Gå til innhold

Tikking i motoren

Ranger emnet


Gjest brunerune

Anbefalte innlegg

mmm, har samme på min '98 modell, 1.6 liter. Tikker både på tomgang og i gir, selv om jeg nettopp hadde hovedservice (120.000) på den. De sa det "ikke var noe å bekymre seg over", og at det var de hydrauliske ventilløfterne som var synderen. Mulig løsning, ifølge dem: bytt olje hver 3.000 km, tre-fire ganger. Selv har jeg bare kjørt ca 1.000 siden hovedservice, så jeg har ikke fått sjansen til å sjekke ut dette. Men skal prøve!

'98 Audi A4 Avant

'63 VW 1200

'65 BMW R60/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på kvaliteten på oljene fra verksted til verksted. På en golf 3 jeg hadde engang i tiden hadde jeg min også inne på sånn service. Da den kom ut igjen tikket den som bare det. Klaget på dette men de sa at det bare skulle være sånn. Jeg tok da og byttet olje til en bedre og dyrere olje, da ble det også stille fra tikkingen.

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det castrol og nytt oljefilter!

Eller Mobil1 5W-50 (ikke 0W-40), er den oljen jeg har best erfaring med på VW/Audi. Koster fra 400 - 550 for 4 liter.

Prøvde Castrol TurboV en gang, det er noe av det verste man kan ha på en motor med hydrauliske løftere!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Er sånn med meg og... kommer og går. Skal ha Castrol GTX Magnatec 5W/40. Ble også anbefalt den av dem på Mekonomen.

 

Edit: Den koster 500kr ca. for 4 liter, om noen lurte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tikkinga ikke gir seg, kan det være oljepumpa som begynner å ta kvelden, da den gir ett lavere oljetrykk og tikking fremkommer.

Så jo mere bilen/motoren tikker, jo dårligere blir oljepumpa.

På min bil nå så tikker det enormt da jeg starter bilen, men gir seg litt etterhvert. Men verkstedet sa det var oljepumpa som begynte å bli dårlig.

PROSJEKT PASSAT1 '98
PROSJEKT A4 XXLINE '95 gamle bilen

NÅ ~ VW Passat GTE '16

X ~ VW Passat `08 SportLine
X ~ VW Passat `98
X  ~Audi A4 `95
Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tikkinga ikke gir seg, kan det være oljepumpa som begynner å ta kvelden, da den gir ett lavere oljetrykk og tikking fremkommer.

Så jo mere bilen/motoren tikker, jo dårligere blir oljepumpa.

På min bil nå så tikker det enormt da jeg starter bilen, men gir seg litt etterhvert. Men verkstedet sa det var oljepumpa som begynte å bli dårlig.

 

Ved tikking er det sjelden oljepumpa det er noe galt med! I 90% av tilfellene er det de hydrauliske løfterene som er slitt og må byttes, dette skyldes/fremskyndes ofte av dårlig olje. De resterende 10 % er feil olje (viskositet) Kjører man f.eks. med 15W-40 kan tikkingen vare helt til motor oppnår driftstemperatur. Ved bruk av 5W-40 vil tikkingen forsvinne 1-2 sekund etter oppstart. Også i dette tilfellet bør løfterene skiftes innen rimelig tid.

 

Tikking kan også forekomme fordi oljekanalene til løfterene er nestet tette av koks og avleiringer, dette skyldes bruk av drittolje! Bruk olje med god renseeffekt og slikt unngås, ikke bruk Helix mineral- eller delsyntetisk olje, helst ikke Shell i det hele. Unngå også å bruke Racingoljer. Disse er kun beregnet for ekstreme forhold kun for en liten periode, etterpå skal oljen skiftes!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tikking er det sjelden oljepumpa det er noe galt med! I 90% av tilfellene er det de hydrauliske løfterene som er slitt og må byttes, dette skyldes/fremskyndes ofte av dårlig olje. De resterende 10 % er feil olje (viskositet) Kjører man f.eks. med 15W-40 kan tikkingen vare helt til motor oppnår driftstemperatur. Ved bruk av 5W-40 vil tikkingen forsvinne 1-2 sekund etter oppstart. Også i dette tilfellet bør løfterene skiftes innen rimelig tid.

 

Tikking kan også forekomme fordi oljekanalene til løfterene er nestet tette av koks og avleiringer

 

ikke HELT enig med deg i den....

 

eks 1: Har en kamerat som hadde en passat 1.8 for 1 år siden. den tikket å ble værre å være. det ble forsøkt byttet ventilløfterne og olje. dette ble det IKKE noe bedre av, dem feilsøkte i aldri så lang tid, oljetrykket var innenfor normene.. men så kom en glup sjæl på å skifte oljepunpen etter mange måneder med bannasing å tikking fra motoren. og da ble den som ny igjen. det var oljepumpen som hadde feilen..

 

eks 2: Min egen bil a4 1.8t som har hatt tikking i x mnd og fikk beskjed| om at det måtte byttes ventilløftere pga det var dem som gjorde det. snakket så med et annet verksted som sa at det var mest sansynlig oljepumpen. og den ble skiftet å bilen ble tikkefri + at det er mye bedre gange på bilen etterpå.. så oljepumpen er en slitedel på disse motorene som MÅ skiftes en gang i blandt. hs meg så var det slik at etter oljeskift eller vis en fylte olje HELT opp til maxmerket så tikket det nesten aldri. men etter en liten stund med kjøring(alt fra ei uke til 1 mnd) så begynnte det å tikke igjen.

 

det er også 2 andre biler jeg vet om som dem trudde det var løfterne som måtte skiftes som det var oljepumpen på... så ville sjekket den først å fremst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm oljepumpe,olje og ventilene har alle en misjon og kan gi ventilbank.hvis det er hydrauliske løftere som jeg tror d er så er de avhengig av ett hvist olje trykk for at de skal justere seg rett og ikke gi ventil bank bla..

Ved eventuelt for lite olje på motoren hvil man heller ikke få nok olje trykk som igjen vil gi ventilbank bla..

Hadde selv en monde som hadde ventil bank, etter bytte av ny komplett topp, olje og filter + pumpe men likevell ulyd,,

Byttet tennplugger lyden ble borte,, ene pluggen hva stort sett gåen,, vet ikke sikkert men det kan jo være noe med at ventilene ikke får justert seg skikkelig da.:confused:

- 97 Audi Avant 1.8 Turbo

- 91 Chevrolet Pick-upp 6.2 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er fullstendig klar over at folk har måttet skifte oljepumpe, men som jeg skrev er det sjelden oljepumpa som er synderen ved ventiltikking, noe du sikkert også er enig i? Ofte kan silen i pumpa være tilstoppet av møkk og redusere trykket ut av pumpa. Har erfart at en VAG-motor kjørt hele livet med Shell Helix 15W-40 totalt mistet oljetreykket ved overgang til Quaker State helsyntetisk olje. Det begynte med ventiltikking, grunnen var at silen og oljefilteret ble tettet igjen av dritt som Helixoljen hadde lagt igjen i motoren. Quaker State-olja hadde meget god renseeffekt, slik at all møkka løste seg opp og hopet seg opp i sil og oljefilter. Den samme møkka er det som legger seg i oljekanalene til løfterene, og de er svært tynne, derfor kan QMI innvendig motorvask hjelpe på tikkingen.

Selvsagt ble problemet løst etter å ha skiftet oljepumpe (+olje og filter), men det var silen som var tett, pumpa var det ingenting galt med.

Med god olje og naturlig skiftintervall skal det være totalt unødvendig å skifte pumpa før motoren har rullet 300000+ km.

 

 

ikke HELT enig med deg i den....

 

eks 1: Har en kamerat som hadde en passat 1.8 for 1 år siden. den tikket å ble værre å være. det ble forsøkt byttet ventilløfterne og olje. dette ble det IKKE noe bedre av, dem feilsøkte i aldri så lang tid, oljetrykket var innenfor normene.. men så kom en glup sjæl på å skifte oljepunpen etter mange måneder med bannasing å tikking fra motoren. og da ble den som ny igjen. det var oljepumpen som hadde feilen..

 

eks 2: Min egen bil a4 1.8t som har hatt tikking i x mnd og fikk beskjed| om at det måtte byttes ventilløftere pga det var dem som gjorde det. snakket så med et annet verksted som sa at det var mest sansynlig oljepumpen. og den ble skiftet å bilen ble tikkefri + at det er mye bedre gange på bilen etterpå.. så oljepumpen er en slitedel på disse motorene som MÅ skiftes en gang i blandt. hs meg så var det slik at etter oljeskift eller vis en fylte olje HELT opp til maxmerket så tikket det nesten aldri. men etter en liten stund med kjøring(alt fra ei uke til 1 mnd) så begynnte det å tikke igjen.

 

det er også 2 andre biler jeg vet om som dem trudde det var løfterne som måtte skiftes som det var oljepumpen på... så ville sjekket den først å fremst...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Skiftet olje og filter igår kveld, og alt ble som nytt. Hører nå bare en dyp brumming fra eksosen! wooho

 

Kan vel nevnes at det jeg hadde før var: 1l shell olje fra februar, gammelt oljefilter, anno who-knows.. og gammel olje fra 2004 (ukjent merke). Genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår