Gå til innhold

Effekttall på DaB sin 242r6 ,noen som tør gjette effekt??

Ranger emnet


V940R6

Anbefalte innlegg

Hvis folk mener benken er for snill, ta bilene deres som har fått benketall på en annen benk, og benk på NAF og. Så vet vi det, en gang for alle ;)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En kompis av meg som jobber på volvo hadde hørt at 960 ambulanser og limousiner ble levert med 240hk, fra volvo specialvagner(samme som leverer politibiler, taxier osv).Men å ha hørt noe her og der gjør det jo så klart ikke til fakta.

 

Det mener jeg også å ha lest (salgsannonse for ambulanse). Burde vel være forklaringen på dette mysteriet. Ikke faen om jeg tror på at økningen der skyldes eksos...

 

Men ett lite spørsmål til slakteren: er det ikke mulig å få papirer fra volvo på at motoren der er originalt levert med 204hk? Eller er biltilsynet så vanskelige at de må ha bremsepapirer?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg også å ha lest (salgsannonse for ambulanse). Burde vel være forklaringen på dette mysteriet. Ikke faen om jeg tror på at økningen der skyldes eksos...

 

Men ett lite spørsmål til slakteren: er det ikke mulig å få papirer fra volvo på at motoren der er originalt levert med 204hk? Eller er biltilsynet så vanskelige at de må ha bremsepapirer?

 

joda ,men BT her i Bergen vil helst ha bremsepapirer selv om motoren egentlig er urørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardboks for 960 fra 1991. Ikke noe spes med de.

Ergo, ambulanse har 204hk, samme som personbilene

 

Eller boksen har aldri stått i ambulanse. Motoren har hatt fleire eigarar, mulig BS frå ein av dei...

Nåken som veit om andre bremsebenker (type rullende landeveg) i Bergens-området? (Norhspeed er vel stengt etter "disput" ang. momsinnbetalinger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ble bare syret av folk som ikke kan unne noen litt hk. Jeg sier ikke at rullen er 100%, derfor kan disse tøffe karene (LMS, Mambo, s09r, b230ft osv...) komme og teste sine biler der. Hvis tallene fra bremsingen viser mye høyere verdi enn andre steder (de papirene dere har), så skal jeg gi meg og være enig i at rullen ikke er 100%.

 

Men ikke gidd å fuck opp hele tråden med å gnage om at eksos ikke har så mye å si, custom collector er bare tull og at filter ikke kan gi noen få hk. Nok om det! :) Håper den blir godkjent Olav.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst en benk på askøy.

 

Nå er det jo MASSE innlegg her, så det blir litt for mye for meg å kommentere alt, etter sinnsykt med kjøring og lite søvn de siste dagene.

 

(kjørte ikke r6'en, nei).

 

Uansett om dere tviler eller tror på effekt-tallet, så må vel NAF sin benk være godkjent, akkuratt som feks. et fiskeindustri må ha godkjenning på vektene de bruker på å veie fisk med.

 

Jeg har også hørt før at NAF er en av få som klarer å få rèelle tall på Autolat, som dere liker å kalle det.

 

Ja, jeg har blitt lat, men jeg sitter gjerne 45 minutter i bilen for å kjøre 1.6km!! Jeg bor i bergen og kjører for det meste over danmarksplass, noe som ikke akkuratt er det fineste å kjøre over i rushtrafikk.

 

Men, ja, ontopic:

 

Det kan være tallene fra NAF er feil, det kan være tallene fra NAF er rett.

Jeg har alltid gjettet 220hk/280nm, da jeg har blitt "spådd" dette av bla.a. Norspeed. Norspeed benket nemmelig en b6304fs med JT superflow, men med cat og med org. eksos fra grenrør og ned til JT. Den hadde konfilter også, men den fikk 220hk. Jeg trodde ikke de andre mods skulle gjøre så mye, da jeg generellt er en av de skeptiske folkene, som dere vet her inne.

 

Jeg var FORSKREKKET, ikke glad, bare så dere vet det. Jeg vil jo liksom ikke ha for mye effekt :P Det er jo ikke som en turbomotor, der man bare kan skru ned effekten.

 

Løsning 1:

Ta ny effektmåling et annet sted og se om det stemmer

 

Løsning 2:

Strupe eksosen med feks. supertrapp, samt legge en pose elns over luftfilter, montere smale dekk, etc. :P

 

Ulemper med løsning1:

Kan gi meg samme resultat, da resultatet her var laveste av 3 ruller! For å være sikker på at den tok benk i OD, var den elektriske kickdown'en koblet ut, samt sperren ble satt til 240km/t. Første rullen kjørte lavere sperre og da tror jeg den ikke tok i OD, pga. da fikk den et enda værre tall.. (som noen synest er en positiv ting).

 

Ellers, Larsen racing: Du kan jo ta den bilen din på effektmåling hos NAF?

Lever motoren din fremdeles? Jeg trodde den røk, etter alt annet på bilen din røk i tur og orden.

 

Dagens moral: Om du tviler på effektmålingene til NAF, vis gjerne dine egne bremsepapirer, om du har noen. Eneste på forumet her som ejg har sett oppgi bremsepapirer, er vel Larsen Racing. Men, som nevnt tidligere, formålet mitt er ikke mest mulig effekt, men å komme innunder 220hk/280nm.

 

Min tanke:

Den peaker på 5950rpm, originalt peaker den på 5500rpm? på 5950rpm er jo ikke effekten brukendes, pga. sperren går jo på 6000-6300rpm, alt ettersom..(den går litt lengre ved kickdown, virker det som).

 

Ja, jeg tenkte å argumentere at jeg kan jo ikke bruke den effekten som ligger helt ved sperren og sådan bør de se litt lavere på kurven, der jeg har 220hk i motor. Det er jo et sinnsykt hopp plutselig.

 

Ellers, om dere synest kurven er stygg, så husk at de kan ikke måle under 3000rpm elns. pga. han må kjøre den opp i hastighet før han kan starte rullen.

På manuellbil, ville han bare kjørt den opp i 40km/t og så tatt den i 4-gir, men på automat måtte han kjøre den ut alle girene, helt til OD og så starte.. (uten kickdown koblet inn (elektrisk)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obs: 780'en ble også tatt effektmåling på, på samme sted, av samem kontrollør, på samme benk, dagen etterpå.

 

Den har b230ft, mahlestempler, vx3 kam, ca. 0.3++ bar, 3" downpipe, k&n filter.

Den fikk 91KW på hjulene, som er 123hk på hjulene.

I motor var det 144hk, så fikk den ikke all verden NM heller.

 

Mao. tallene 780'en fikk, var "som forventet" for en ft på 0.3+ bar og litt mods (kam, eksos, filter).

 

780'en med 0.6 bar går BETRAKTELIG dårligere enn r6'en :P Men 780'en er jo 1500kg, hehe.. samt 0.6 er sikkert ikke mer enn 170hk elns, vil jeg gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår