Gå til innhold

Haldex = Kvasi-4WD!

Ranger emnet


hmhaga

Anbefalte innlegg

Haldex er kvasi-4WD, idag fikk jeg servert beviset på sølvfat:

http://hans-mah.home.online.no/video/haldex.wmv

 

I forbindelse med kjøring av flyttelass, tenkte jeg det var greit å ha en

bil med AWD for å trekke tilhenger opp fra gården. Den planen gikk rimelig

kjapt i vasken, familiens flotte '04 V70R med superduper Haldex klarte ikke å

trekke opp seg selv engang. Jeg holdt på å le meg skakk! :D:D

 

Ahh, endelig bevist.

Hmm.....Muhahahahaha :D

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haldex er kvasi-4WD, idag fikk jeg servert beviset på sølvfat:

 

Ahh, endelig bevist.

Hmm.....Muhahahahaha :D

 

 

Trist å se hvordan Volvo har implementert dette.

 

Tro meg; det finnes andre Haldex biler hvor dette *IKKE* skjer. (min bil inkludert)

 

 

Jeg har kjørt relativt mye med 'god gammel quattro' med manuelle sperrer både på midten og bak, og mener jeg er relativt kvalifisert for å vurdere hvordan Haldex fungerer slik den er montert i Audi A3: Utmerket, bare fantastiskt teit at den ikke virker i revers.

 

 

For meg virker det som om Volvo har gjort 'noe rart' med samtlige AWD-modeller - snodig.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo fikk vel stress av et bil magasin ang dette å vel?

Mener å huske en hårreisende test som viste dette, kom ut i et bland for et par år siden..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...naboen hadde en slik konebil (Baleno?) med firehjulstrekk som visstnok var permanent uten at jeg vet hva slags system det var. De dristet seg til å kjøre ut innkjørselen når det var ca 8 cm nysnø. Bilen ble stående litt i en sideveis hellning etter en unnamanøver for en brøytetraktor. Der rikket den seg ikke av flekken, det rare var at det var kun ett dekk som spant og de andre sto dønn. Merkelig, det var jo omtrent flatmark. Slike system er null verdt på vinterføre, og i lave hastigheter på slikt føre som V70en.

Naboen kvittet seg med skiten på vårparten, ble en Honda SUV istedet.

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skru på TC'en igjen? Uansett firehjulstrekksystem, viskosediff eller haldex eller whatever, nye biler holder igjen hjulene med bremsene, dermed blir kraften fordelt riktig. Det er den mest nøyaktige måten å gjøre det på med mindre det er helmekanisk, som har en haug med bakdeler, kjøring i sving f.eks.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår