Gå til innhold

Steinmetz b1 2000.T EVO.SOLGT

Ranger emnet


Sæther Racing

Er dette et dødfødt Prosjekt?  

39 stemmer

  1. 1. Er dette et dødfødt Prosjekt?

    • JA
      12
    • NEI
      27


Anbefalte innlegg

  • Svar 624
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

500: Så 'megaen din på treffet, men fikk ikke sett om du sklei med tralla. Den var fin, men har du et par senkninger i dørene på venstre side? Også håper jeg det var møkk, og ikke ripe, det som var på venstre passasjerdør forran!

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripe det hehe ser helt jævlig ut i lakken , håper du skjønner hvorfor den skal hel lakkeres :) var det du som sto med noen kamerater og peket og lo hehe ;)

 

Så ikke omegan din :( ble litt rastløs og brukte opp dekka etter 10 mitterankomst hehe ;) men men ble litt av et røkar show da:)

 

Men bare vent til så kan du se den igjen når den begynner og bli klar, da er jeg ikke fllau lengre ,og parker den inni skogen hehe ;)

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Du kan være glad for at du ikke så Omegaen min, hehe, den er stygg som juling nå (ikke vasket, ennå ikke fått tettet hulla etter spyledysene) samt lakken er jo såkalt "strøken" i den form at det er rundt ca. 10.000.000 småriper i den. Videre så er den ikke i nærheten så fet som din.

 

Hmm... tror ikke jeg pekte og lo, ihvertfall ikke av bilen din. Jeg er en liten kar, hadde på meg rød t-skjorte, olabukse og blå sko, hehe samt at jeg er sjuk (forkjøla, sjuk i hodet er en selvfølge ;P).

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takker ihvertfall =)

sportsgrill er vel snart på vei innomhus tenker jeg, i begynnelsen av nesten måned. også må jeg få lagt noen planer for plastikken som er utvendig, synes den bryter no jævlig pga fargeforskjellene mellom lakken og den... Ble bra når den ble pusset med plastshiner (e.l.), menfan, kanke pusse den i all evighet, tenker jeg smelter dem ned og lakker dem også...

 

Hmm... kanskje på tide å hente de nye listene under lyktene mine på Chrico... Tror de har vel snart liggi der på 2. uka nå... Ingen har ringt dog, hehe...

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey nå har jeg sittet og les igjennom mange sider om tunning av V6 Gm motorer spesielt xe25xe og 30xe..har mest interesse for det. Og fy og man får blod på tann, når man ser dette!Se på det INNSUGET! :) får lyst og begynne og sveise til nå halv 5 på natta!!

 

420hp når den var klar 100hk til med nos

 

v6ind1.jpg

 

Veit dere hvorfor xe25 og xe30 går så lavt på turtall..?Jo pga. et svinghjul som veier orginalt 15kg og hvorfor så tung? Fordi denne motoren brukes i amerikanske biler, Og der er det strenge lover på tomgang osv. må være under 495rpm på tomgang leste jeg meg til. Så da fant jeg ut det..Bort med det og et Letta svinghjul 9,4 kg lettere skal jeg få tak.

Letta svinghjulet

 

v6%20eng+%20light%20fwheel%20sml.jpg

 

 

Disse motorene er ikke så vansklige som folk skal ha det til. Egentlig ganske lett.. Lyst og bygge Custom Innsug som han over meg hadde gjort. :thumb Litt HP. på det også. Fant Sportclutch der også , det trengs. Alu løpehjul, minsker vekt med 1.4 kg på løpehjula.courtenay%20alloy%20pulley%20sm.jpg Bytte oljekjøler som sitter mitt mellom toppene (som jeg byttet i vinter :( til en Orginal en) til en Luft/ vann kjøler i steden for, Har tenkt på dette selv også i ettertid pga, oljekjøler ligger og bader i kjølevannet, derfor store prob. med olje i kjølevannet på disse motorene.Var dette som skjedde med meg i vinter, så jeg byttet den og det ble et lite prosjekt i 20- i kaldgarasje :)hehe

 

Ellers så er denne og bestille (fabriksny x30xe med litt godis :) for en sum av £3950

 

3.0_v6_engine_on_pallet1.jpg

 

 

Dette modifiserte luftspjellet her skulle øke effekten med 6 til 8hk. ( tenke jeg kunne bestille disse og bruke disse, når jeg sveiser og lager nytt innsug.)

 

courtenaythrotbody.jpg

 

 

Dette skulle gi meg bedre luft strøm men men synes det så veldig likt ut som det orginale, kansje det er lagt små kanaler i det så luften flyter bedre.

hfimd_sm.jpg

 

Jeg klarte og lese meg til orginal veiv var god for ca. 400hk, Og mye annet tålte endel. Men svakheter på rådene, ( råder fra saab 3.0 sterkere ) Men hvis man virklig ønsker og øke Hk i en Xe motor er jo kompressor et must det veit jo alle. Angrer som en hund på at jeg ikke jeg kjøpte den kommpressoren i vinter som var godt for rundt 200hk med litt mapping (altså da 370hk kansje) osv, DataSprut/ chip...Datasprut er dyrt får se hva jeg gjør- Kvass kvass et must, Bestiler fra enem. Pakkninger osv, Hvis noen har noen veit om noen steder hvor man kan få tak i pakninger som er litt tøffere en de orginale rop ut.!De orginale er ikke så tøffe fra før. toppdekselet pakkingen er noe stor piss på xe spør du meg.! men men

 

Eksos har jo allere lagd, har oppskrift på den men tenkte litt større , kansje 3 tum ,Grenrør fra mantzel og 2 sport Kat og ut i samme bane som vi lagde og sveise det som sitter på nå. Justertbart fra og tilbake og side til side med glider og greier:).

 

Har sikkert glemt litt av planene nå men dette var det meste av jeg husket 5 på natten:) Og takk til Jan H som tippsa meg om disse sidene :) utrolig bra! Alt går sikkert ikke så fort med meg , Men det er vertfall motor planen.

 

Og det er bare og være tolmodig, Karroseri arbe på bilen kommer først. Når jeg føler meg fornøyd og klar der. Blir altså dette planen. Er ikke så lenge igjen, Og ikke så billigt heller men men er jo vært det!:thumb

 

Mvh

 

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit dere hvorfor xe25 og xe30 går så lavt på turtall..?Jo pga. et svinghjul som veier orginalt 15kg og hvorfor så tung? Fordi denne motoren brukes i amerikanske biler, Og der er det strenge lover på tomgang osv. må være under 495rpm på tomgang leste jeg meg til. Så da fant jeg ut det..Bort med det og et Letta svinghjul 9,4 kg lettere skal jeg få tak.
En 6'er går alltid på lavere turtall enn en 4'er. Det er fordi en 6'er produserer moment (og dermed kommer effekten) på lavere turtall enn en 4'er. At svinghjulet er 15kg har ingenting med turtall å gjøre. På enkelte rallycrossbiler kjører de med 15kg tungt svinghjul og 9.000rpm for ikke å tape for mye turtall ut av starten når de bråslipper clutchen.

 

Disse motorene er ikke så vansklige som folk skal ha det til. Egentlig ganske lett..
Hvem har sagt de er vanskelige?

 

Ellers så er denne og bestille (fabriksny x30xe med litt godis :) for en sum av £3950
Hvorfor? For samme pris kan du få tak i en komplett 3.0 V6, overhale toppene inkl. porting samt bygge blokka med smidde råder og stempel til samme pris. Da har du en bedre motor enn som ny til samme pris samtidig som den tåler mye mye mer.

 

Dette modifiserte luftspjellet her skulle øke effekten med 6 til 8hk. ( tenke jeg kunne bestille disse og bruke disse, når jeg sveiser og lager nytt innsug.)
Hvis du skal ha kompressor så er det ingen vits i å kaste bort penger på et spjeld de påstår gir 8hk mer. Med overladning trenger du ikke så stort spjeld som på en sugemotor fordi lufta blir pressa inn. Sugemotoren må suge inn så mye luft som mulig - derfor må den ha stort spjeld.

 

Jeg klarte og lese meg til orginal veiv var god for ca. 400hk
Hvem sier det? Har de prøvd 400hk? Har de prøvd mer? Veiva tåler mye mer enn 400hk, det er jeg overbevist om. Enkelte hører ditt og datt og at du må ha smidd veiv på over 450hk i Opel 2.0 16v også, jeg hadde 684hk med original veiv. Behold veiva di original, smidd koster 25-30.000 og er bare tull hvis du ikke skal over kanskje 1000hk...

 

Datasprut er dyrt får se hva jeg gjør
Men ingenting er så nødvendig som et datasprut, spesielt med tanke på hvor mye du har tenkt å gjøre.

 

Kvass kvass et must, Bestiler fra enem.
Skal du trimme med kompressor eller turbo er dette også noe du kan utsette siden overladning kompenserer for den type trimming. Selvsagt, det kommer et punkt der det vil stoppe fordi originalkammene er for snille, men det punktet finner du ikke på 350-400hk.

 

Pakkninger osv, Hvis noen har noen veit om noen steder hvor man kan få tak i pakninger som er litt tøffere en de orginale rop ut.!De orginale er ikke så tøffe fra før. toppdekselet pakkingen er noe stor piss på xe spør du meg.! men men
Pakningene er ikke dårlige. Toppdekselpakningen er heller ikke dårlig hvis den monteres riktig.

 

Eksos har jo allere lagd, har oppskrift på den men tenkte litt større , kansje 3 tum ,Grenrør fra mantzel og 2 sport Kat og ut i samme bane som vi lagde og sveise det som sitter på nå. Justertbart fra og tilbake og side til side med glider og greier:).
På sugemotor kan eksosanlegg bli for stort. Kompressoren lager ikke mottrykk og du trenger derfor ikke så mye større eksosanlegg. Skal du derimot trimme med et par turboer på denne V6'n blir det fort mye effekt og 3" eksos er nødvendig (evt. 2x2,5").

 

Det meste av produkter skaffer du rimeligere hos norske forhandlere enn hos Courtney Sport.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et utfyllende og meget godt svar Bertone. Du har erfaring med dette. Det har absulutt ikke jeg. Dette blir mitt første Trim objekt av motor.

 

Hvor i norge kan man skaffe "Motor Delene" for en rimligere penge?

 

Jeg kjører med orginalt 2 tum eksos nå. Så dette går helt fint med kompressor hjelp til motoren?

 

Og Mekanikere jeg har jobbet med på Opel har tippset meg at XE var noe drit pga. Pakkningene. var svake. Men jeg kan tenke meg at kansje mye kansje blir kjørt litt for hardt mens de er kalde for da gir de etter. Jeg byttet toppdekselpakningen mine i vinter, ( Og ja jeg gjorde det rett )

 

Ikke hatt noe problem med dette siden jeg bytet de.

 

Quote:

Originally Posted by OmegaEVO500

Ellers så er denne og bestille (fabriksny x30xe med litt godis for en sum av £3950

 

Hvorfor? For samme pris kan du få tak i en komplett 3.0 V6, overhale toppene inkl. porting samt bygge blokka med smidde råder og stempel til samme pris. Da har du en bedre motor enn som ny til samme pris samtidig som den tåler mye mye mer.

 

Legg merke til at jeg skrev ,Dette kan bestiles? jeg har ikke tenkt til det, Men det er en mulighet for andre.

 

 

Quote: Bertone

 

En 6'er går alltid på lavere turtall enn en 4'er. Det er fordi en 6'er produserer moment (og dermed kommer effekten) på lavere turtall enn en 4'er. At svinghjulet er 15kg har ingenting med turtall å gjøre. På enkelte rallycrossbiler kjører de med 15kg tungt svinghjul og 9.000rpm for ikke å tape for mye turtall ut av starten når de bråslipper clutchen.

 

Ok. Dette hviste jeg ikke. Bra jeg lærer noe nytt. Det sto forklart det jeg skrev der oppe, Så jeg siterte det bare fra siden, så ikke drep meg :) men jeg var ikke klar over det. Trodde det tunge svinghjulet tumgangen på xe ned. Virket logisk for meg.

 

Men Men jeg ser det er mye jeg trenger og lære før jeg prøver og bygge motor.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår