Terminator Skrevet Juli 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2006 Jeg må le av stortinget når de sier at bilavgiftene blir billigere http://www.nettavisen.no/bil/article689500.ece ...Tar jeg ikke helt feil nå så vil vi som har "bensin slukende" (1.6liter og oppover) biler få noen fæle avgifter framover når den nye regelen trår til..Prøver lissom å få det til å høres ut som de gjør positive ting.. - Det blir titusener å spare. Den gode nyheten er at mange biler blir billigere. Jo mindre drivstoff de bruker, dess billigere blir de, sier statssekretær Roger Schjerva (SV) i Finansdepartementet til Aftenposten. Det som det trolig er snakk om er å ta vekk volum som avgiftsfaktor og ersatte denne med CO2-utslipp. Slik at dette vil bestemme avgiftene på nye/bruktimporterte biler: 1) Vekt 2) Motoreffekt 3) CO2-utslipp Ordningen med bruktsfradrag på bruktimport forstetter helt sikkert. Mye rar syting fra det jeg vil kalle "lite informerte FRP'ere" her (:)) men det er jo bra at det gjøres noe for å premiere kjøp av biler med lavt utslipp. Det som derimot er sykt er at omreg.avgifta er så høy og siden den er 0,- på bruktimport premieres man for å bruktimportere biler og dermed sende penga ut av landet og ikke støtte norske bedrifter og arbeidsplasser. Det andre som er sykt er at det koster ca 200.000 kr i avgift for å kjøpe en Passat 140 hk FØR MAN HAR KJØRT 1 KM! Og i tillegg betaler man samme årsavgift om man kjører 3.000 eller 300.000 km i året! Sånn sett støtter jeg heller følgende: Bort med engangsavgiften, opp med vrakpanten og la bensina koste 20 kr/liter. Da sparer man flere titusener på å kjøpe bil, mens de som kjører mye betaler dette tilbake sånn sett, mens de som kjører lite betaler mye mindre. Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
speedfile Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 Enig med terminator.. men det skal veeeldig godt gjøres å innføre noe sånt. At det i noen tilfeller skal koste over 20000 å omregistrere bil er helt feil, det innebærer ikke mer jobb å omregistrere en 2004 modell enn en 1983 modell. Norge er ikke det enkleste landet å bygge veier i, men jeg kunne godt tenkt meg en liten oppussing av veiene, er mye dum prioritering på gang. Siter 1996 BMW 520i x 1992 VW Passat stv x 1984 Opel Senator 3.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 Og det som er litt rart her er jo at de på stortinget faktisk tror at biler med små motorer forurenser mindre osv, altså en Nissan Micra med 1,3 liters motor på vei opp Byåsen er faen ikke noen kjære mor å ligge bak for å si det sånn... Og for å si det som det er: Biler med store motorer forurenser nødvendigvis ikke mer (Bumpersticker fra en amcar i Trondheim) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 "Men det er flere hensyn å ta. Det kan finnes dyre luksusbiler som slipper ut lite CO2, og de bør jo ikke få reduksjon i prisen" hallo!!?? Er dette en litt syk setning? dette er jo ikke miljøpolitikk det er kommunisme og misunnelse over at noen har dyre fine biler!! Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 de nye avgiftene som evnt innføres regnes utifra blandet forbruk, jo høyere blanda, jo dyrere, blanda tallet ganger de med X eller Y avhenig av bensin/diesel snittet i dag er 180gram utslipp, ønsket er 140... bilen jeg skal kjøpe nå slipper ut 280 og den jeg har slipper ut 400 :o jeg er slem gutt ja... skal visst bli ekstremt dyrt over 220gram, men satsene og om det blir noe får man vite i oktober. så blir bilen billigere kjøper jeg og regger før nyttår, blir den billigere blir det 2007 reg ;) Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
speedfile Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 Zetec: forbruket på en bil vil jo bestemmes av vekt i hovedsak. så en micra vil naturligvis ikke bruke/slippe ut like mye som en bil som veier 2 tonn. Men ser poenget ditt Siter 1996 BMW 520i x 1992 VW Passat stv x 1984 Opel Senator 3.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Analex Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 regjeringshorene kan brenne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quentez Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 Dagbladet med ny sak om dette i dag, og Jens lover billigere biler - så lenge de er miljøvennlige. Står vel egentlig ikke noe nytt, annet enn at vi får tall og interessante saker fremlagt 6. oktober. Ryktes at co2-avgiften vil erstatte volumavgiften. Dette høres ut som gode nyheter for en som har planlagt et kjøp av BMW 330d våren 2007. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 jeg tror desverre ikke de regner 3 liter diesel som miljøvennlig ;) men kjøper du en opel med 1.9 nærmer det seg nok ;). ser ut som det blir bilkjøp på meg. hva har 330'en av utslipp? min planlagte nye vogn har 287gram, ogman er værsting over 200 og superslem over 220 :| Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quentez Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 330d E46 har mellom 180 og 185, veldig moderat i forhold til ytelse. Tror faktisk den nyeste har rundt 175. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 er folket som velger svina som sitter der nå...men ser ut til at vi faktsik snart begynner å forstå hvem som må få prøve seg! målingene går jo i en retning! MOT HØYRE! måtte sosialistene i verden brenne!!! Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleJohnny Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 Både VG og Dagbladet hadde sak om dette i dag. Reagerte litt på dette utsagnet: - Regjeringen kommer ikke til å kline til med 15-20 000 kroners miljøreduksjon på nye biler. Avgiftssystemet som kommer fra januar blir høyst sannsynlig bare oppstarten på en flere trinns dreining mot mer miljøvennlige bilavgifter, tror Tandberg. Hallo?? Hva er 15-20K? 150-200K så nærmer vi oss. (snakker da om skikkelige biler, ikke billige pensjonisttraller fra Korea) E90/E91 330d med 231 hk slipper ut 174/179g. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
speedfile Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 hvis de skal fjerne avgifter på biler som bruker lite bensin bør jo lotus elise bli veldig billig, mer aerodynamisk og lett bil er vanskelig å oppdrive. :) Siter 1996 BMW 520i x 1992 VW Passat stv x 1984 Opel Senator 3.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 hvis de skal fjerne avgifter på biler som bruker lite bensin bør jo lotus elise bli veldig billig, mer aerodynamisk og lett bil er vanskelig å oppdrive. :) Lotus Elise er veldig billig å registrere allerede i dag. 1,8 liter, 120 hk og 710 kg favoriseres av avgiftssystemet som vi har i dag. De som bør glede seg til 2007, er de som liker amerikanske biler. De straffes i dag pga høyt volum, som ikke er skadelig for miljøet i seg selv. Dieseldrevne biler blir også billigere, de har i dag litt høyere sylindervolum, men slipper ut mindre CO2 i forhold til tilsvarende bensindrevne biler. Har du derimot lyst på en miljøfiendelig SUV, så bør du løpe til bilbutikken. For vanlige familiebiler blir det nok små endringer, siden regnskapet skal gå i 0 for staten. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 For vanlige familiebiler blir det nok små endringer, siden regnskapet skal gå i 0 for staten. Tar med den ene handa og gir med den andre.. samme så vi på fast barehagepris og kontantstøtten i fjord... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.