Gå til innhold

Luftfilter rett på motoren?? (Saxo)

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

En kompis av meg hadde Saxo VTS'en (1.4) sin inne til chipping, og fikk samtidig installert et åpent luftfilter fra Green. Verkstedet har fjernet originalboksen og hele røret, og satt det nye filteret rett på motoren. Er dette noe særlig da?? Filteret får jo masse varmluft fra motoren!

 

Er det vanlig praksis å sette slike luftfiltre rett på motoren eller har verkstedet 'juksa lite granne'?

 

Jeg anbefalte han å vurdere å anskaffe et induction kit fra K&N eller A'PEXi istedet, da han sannsynligvis vil få litt bedre effekt i tillegg til at K&N og A'PEXi har bedre filter enn Green... Han vurderte også å få satt på et effektanlegg, men var usikker på hvor mye effekt dette ville gi, og hvorvidt lyden ble fetere (noe den sannsynligvis blir).

 

Samtidig, hvor mye vil en brukt 1.6 liter VTS motor ligge på i pris, og vil det være mye stress å sette i en slik? Er det evt. andre motorer med litt futt som passer i en Saxo VTS?

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var kompisen min og jeg og kjøpte større K&N filter, rør, slangeledd og klemmer på en bilsjappe her i Bergen. Vi tilpasset rørene (vanlige Simons rør) fra innsug og frem til rett bak grillen, og satt på K&N filteret. Nå får det kald luft i mengdevis i motsetning til før, da luften som gikk i Green filteret kom via eksosmanifold og motor, noe som resulterte i varm luft og lite effektivt luftinntak.

 

Forskjellen var lett merkbar! Lyden ble fetere og bilen dro bedre med økt respons spesielt i det lave registeret. Totalt kom prisen på 600,- for filter og 450,- for rør, slangeledd og klemmer. Arbeidet gjorde vi sjøl på en liten halvtime, og alt i alt var dette en god investering som kompisen min ble meget fornøyd med. Nå vanker det vel effektanlegg på han snart tenker jeg... :thumb

 

Det hører med til historien at Green filteret som satt i Saxo'en til kompisen min ble satt i Vectraen min i vente på induction kit, da jeg plutselig oppdaget at slangen til det originale luftinntaket var sprukket flere steder. Ugh!! Heldigvis var dette på 'innsiden' av en bend på slangen, så forhåpentligvis har minimalt med drit (i mangel på et bedre ord) funnet veien inn i motoren.

 

Straks etter at Green filteret var installert (plugget rett på motoren i mangel på rør) tok vi en prøvetur, og nok en gang - forskjellen var absolutt merkbar. Igjen bedre lyd, og respons i massevis. Nå venter jeg bare på induction kit'et som kommer iløpet av noen dager, og ser frem til mer kald luft, enda fetere lyd og kanskje enda bedre respons...

 

I dag har jeg lært: Åpent luftfilter = et must for enhver bilentusiast! Anbefales på det sterkeste, sjøl på originale motorer. Til de som mener at "luftfilter og effektanlegg ikke e noen vits på vanlige biler" - dere er herved motbevist!

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår