Gå til innhold

Sæther Racing :Steinmetz Omega b1 2000.T EVO.

Ranger emnet


Sæther Racing

Fortsatt Gubbebil?  

139 stemmer

  1. 1. Fortsatt Gubbebil?

    • JA
      71
    • NEI
      68


Anbefalte innlegg

Okey nå har jeg sittet og les igjennom mange sider om tunning av V6 Gm motorer spesielt xe25xe og 30xe..har mest interesse for det. Og fy og man får blod på tann, når man ser dette!Se på det INNSUGET! :) får lyst og begynne og sveise til nå halv 5 på natta!!

 

420hp når den var klar 100hk til med nos

 

v6ind1.jpg

 

Veit dere hvorfor xe25 og xe30 går så lavt på turtall..?Jo pga. et svinghjul som veier orginalt 15kg og hvorfor så tung? Fordi denne motoren brukes i amerikanske biler, Og der er det strenge lover på tomgang osv. må være under 495rpm på tomgang leste jeg meg til. Så da fant jeg ut det..Bort med det og et Letta svinghjul 9,4 kg lettere skal jeg få tak.

Letta svinghjulet

 

v6%20eng+%20light%20fwheel%20sml.jpg

 

 

Disse motorene er ikke så vansklige som folk skal ha det til. Egentlig ganske lett.. Lyst og bygge Custom Innsug som han over meg hadde gjort. :thumb Litt HP. på det også. Fant Sportclutch der også , det trengs. Alu løpehjul, minsker vekt med 1.4 kg på løpehjula.courtenay%20alloy%20pulley%20sm.jpg Bytte oljekjøler som sitter mitt mellom toppene (som jeg byttet i vinter :( til en Orginal en) til en Luft/ vann kjøler i steden for, Har tenkt på dette selv også i ettertid pga, oljekjøler ligger og bader i kjølevannet, derfor store prob. med olje i kjølevannet på disse motorene.Var dette som skjedde med meg i vinter, så jeg byttet den og det ble et lite prosjekt i 20- i kaldgarasje :)hehe

 

Ellers så er denne og bestille (fabriksny x30xe med litt godis :) for en sum av £3950

 

3.0_v6_engine_on_pallet1.jpg

 

 

Dette modifiserte luftspjellet her skulle øke effekten med 6 til 8hk. ( tenke jeg kunne bestille disse og bruke disse, når jeg sveiser og lager nytt innsug.)

 

courtenaythrotbody.jpg

 

 

Dette skulle gi meg bedre luft strøm men men synes det så veldig likt ut som det orginale, kansje det er lagt små kanaler i det så luften flyter bedre.

hfimd_sm.jpg

 

Jeg klarte og lese meg til orginal veiv var god for ca. 400hk, Og mye annet tålte endel. Men svakheter på rådene, ( råder fra saab 3.0 sterkere ) Men hvis man virklig ønsker og øke Hk i en Xe motor er jo kompressor et must det veit jo alle. Angrer som en hund på at jeg ikke jeg kjøpte den kommpressoren i vinter som var godt for rundt 200hk med litt mapping (altså da 370hk kansje) osv, DataSprut/ chip...Datasprut er dyrt får se hva jeg gjør- Kvass kvass et must, Bestiler fra enem. Pakkninger osv, Hvis noen har noen veit om noen steder hvor man kan få tak i pakninger som er litt tøffere en de orginale rop ut.!De orginale er ikke så tøffe fra før. toppdekselet pakkingen er noe stor piss på xe spør du meg.! men men

 

Eksos har jo allere lagd, har oppskrift på den men tenkte litt større , kansje 3 tum ,Grenrør fra mantzel og 2 sport Kat og ut i samme bane som vi lagde og sveise det som sitter på nå. Justertbart fra og tilbake og side til side med glider og greier:).

 

Har sikkert glemt litt av planene nå men dette var det meste av jeg husket 5 på natten:) Og takk til Jan H som tippsa meg om disse sidene :) utrolig bra! Alt går sikkert ikke så fort med meg , Men det er vertfall motor planen.

 

Og det er bare og være tolmodig, Karroseri arbe på bilen kommer først. Når jeg føler meg fornøyd og klar der. Blir altså dette planen. Er ikke så lenge igjen, Og ikke så billigt heller men men er jo vært det!:thumb

 

Mvh

 

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 719
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

/offtopic

 

Hehe=p Han har ikke noe annet å gjøre enn å brenne bensin... Forresten så, så jeg porscha de igår var det vel, faktisk en stund siden jeg har sett den ute på veien, har den vært under kniven eller no?

 

Ja bilen har stått stille en liten stund, da jeg har bytta motor Se her: http://www.bilforumet.no/topic/97011-min-924-sommerbilen/?do=findComment&comment=1351475

:pimp

 

 

Topic:

OmegaEvo500 Du får lov til å Rægge litt siden du har pen bil:cab

(Men kjøp deg M5 det er feit børse det!)

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Bærebru med nye foringer rundt hele klart, show_image_stream.php?bid=51626006&dx=580&dy=435 Bilen er som en drøm og kjøre etter på. Bærebru fikk samme farge som calipere, etter mye om og men. Tenkte først skulle ha de i chrom farge. Lakket de men synes det ble litt jall show_image_stream.php?bid=51625906&dx=580&dy=435 Her kan dere se en titt på innsuget som begynner og ta form show_image_stream.php?bid=51625984&dx=580&dy=435 Og så har jeg fått på 4 nye dekk og en skvett olje i dag ;) Deiligt med nye foringer , merket stor forsjell!

 

mvh

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsuget der er til 5sylindra motor. Kamerat av meg sin. det begynner jaggu og se flott ut ja!

 

imotc?har de en innternett side jeg kan ta en titt på?

 

vi får se i vinter om det blir sugemotor eller sugemotor med litt kommpressor hjelp. Skal vertfall bli Norges peneste og kvikkeste omega b.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega B brenner tydligvis i ditt hjerte, men hva er poenget med justerbart eksos anlegg?:) lettere med fremtidige upgrades?

 

Ville godt for kompressor i opelen din, eller V8 biturbo:)

 

Omega b brenner hjertet mitt for ja. :) virker som en glemt bil blant folket. Men det liker jeg bare. Og style og tunne noe som nesten ikke noen andre gjør i norge. Ja eksos anlegg, ja helt korekt.

 

Vi får se eventuelt i vinter eller neste sommer,hvordan type motor det blir.Nå skal den straks inn i vinterdvale i garasjen så fort jeg får kjøpt meg en annen bil. Og ja kan fortelle at dette blir også en Adam Opel med stor sansynlighet :):hello:

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatakk, tar gjerne en sånn en!

*går og ser etter om det er plass i mottorrommet på Vectra'n*

 

*oppdager plutselig at lommeboken ikke inneholder 100 tusen*

 

:blah:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår