Gå til innhold

Effekttall på DaB sin 242r6 ,noen som tør gjette effekt??

Ranger emnet


V940R6

Anbefalte innlegg

Det der var en STYGG effektkurve!

 

Kan ikke si at jeg ble imponert over talla... Jeg bremsa jo 411nm i 4'eren min.

 

Du har kanskje gått inn for å trimme motoren??? Målet her var ikkje å få mest mulig hester, vi ville jo under 220hk og 275Nm med tanke på godkjenning... Stygg effektkurve??? Ikkje umulig, du får ikkje akkurat samme effektoverføring på alle turtall med sluromatic som med manuell kasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det der var en STYGG effektkurve!

 

Kan ikke si at jeg ble imponert over talla... Jeg bremsa jo 411nm i 4'eren min.

 

 

Kan ikke si at jeg ble no håreisende imponert over talla fra bremsinga d helleri, men har aldri skreki det ut og bevisst prøvd å latterligjort det.

 

Om du har 411nm, so what? Din motor har jo TURBO, noe som er "hovedsaken" til at du har noe moment å skryte av.

 

Blir helt på vidda å ska sammenligne en N/A motor med en med overlading når det kommer til nm.

 

Kan riktig nok inrømme at butcherens motor ikke har all verdens av nm, da en standard FT har 265nm. MEN det forklarer jo bare hvorfor man ikke kan sammenligne turbo vs N/A. Hva andre rekkeseksere som er tilsvarende har (Feks Opel omega 3000), det vet ikke jeg. Men er iaf betydelig mindre enn mange turbomotorer med mindre hk.

 

Ellers kan jeg legge til at bilprodusentene oppgir ofte endel lavere effekt enn hva deres motorer faktisk yter. I enkelte tilfeller "setter" noen motorer seg etter innkjøring, slik at de får litt mere pulver. Eks jeg kan bekfrefte dette på er Peugeot 307HDI, Ford Mondeo tdci og saab 9-5.

 

Feks i Saab 9-5 vet jeg at 2,0t yter 150hk ifølge Saab, men brorparten av 2,0t motorene har omlag 165hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje gått inn for å trimme motoren??? Målet her var ikkje å få mest mulig hester, vi ville jo under 220hk og 275Nm med tanke på godkjenning... Stygg effektkurve??? Ikkje umulig, du får ikkje akkurat samme effektoverføring på alle turtall med sluromatic som med manuell kasse...

 

Min motor er orginal. Bortsett fra høyere turbotrykk og en A kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange er av den oppfatning at automatkasse "stjeler" hestekrefter, men er ikke så sikker på at det er helt riktig. Kjørte nemlig min 245 med fk og 1 kg ladetrykk og automat, mot en 940 med ft og 1 kg lading. Denne var fra 94 så den hadde den marginalt større garrett turboen.Bilene gikk så og si dønn likt, helt til vi nådde 150, da dro 940`en sakte fra meg(noe mer aerodynamisk samt bittelitt større turbo).Han hadde manuell gir.Disse bilene er også så og si like tung, så det virket ikke som om det spilte noen større rolle der ihvertfall, og hvis det stjeler så mye hester ville vel ikke så mange brukt automat på dragrace?Tallene her er fine de, men vil alikevel stille opp på et dragrace når jeg har fått opp igjen trykket på vognen(gåen wg) for nysgjerrighetens skyld!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil fortsatt ikke tro at motoren skal ha så mye økning men.. er litt skeptisk til de rullene.. jeg får dra dit å bremse motoren min jeg også.. har allerede et tall på den så.. fra VS sin benk

 

evt så kan jeg sikkert bli med s90r over fjellet en tur sånn at vi får kontrollert denna benken deres-- tipper han bikker 600 da jeg ;)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kurvene der ligna jo på en turbomotor eller en vingle-tek motor... :D

 

Mulig at dere ikke fikk låst kassa i 1:1 giret og ikke hadde fått kobla inn lockup? Dette er jo en mulighet for at kurven var så "stygg"...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir oppriktig lei meg når jeg ser voksne menn sitte å snakk om at jt oppgir 10-12%, og så plusser du på de 4-6% til filteret, og 8-10% i kollektor og eks. katten, og med litt tøffe dekaler på bilen er du jo fort oppi 300hest når en regner ut!?

 

men jojo..synes du/dere helt seriøst at det høres logisk ut med 40 hk for kun litt lettere eksos og et varmluftfilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting da... en når en motor produseres... er det tolerangser på effekten... volvo sier 204hk er gjennom snittet. så effekten org kan være høyere. mener at jeg hørete at volvo hadde testen en hell rekke med sine mototer og da var tolerangsen 40hk... så dan kunne jo motoren hans ha vært 224 hester org...

det er jo teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som med sikkerhet kan si hva effekten originalt er i motoren.

204hk er det teoretiske tallet volvo har oppgitt. At hk kan variere fra ca 190 til 220 vil jeg tro kan være normalt avvik..

Når det gjelder eksos så var mine tall en teoretisk beregning av hav produsent JT sier du får. Dette er selvfølgelig uvisst ,men jeg kan jo fortelle det at den originale downpipen(den dobble) har en innerdiameter på 1,75" som er øket til 2,5". Dette letter jo gjennomstrømingen mye.

Hvis det er så at motoren er fra en ambulanse ,så kan det være at den har annen hjerne eller chip fra fabrikk med tanke på nettopp det å bli brukt som ambulanse. Da vil jeg tro at den har mere fres enn 204 (mener å ha hørt at ambulanse960 hadde rundt 230 hk) og da har vel vi bare tjent 12 hk på eksos og filter.

 

Men som sagt ,vi hadde håpet at den skulle holde seg under 220, og vi hadde heller aldri trodd at den skulle komme opp i så mange hk.

 

Butcheren har hatt samtaler med Volvo Teknisk som sier at de effekttallene som han oppgir ikke er urealistisk nettopp fordi at Volvo har vært "snille" med å oppgi effekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir oppriktig lei meg når jeg ser voksne menn sitte å snakk om at jt oppgir 10-12%, og så plusser du på de 4-6% til filteret, og 8-10% i kollektor og eks. katten, og med litt tøffe dekaler på bilen er du jo fort oppi 300hest når en regner ut!?

 

men jojo..synes du/dere helt seriøst at det høres logisk ut med 40 hk for kun litt lettere eksos og et varmluftfilter?

 

Nå ,med din matematikk så skulle den hatt 261,12 hk (da er alle de største % tatt med i beregning, noe aldri jeg gjorde)

Må jo nesten gjenta det at vi ble faktisk overrasket når vi fikk den effekten ut av bilen ,da vi egentlig ikke har gjort noen store mods.

henviser også til mitt forrige innlegg ,der det står noe som kanskje kan forklare sammenhengen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår