Gå til innhold

Hvor lang tid bruker et verksted på dette?

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

Vel, saken er at jeg hadde bilen min på eukontroll i går. Alt uten om en ganske så søt oljelekkasje var greit, så den blei jo da ikke godkjent.

 

Bilen er en SAAB 9000 2.0i 16v 1987 mod.

 

(Jeg viste om oljelekkasjen, men jeg trodde Omega pakningsfornyer og en grundig motorvask skulle ta seg av den)

 

Uansett, så må simringen på veiva og pakninga til bunnpanna byttes. Jeg spurte de hva de skulle ha for det, forklarte samtidig at jeg var lærling og at penger ikke grodde på trær. Han sa han skulle sende meg et tilbud på mail. Som jeg ikke har fått. Jeg har alle delene selv, så det er bare arbeidstiden jeg betaler for.

 

Men det jeg lurer på er hvor lang tid de bruker på dette? Kan de bruke mer enn 5 timer?

 

Jeg har funnet ut at i VÆRSTE tilfellet så tar de 1000 kr timen. (de tar sånn 7-800), og bruker 5 timer på det. Så jeg må ut med 5000. Er dette realistisk?

 

Jeg har råd til MAX 5000. Og da må jeg låne en tuselapp av en kompis :P

 

Om det btw er noen i vesterålen som vil tjene en tusenlapp eller tre, og har peiling på saab, kontakt meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke bodd så langt borte skulle jeg mer en gjerne hjelpt deg.

 

For og skifte simringen på veiva så må di jo ned med girkassen, av med svinghjul , demontering av drivledd osv. Det tar jo et par timer da.

Bunnpannepakning er ikke noe problem.

 

Vil tippe antatt arbeidstimer er rundt 5-6 timer, ca 800 kr timen, hadde jeg vert deg, hadde jeg fått med en kompis med litt peiling, evt. kjøpt haynes boka om denne bilen og prøvd selv! Selvgjort er velgjort!

Er ingen heksekunst og skru bil. :driving

En vakker dag så får jeg nok lappen på bil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Vi har prøvd, uten hell.

 

Og jeg har prøvd å ringt rundt til diverse kompiser med peiling, men enten så gidder de ikke, eller så har de ikke tid, eller så vil ikke dama at de skal skru, osv osv.

 

Men mine beregninger høres jo korrekt ut.. Ca 5000 til verkstedet. Milde skaper.

 

Jeg får ihvertfall kvittering, garanti og en eu godkjent bil etterpå.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapp av olja og hvis den slik, neida, om du har noen som helst mulighet t å gjøre det sjøl så gjør det, er du usikker så få noen til å gjøre det, er redd det kan ta lenger tid jeg, hør med merkeverksted, de har i det minste erfaring med bilen og bør kunne gjøre det fort.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har prøvd å ringt rundt til diverse kompiser med peiling, men enten så gidder de ikke, eller så har de ikke tid, eller så vil ikke dama at de skal skru, osv osv.

:hvaskjera Hva for noen kompiser har du da?? Trodde kompiser var til for å stille opp for hverandre... :shake

 

Kjipt hvis du må ut med fem lapper forde de ikke 'gidder' å hjelpe deg... Du kan jo prøve å nevne en tusing eller to for de som ikke gidder, så kan du se om de plutselig gidder likevel... :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pakning på bunnpanna klarer du i allefall skifte selv.

Det er jo så enkelt som å skru ut boltene, ta av den gamle pakningen og sette på den nye..

Akkurat som å skifte hjul. og bunnpanneskifting er jammen ikke vanskelige operasjonen.. Har prøvd dette selv.

 

Da sitter du igjen med simringen, og et verksted som har peiling på saab, eller har skrudd et par saab fra før, bruker nok ikke 5 timer på en slik operasjon.

2-3 timer kanskje. Max..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at de er dårlige kompiser tviler jeg på.

å demontere girkassa på en FWD er å blir et hælvete. er ikke "bare" å ta av girkassa, drivaksel osv. er MYE som må demonteres rundt om. tru meg.

er akkurat ferdig med å bytte clutch på en mazda 626 FWD...å fytti hælvete. så tviler på at de er dårlige kamerater. de veit bare hvor mye jobb det er. hehe.

tar du den på merkeverksted så har de en fast tid de ska bruke på den jobben. alt ligger på PC fra fabrikken. da får du opplyst tid å pris. men husk at det kan komme fler utgifter i det de åpner kassa osv. andre ting kan være defekt.

du blir høyst sannsynelig anbefalt å bytte clutch i samme slengen. salgstriks med andre ord.

Seff er det greit med en kompis som gjør det billig, men husk åsså at et verksted har ALT av verktøy som trengs. på verksted blir jobben gjort så godt som 100%. det er en deilig følelse når du evntuelt ska selge bilen.

 

Just my 2 cents;)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo-Lars: Hvis 9000 er som de tidligere er det inline motor på den der...rimelig enkelt å dra ut motor og kasse, og da er resten av jobben grei!

 

Hvordan det er å skru på den motoren når den sitter i bilen vet jeg ikke, for den jeg var med å skru på, den endte opp med B230-motor og bakhjulstrekk...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe kødd med girkassa eller noe sånt. Den er bytta :)

 

Det som skal byttes er simringen på veiva, og pakninga til bunnpanna.

 

Jeg har ikke lyst og ta den til den lokale saab forhandleren, da jeg rett å slett ikke stoler på de folka. Har hatt 2 kompiser som har hatt både opel og saab der inne, og de skriver regning med gaffel og ting blir bare fucka opp etterpå..

 

Og ford er det billigste stedet her i byen, pluss at de skulle gi meg fastpris på arbeidet.

 

Jeg bare lurer på om det er realistisk å tenke på at jeg må ut med ca 4-5000 kr for dette? Ford tar 700 kr timen og jeg har alle delene selv.

 

BTW: SAAB 9000 med RWD? Hva? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår