Gå til innhold

Haldex = Kvasi-4WD!

Ranger emnet

hmhaga

Anbefalte innlegg

Den filmen er vel så gammel at det ikke er Haldex på Volvoen? (og at Visko-systemet de (og andre) brukte før suger er vel noe alle vet?)

Jeg er egentlig ikke helt sikker på når den er fra. Men de har vel brukt haldex enstund nå, trodde alle xc70 hadde haldex iallefall.

"Jeg har lenge sett på det som et kvalitetstegn når musikk gir meg lyst til å invadere Polen." - DJ Smaagoth om Laibach

quattro familieræser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå kom s90r meg i forkjøpet, men jeg mener at Volvo kom med Haldex i 2002 som 2003-modell. Samtidig byttet de litt på navnet fra V70XC til XC70. Hva det står på bakluka til den bilen denne tråden handler om husker jeg ikke, men jeg regner med at det er en XC70 siden det er Haldex tråden handler om.

Edit:

Seint på kvelden for meg merker jeg... Tråden handler jo om en V70R AWD, og den har jo Haldex...

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, et fornuftig awd-system skal jo overføre krefter på en fornuftig måte, ved pådrag er det fornuftig om en større prosentandel overføres bakover pga vektforskyvning. Likeledes er det vel normalt at midtdiff frikobles noe ved nedbremsing? Torsendiffene fikser dette på en meget fornuftig måte, det samme med aktive elektroniske differ. Subaru har i alle år løst dette fint, jeg fatter ikke helt hvorfor noen skal spare kroner på den mest sentrale komponenten i et awd-system nemlig midtdiffen.

"Jeg har lenge sett på det som et kvalitetstegn når musikk gir meg lyst til å invadere Polen." - DJ Smaagoth om Laibach

quattro familieræser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spares inn fordi det er den dyreste biten!

Haldex og Visco har jo ingen midtdiff.

Haldexenheten sitter vel nesten ved bakakslen på både Volvo og VAG,

og akslen som går inn i haldexkoblinga er som regel tatt rett ut av girkassa og har samme fart som frontdiffen.

Så slurer haldex'n bort så mye den er satt opp til, og resten (som regel 30% av motorns nM) overføres til bakhjula.

Grovt sett.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det for eller bakhjul som spant på Balenoen?

Og jeg er redd Hondaen har samma opplegget

Jeg mener det var et bakhjul (burde det ikke vært et forhjul?) men jeg dyttet bilen for hånd ut i veien igjen før jeg fikk forsket noe på det....

Tror naboen er fornøyd med Hondaen. Vi får se til vinteren, da skal jeg ikke brøyte så langt inn så da kan det bli spennende føre for de som bor innenfor oss.

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble gjort en test av både volvo V70 XC og Audi all road.. dem skulle dra opp en henger med båt på fra en elvebredde eller strand.. begge bilene grevde seg selv ned.. og en chevy suburban måtte dra både bilene og båten opp..

så XC og all road er jo bare gummistrekk AWD..

eller som folk med EKTE 4x4 kaller det.. "forhjulstrekka biler med hjelpe trekk på bakhjula(som sjeldent virker)!"

Allroaden har 50:50-fordeling, torsen som midtdiff. I teorien kan den sendre kraften 25\75 begge veier. (forover eller bakover). Den har også EDS som gjør at bilen ikke skal spinne på ett hjul, men om de har slått den av kan de jo takke seg selv. Suburbanen er vel ikke stort bedre den heller, den har bare bedre bakkeklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50:50 uten midtdiff og manuell sperre foran + bak er det eneste som virkelig duger.

Ihvertfall hvis det gjelder fremkommelighet.

å ja?

ville nå heller hatt midtdiff som var låsbar enn ingen midtdiff i det hele tatt.

få biler, tilogmed offroadere som kommer med låsbare differ framme og bak da

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider