Gå til innhold

Brukroa-garadge: Volvo 244 - turbo prosjekt

Ranger emnet

Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

Hallo... Sitter jeg å kjeder meg så tenkte jeg like godt kunne lage en prosjekt tråd om bilen min... ;) Bilen er en Volvo 244 GL 1981 mod. jeg kjøpte i forige sommer... Den kosta meg 7500,- og er nesten rustfri og i ettertid har vel det meste av penger godt med til den (og verktøy)... :) Motoren som satt her var en org B230A motor med OD girkasse... Planen er og bygge gasserturbo i bilen, helakkering + mye anna... :)

Her er noen bilder av bilen samme dag som jeg kjøpte den:

P1010095.jpg

P1010097.jpg

Noen dager etterpå:

P1010127.jpg

Det jeg har gjort hittil med bilen er å pussa ned lakken (så langt jeg kom med eksenteren), ribba den delvis innvendig og tatt ut motoren... Har også prøvelakert bagasjelokket for å se hvordan farga blir in real life... :) Motoren har jeg skrudd helt fra hverandre og jeg har kjøpt "nye" deler... Blant annet B23ET veiv og råder, 3 trykkforgassere (veit ikke hvorfor, har bare blitt sånn), to turboer, to bensinpumper (org. blokkmontert turbopumpe), org. intercooler, org. trykkrør (ett sett fra turbo til IC og fra IC til trykkboks, og et som går rett fra turbo til trykkboksen), dumpventil (TurboXs S), to trykk bokser...

Bagasjelokket med nyfarga:

i2612485_63424_6.jpg

Planene fremover er og helakkere bilen i laserblå (som for de som ikke veit det er ei org. Volvo V70R farge), skru sammen motoren, få tak i felger og pynte opp bilen innvendig... ;) Skal også forhåpenlighvis kjøpe meg kompressor og sveise apparat om ikke så alt for lenge...

Planer utvendig:

- Helakkering.

- Svarte lister rundt om.

- Hvite blinkere rundt om. (Har forran)

- Grp. A spoiler. (hvis jeg får tak i)

- Detalje lakkering.

- Hvitlakkerte Eiker felger. (kommer med tia)

- Org. svartstøpt turbogrill med emblemer.

- Lakkere kalipper røde.

Planer Innvendig:

Mye innvendig er tatt ut og skal erstattes med ingeting eller noe hjemmelagd... ;)

- Trekke plater i sort stoff (+ alu. list øverst) og ha i dørene.

- Alu. plate® i org. dashbord med nye instrumenter, brytere (hovedstrømbryter, vippebrytere) og kontrollamper. (På begynt)

- Lakkere midtlista i dashbord i bilen farge.

- Lakkere rattet i bilens farge. (gjort)

- Legge sort stoff i gulvet.

- Bygge om dashbord.

Planer om motor:

- Sette sammen motoren.

- Hone og lakkere oppatt motorblokk + lakering av alle andre utvendige motordeler (untatt manifoil, turbo og eksos som dere sikkert skjønner).

- Kjøpe mye lager, simringer, pakninger, stempelringer osv.

- Kjøpe 3" JT eksosanlegg med en lyddemper.

Understell:

Med det første så blir det kappa fjører, men etterhvert:

- Senke fjører, nye foringer og muligens ett par stag... ;)

Hva syns dere om prosjektet? :) Hvis dette er av interesse så oppdaterer jeg med bilder så fort det skjer noe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den blir det vett... Har ikke senka enda nei, men blir nok kapping snart tror jeg for den er irriterende høy der den står og jeg kjøper ikke senkesett med det første enda... Men godkjente fjører kommer... ;) Åssen går det med bilen din foresten?

Kappe ja hehe. Det funker det å..

Den går enda den hehe. er tråd om den på audi sia her inne ;)

98 Audi a6 1,8tq

92 Vw Passat 1.9tdk

82 MB Gelenderwagen 300Td

X 85 Audi 100cs quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut bilder så lenge det er folk vil se... Er liksom litt døfødt og legga ut bilder til ingen nytte... :)

Men tilbake til bilen... håper det blir tøft med dessa instrumentene hvertfal... :) Skal ha på hvit bakgrunn på speedometeret som sitter der siden jeg skal kjøpe AutoGauge instrumenter som også har hvit bakgrunn... Hva syns folk om det? Veit AutoGauge kan se jalla ut i en 240 og jeg hadde egentlig lyst på svarte VDO instrumenter ifra Pedersens, men det er en del dyrere... Men for å gjøre det så bra som mulig med AutoGauge instrumentene så skal jeg lakke ringen rundt instrumentene svart (leveres med søl ring org.) siden jeg har brukt svart kantlist på speedometeret og håper på at det gjør så jeg får et helhetlig av alt sammen... :) Skal også sette inn noen kontroll lamper, vippebrytere og hovedstrømbryter over helga... Speedometeret ser jo litt sturslig ut der det sitter helt aleine... Om et par uker så kjøper jeg meg kompressor og svieseapparat (?) så jeg får begynt skikkelig med karosseriet, for nå har jeg ikke fått gjort mer en å leite etter rust og pussa flater... jeg handler som mange andre som sliter med stram økonomi på biltema... kompressoren der (50L med to sylindre) veit jeg fungerer bra, men åssen er sveiseapparatene der og hvor stort er det nødvendig for meg å ha som driver med detta som hobby?

Sveiseapparat.jpg

Mvh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider