Gå til innhold

Skifte av Tenningssylinder

Ranger emnet


Runar 16v

Anbefalte innlegg

Hmmm.... Har et lite problem....

Må altså bytte tenningssylinderen, den man vrir nøkkeln i sånn at biln starte, å i den anledning træng æ nån råd om kordan man gjør det.

Har skrudd av dekslet under tenningssylindern å prøvd å se hvordan man kan få av dritten......

Er det nåken som vet åssen en får til et bytte???????

Biln e en Gti 16v fra 1986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje.. er ikke så gody kjent med Golf, men den er vel som de fleste andre biler! Sett tenningslåsen i stilling 1! Da tror jeg det en eller annen plass rundt låsen er enn pinne som skal dyttes inn/dras ut og da kan man bare dra ut låsen! Er slett ikke sikker!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør det enkelt for deg selv, ta av rattet, løsn den låseringen som holder fast fjøra under (husk å skru på mutteren før du gjør dette så slipper du å få fjøra i trynet). ta av mutteren og fjør og låsering.

 

så skrur du ut umbraconøkkelen som holder fast hele støpegodsdelen som låsesylinderen er festet i.

koble ut alle ledninger til vippebryterene, samt dra ut ledningen til den elektriske delen av tenningslåsen.

 

dra hele støpegodsdelen av styrekolonnen (den sitter kanske litt fast, men du har vel muskler??)

om den er treig, lirk den hit og dit - den løsner før eller siden.

 

når du har fått løs denne delen, blir det mye enklere å jobbe med å bytte sylinderen.

 

sylinderen er festet på den måten som mondeo sa, det er en fjørpinne som holder den fast i et spor. for å få ut sylinderen må det borres et hull i støpegodset, slik at du kan trykke ned denne fjørpinnen og dra ut sylinderen..

 

nå er jeg på jobb og husker ikke 100% lokasjonen til denne pinnen, men jeg vil mene det er 12 mm inn fra den svarte gummikanten, parallelt med linje med der nøkkelen står når du har den i tenningsposisjonen.

 

når du får ut sylinderen er det bare å dytte inn den nye, skru sammen alt og kjøre videre..

 

:)

 

du har vel ikke en slik støpegodsdel til overs? min er knekt.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf Gti 16v

OK.....

 

Takk for svar....

 

Rust-Prosjekt : Nei har ikke noe av dette til overs....

Men gjør det noe om nøkkeln e inni sylindern????? Du skjønne det at 2/3 av nøkkeln e knekt inne i tenninga.....

 

bare du klarer å få av rattlåsen så.. altså vri om nøkkelen litt, slik at den ståltappen trekker seg inn (ellers får du ikke av støpegodsdelen, den sitter fast på rattlåsen).

 

om du ikke klarer å få av rattlåsen kan det bli en muchachos mere spennende prosess.. for da må du borre hølet mens det står fastmontert på styrekolonna.. men alt er mulig :-)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

bare du klarer å få av rattlåsen så.. altså vri om nøkkelen litt, slik at den ståltappen trekker seg inn (ellers får du ikke av støpegodsdelen, den sitter fast på rattlåsen).

 

om du ikke klarer å få av rattlåsen kan det bli en muchachos mere spennende prosess.. for da må du borre hølet mens det står fastmontert på styrekolonna.. men alt er mulig :-)

 

Ok... Hehe....

Får vridd om nøkkeln ja...

Tar bare "stompen" som e igjen av nøkkeln åsså lirke litt på tenninga... Har kjørt nu i 3-4 uke me knekt nøkkel.... Gjør det lettere ved å ikke vri nøkkeln helt tilbake i rattlås når æ stoppe biln.....

Jaja... Ska i militære på Mandag så æ tar det ikke så tungt. (da biln blir jæmme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... Fikk til a gitt.... Æ å fattern fiksa i går... Det va ikke verre nei... Fikk skrudd av alle delene å røska ut godset.

Fattern hjalp til me borringa. Vi måtte borre to hull da det første blei for langt ned fra "toppen" av fjøra.

Så nå har me en nøkkel te å låsa biln å to nøkkla tel å starte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår