kino...

 

Reodor F

 

Aahaa! Nå sjønner jeg serru! Takk Takk:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår