Sevrin Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 Jeg har en 240 med 230et og M90. Den er kort på girene og over 120km/t har jeg ca 4000o/min på motoren. I bakakselen mener jeg at jeg har 3.73 i utveksling. Bakakselen er fra en varebil med diff brems. Noen som vet hvor jeg kan få tak i bakaksel med høyere utveksling for å få litt høyere hopp hastighet? Hva blir neste utvekslingsforhold? Siter 87 240Turbo. lyst på 350hk. 99 Vectra B 1,6 16v Stv. R.I.P 99 Vectra B 2,0 16v CD stv. old volvos never die, they only go faster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 De lærde strides om hva "høyere utveksling" (eller lavere) vil si. Men hvis du er ute etter høyere topphastighet, må det bli utveksling med lavere tall - som tilsvarer "høyere giring". Neste trinn blir 3,54 (39:11), evt 3,31 (43:13) eller 3,15 (41:13). Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 4000 i 5. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 Hm, det høres faktisk litt merkelig ut - kanskje det heller er 4,56 (41:9) eller noe slikt... Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 Tror jeg har litt over 3000 i 80 på 5'a med 4.10, husker ikke helt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 Hvis M90 har 0.81:1 i utveksling på 5. gir og 3.55:1 i bakaksel vil den gjøre 98 km/t ved 2328 rpm. Jeg har en 3.54:1 aksling liggende, selges billig, mangler et par hjulbolter. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 Det er selvfølgelig også avhengig av dekkdimensjon (eller mer bestemt rulleomkrets) - dessuten er det en feilkilde i speedometerets feilvisning. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 min utregning var med 185/74-14 Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 rulleomkretsen til Sevrin er jo ikke oversteget, er jo innenfor +\- 5% regelen som BT har.. 205-40-17 ? Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 rulleomkretsen til Sevrin er jo ikke oversteget, er jo innenfor +\- 5% regelen som BT har.. 205-40-17 ? 205/40-17 er 5,9% for lite i forhold til 185/75-14, 6,3% for lite i forhold til 175/80-14 og 8,6% for lite i forhold til 185/80-14 205/50-17 er 0,6% for stort i forhold til 175/80-14 225/45-17 er 0,2% for lite i forhold til 175/80-14 255/40-17 stemmer nøyaktig med 175/80-14 Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 mulig han har 215-40-17 også, husker ikke riktig jeg.. Men uansett så skal det vel ikke skille så mye som 70-80 km ?! Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 prosenten tilsier antall km/t avvik ved 100 km/t Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juli 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2006 Uansett, hvis ca 4000 ved 120 i 5. gir er korrekt og dekkets rulleomkrets er relativt normal, må utvekslingen i bakakselen være nokså "ekstrem" - absolutt ikke 3,73. 3,73 (41:11) eller for den del 3,91 (43:11) ville være en "forbedring". Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
go-by Skrevet Juli 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2006 Lite poeng å diskutere rulleomkrets på dekk. Dekkdim. har ingen betydning på speedo visning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2006 Lite poeng å diskutere rulleomkrets på dekk. Dekkdim. har ingen betydning på speedo visning. Neivel? Vil det da si at speedometeret vil ha samme feilprosent uansett om du har 165/50-14 eller om du har 315/75-16? :D:D:D:D:D:D:D bullshit Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.