Gå til innhold

Problem med anlegget

Ranger emnet

Volvokid

Anbefalte innlegg

Jeg har en RF T10001BD forsterker og en JBL W10GTI sub. Suben er koblet til å spille i 3 ohm. Når jeg skrur opp volumet til 25-30 så høres JBL'n heilt merkelig ut.. høre litt sånn sprengt ut. På Lightning Audio forsterkeren (350 w rms) jeg hadde før så spilte den ganske bra i det volumet.. Hva kan vere feil?

- Volvo 940 LT, 1997 modell -

- Volvo 940 GL *Gold Edition* (solgt) -

Kjør hardt, kjør stil, kjør Volvo uten tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være feil med 3 ohm? Og hvilken grunnregel referer du til?

Som Tyhpon sier, sjekk gain. Om subben høres sprengt ut og du ikke har endret noe på hverken basselement, kasse, ledning, tilkobling osv. vil jeg si det er justeringsforskjeller på forsterkeren som har skylda. Selv om det er vanskelig å feilsøke på generelt grunnlag via internett :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han justerte gain litt ned. Gain er ingen volumkontroll (slik mange fort kan tro), men en måte å tilpasse forsterkerens effekt til spillerens signalnivå. Dersom gain justeres for høyt, vil forsterkeren gi full effekt før spilleren gir maks utnivå. Dersom man da øker spillerens utnivå ennå mer (skrur opp lyden), vil forsterkeren allerede være presset til maks, og begynne å produsere forvrengning :)

EDIT: derfor skal spilleren alltid "gi seg" før forsterkeren. Ideelt sett skal man ikke tyne spilleren maksimalt heller, ettersom den også så godt som alltid vil produsere forvrengning på utgangen, og da ender man bare opp med å forsterke opp en hel masse forvrengning..

Gainjustering er lett å gjøre feil, og skal man få alt 100% må man bruke et oscilloskop for å forsikre seg om at man er under forvrengningsnivåene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gainjustering er lett å gjøre feil, og skal man få alt 100% må man bruke et oscilloskop for å forsikre seg om at man er under forvrengningsnivåene.

LITT OT, men hvordan gjør man det, og hva koster ett slikt instrument?

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider