Gå til innhold

Utveksling i bakaksel

Ranger emnet

Sevrin

Anbefalte innlegg

Neivel? Vil det da si at speedometeret vil ha samme feilprosent uansett om du har 165/50-14 eller om du har 315/75-16? :D:D:D:D:D:D:D

bullshit

Feilvisning i forhold til farten han egentlig kjører i vil bli større med feil dekk dim. Men speedoet hans vil vise 120km/t ved 4000o/min uansett om han har hjul på eller ikkje.:fingers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dekkdim. har ingen betydning på speedo visning.

Det skulle vel vere nokså greit å lese ut fra min kommentar

Selfølgelig har dekkdim. mye å si for speedo feilvisning, men problemet til Sevrin var ikkje feilvising,men høyt turtall i "lav" fart. Så begynner folk å spekkulere i om han har feil dekkdim. og regne på rulleomkretts osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk inn det med rulleomkretsen bare som en del av spekulasjonen omkring hva slags utveksling han måtte ha i bakakselen. Noen % avvik i den ene eller andre retningen er "argumenter" i forhold til å tenke seg frem til utvekslingen.

Så spørs det litt hva folk faktisk mener når de sier at bilen går x antall km/h ved et gitt turtall. Sier de da det som vises, eller tar de feilvisning i betraktning?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 240 med 230et og M90. Den er kort på girene og over 120km/t har jeg ca 4000o/min på motoren. I bakakselen mener jeg at jeg har 3.73 i utveksling. Bakakselen er fra en varebil med diff brems.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i bakaksel med høyere utveksling for å få litt høyere hopp hastighet?

Hva blir neste utvekslingsforhold?

jeg har 130km/t ved 3000rpm m90 b230fk 3,54:1 utveksling

jeg har 3,54:1 utvekslings liggende tilsalgs vis du vil ha,da blirn mere langbeint!

jeg bytter selv fra 3,54:1 3,31:1 for og fån litt mere langbeint selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet vi vel - visningen er uavhengig av om vi setter på traktor- eller trillebårhjul - men hva reell hastighet angår, blir det annerledes.

Det finnes inntil videre et usikkerhetsmoment i det som Sevrin oppga, da vi ikke vet om (kjent) feilvisning var tatt med. På min egen bil kan jeg tilsynelatende holde nesten 120 ved 2500, men jeg vet selv at jeg må trekke fra ca 10. Min digresjon var et forsøk på å finne ut hvilken utveksling Sevrin kunne ha nå, og muligheten for avvik illustrert ved mitt eget eksempel, kan utgjøre en forskjell på ca ett "trinn" (blant de vanlig brukte utvekslingene).

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 215/45 17". eiker felger. har ikke fått sjekket mer.

Skal dobbeltsjekke det som står på akselen min. mente det var 3,73 jeg så når jeg byttet for en stund siden.

poffs: hvor mye skal du ha for det ene settet du hadde? det var 3,54 du hadde.

87 240Turbo. lyst på 350hk.

99 Vectra B 1,6 16v Stv. R.I.P

99 Vectra B 2,0 16v CD stv.

old volvos never die, they only go faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det godt brukt eller?

har planer om å kjøpe meg truetrack en dag. tenkte å bygge om akselen som sitter på en dag, hvis jeg ikke skaffer meg en 1031 uten sperre.

87 240Turbo. lyst på 350hk.

99 Vectra B 1,6 16v Stv. R.I.P

99 Vectra B 2,0 16v CD stv.

old volvos never die, they only go faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider