Gå til innhold

optima batteri (bra dårlig??)

Ranger emnet

Markro

Anbefalte innlegg

heisann. fikk ett optima batteri av en kammerat her om dagen. det jeg lurte på er om dette egner seg til bilstereobruk...

er det batteriet på bilde med sort hank.

har desverre ikke noe spesifikasjoner på batteriet.

http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka/akut&paristot/kuvat/optima/optbld4b.jpg

takker for svar

Vw passelat 1,8 1999 mod

Kenwood, Pioneer, Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet forskjellen på de gule og røde optimabatteriene? Jeg har hørt at gult skal egne seg bedre for bilstereo, men egentlig aldri hørt hvorfor.

den største forskjellen er vel at det røde er ment som et startbatteri, mens det gule er et deep cycle batteri, som vil si at batteriet tåler å bli fullstendig utladed. dette har dog ingenting å si om du bruker annlegget kun med motoren i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde er visstnok egnet mere til bilbruk enn den gule (snakket med importør før handling og endte med rødt...)

Men her virker det som smaken er som baken...

Uansett, begge duger åkke som !!!

Og det som er best med disse batteriene i forhold til syrebatterier er at de tåler dyputladning og opplading og er like friske igjen :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde er visstnok egnet mere til bilbruk enn den gule (snakket med importør før handling og endte med rødt...)

Men her virker det som smaken er som baken...

Uansett, begge duger åkke som !!!

Og det som er best med disse batteriene i forhold til syrebatterier er at de tåler dyputladning og opplading og er like friske igjen :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med optima batteriene, er vell at er ikkee alle av dem , som tåler så mye risting.

Hørt om en del som har gått i stykker på grunn av det da.

Men er jo meget greie batteri da

hehe... hvor har du det ifra? disse batteriene ble opprinelig utviklet til forsvaret.. -tanks i første omgang- og husker jeg ikke feil så tålte de over 10-15 Gkrefter uten problemer og brukes i andre områder i forsvaret, den tåler en direkt skudd og forsetter å fungere faktisk. Yellow er "best egnet" til bilstereo siden den tåler FLERE dyppe utladninger men de fleste forsterkere slår seg av ved 10-9volts spenning... så rent praktisk er begge batterien like gode. Selv har jeg hatt min Yellow Topp i 6-7 år sammen med en annen type batteri og aldri vært noe problem, Dog det viktigste er riktig ladde spenning ;) har hatt Red Topp før også. ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen optima baterier i trkator, og der tåler di iallefall ikke ristinga.

Er ikke alle typer som er sånn, men var en type som var dårlig egna.

Var di som solgte batteria som fortalte meg at di ikke tålte ristinga, så når jeg bytta til annen type, så holt di mye lenger.

hhmmm.. merkelig det, men gir meg... :) de første Red Topp mod 800 hadde en del problemer med at de ble kortsluttet i cellene -dette var tildlig i 90 tallet når de begynte å dukke opp i bilstereo sammenheng- men de fikk man fort bytte med nye. forresten disse brukes også i tung industrien og bla i dumpere, caterpillar og slike maskiner. men, men... finnes jo selvsagt bedre batterier nå for tiden men prisen er jo deretter... :):eek:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider