Gå til innhold

retningsbestemt bass

Ranger emnet

pinjongen

Anbefalte innlegg

sliter mye med bassproblemer i stua fordi basserne mine må stå spesielle steder.. derfor lurte jeg på om det er det samme i bil.. hvis jeg setter en 12" bakerst i hjørnet i en 240 sedan, basser det i kupeen da? rart spørsmål men får ikke testa uten spiller.. og kassa går ikke under hattehylla :confused:

> Suzuki Pv50 Turbo *havarert på låven*

> Datsun Pickup (ukjent slag) *Spiker*

> Volvo 240 Tic *Traded*

> BMW 520i *Til Salgs!*

> Nissan Sunny 1,6 SLX *Go'bilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: det heter basselement eller subwoofer :)

2: problemet kalles stående bølger og utfasing, og ja, det forekommer i bil også. I normale boligrom kan man regne seg frem til hvor "bølgedalene" befinner seg, mens det i en bilkupè er LANGT vanskeligere pga. den kompliserte konstruksjonen.

I tillegg vil du sannsynligvis på litt problemer med at du "mister" endel bass fordi det er såpass tett mellom kupè og bagasjerom. Uten at jeg har noen spesiell erfaring med 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I biler med lignende konstuksjon baki som 240(altså med hattehylle i stål og tilsvarnede tett seterygg) så er min/vår erfaring den at det fungerer best med portene(bassen rettet) bakover plassert klint oppi seteryggen, dette fungerer også bra i Granadaen min.

Kompis som har 240, har putta mgnatkassa si(2x10 ?) med portene nedover, samme i merca hans(S123) og sverger til det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle porter går jo ned i kassa.. men han her har nok snudd den på huet :)

Da vil han nesten få tett kasse, eller veldig forlenga port, siden det vil mest sansynlig bli noe luft stedvis underkassa, som porten greier å trykke ut luft.

Hørtes ikke veldig gunstig.

Hva om du får han til å teste med å plugge port helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett ja, i området mellom 60 og 80 hz en plass. I praksis stemmer dette allikavel ikke helt, ettersom man som regel;

1. deler med for slake filterkurver. Et delefilter kutter ikke BORT alle frekvensene over en gitt frekvens, det "knekker" bare frekvenskurven slik at det demper mer jo høyere frekvens. Dersom man sier at nivået ved 80 hz er 90 db, vil nivået ved 160 hz være 87 db, ved 320 hz være 84 db. osv. med et 6db/okt. filter. Med et 24 db/okt. filter vil nivået derimot være kun 66 db ved 160 hz, og 42 db ved 320 hz.

2. har resonanser i bassporten som ligger høyere i frekvens, f.ek.s orgelpiperesonanser i lange slot-porter.

3. har harmonisk forvrengning fra basselementet som også ligger høyere i frekvens.

Disse to sistnevnte "blander seg sammen" med den øvrige bassen og er med på å avsløre plasseringen. Derved er det ikke så enkelt som folk vil ha det til. Dessuten er det andre ting enn bare frekvens å tenke på. Fase er f.eks. en av dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå slik at hvis man deler subben høyre enn 70Hz så vil man høre hvor den er og kommer fra?

Men hvis man deler den under 70Hz så klarer ikke øre fange opp hvor subben er og kun kjenne bassen liksom...

det sies så. men det kommer an på person til person.

personlig klarer jeg å høre om bassen kommer fra høyre eller venstre side helt ned til rundt 40hz, men etter det blir det vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett ja, i området mellom 60 og 80 hz en plass. I praksis stemmer dette allikavel ikke helt, ettersom man som regel;

1. deler med for slake filterkurver. Et delefilter kutter ikke BORT alle frekvensene over en gitt frekvens, det "knekker" bare frekvenskurven slik at det demper mer jo høyere frekvens. Dersom man sier at nivået ved 80 hz er 90 db, vil nivået ved 160 hz være 87 db, ved 320 hz være 84 db. osv. med et 6db/okt. filter. Med et 24 db/okt. filter vil nivået derimot være kun 66 db ved 160 hz, og 42 db ved 320 hz.

2. har resonanser i bassporten som ligger høyere i frekvens, f.ek.s orgelpiperesonanser i lange slot-porter.

3. har harmonisk forvrengning fra basselementet som også ligger høyere i frekvens.

Disse to sistnevnte "blander seg sammen" med den øvrige bassen og er med på å avsløre plasseringen. Derved er det ikke så enkelt som folk vil ha det til. Dessuten er det andre ting enn bare frekvens å tenke på. Fase er f.eks. en av dem..

Og om man har dempet bilen dårlig kan jo resonans fra selve bilen høres bakfra.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider