Gå til innhold

Får ikke slått ned til bare parklys

Ranger emnet

Tommeliten

Anbefalte innlegg

Har for kort tid siden kjøpt meg en 2002 Tahoe.

Jeg får ikke til å sette på praklysene på den. De er på hele tiden sammen med hovedlysene. Klarer ikke å bare få park.

Den har montert ekstralys i grillen fra før. Kan det være noe de har gjort her?

Greit å kunne slå ned til park i diverse situasjoner. Er vel egentlig påbudt å gjøre det av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjøpt hos bergheim når den var ny. Må vel være noen forskrifter som sier at du skal være mulig å kun bruke parklys?

Ingen andre som har vært borti det på disse?

Evt vet hva Bergheim pleier å gjøre, hvis de ikke bare dikter opp ny metode for hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilene kommer fra fabrikken så er de utstyrt med kjørelys som automatisk slår seg på når det blir mørkt. (lyssensor) Denne pleier den norske importøren å blende slik at den tror det er mørkt hele tiden. De setter enten en ventilhette over den, eller så gjemmer de den under dashbordet, eller så kortsluttes sensoren. Denne sensoren sitter midt i dashbordet lengst mot frontruta. Mellom de lange luftehullene. En liten sort tapp. Se om det er en ventilhette e.l. over den, eller om de har trykket den ned under dash'en. Da er det i tilfelle bare ett lite hull der. Hvis de har koblet om sensoren, så kan jeg desverre ikke hjelpe.

På min var bare sensoren trykket ned under dash'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha den ned til park, må du skru av tenninga og sette på brekket. På med tenninga igjen, og kjørelys-automatikken ignoreres. Dette er helt tullete ja, men vi fant ingen god løsning da jeg jobba på Bergheim (fram til 2004), etter forsøk på å klippe ledninger under sikringsboksen i motorrom lyste bare en varsellampe inne, og det ble gitt opp. Mulig det er funnet en løsning nå, men ikke som jeg vet om. Hvis du MÅ ned til parklys er dette en mulighet i alle fall.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ihvertfall en mulighet hvis jeg trenger det av sikkerhetmessige grunner ved stopp ved veien ol.

Skal se hvordan det er med den sensoren min. Eg ser det er en tapp der. Får håpe de bare har tredd noe over hue på den. Men kan vel ikke være så vanskelig å koble på igjen releet hvis det er koblet av?

Hvis det er noen som vet om en løsning som er funnet, så skrik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så idag at det var lagt en hætte på sensoren. Men det hjalp ikke å ta den av og lyse på den ihvertfall. Er det et rele som er koblet utenom eller bare koblet ut?

Er kjedelig å ikke kunne bruke lysene en gang. lysbryteren er bare til pynt, med mindre bilen er nystartet og brekket er på. Arg

Lenke til kommentar
Del på andre sider