Gå til innhold

Haldex = Kvasi-4WD!

Ranger emnet


hmhaga

Anbefalte innlegg

Har du forsøkt å kjøre f.eks en A3 TQ eller en S3? (det har nemlig jeg, og er veldig godt fornøyd)

 

Jeg har kjørt vanlig A3 TQ, det fungerte helt greit. Mye ligger nok i implementasjonen sw-messig tenker jeg. Jeg fikk ikke til overstyring på gass, men regner med det er en tilvendingsak? Mulig den rett og slett manglet pulver nok.

"Jeg har lenge sett på det som et kvalitetstegn når musikk gir meg lyst til å invadere Polen." - DJ Smaagoth om Laibach

 

quattro familieræser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men i helvette, det er jo det som skiller kjørbare biler fra transportmidler. Kan man ligsågodt kjøpe seg sporveiskort IMHO.

 

Kunne ikke vært mer enig.

Feil sted å spare ja.

Men så er det andre fordeler med "deltids" 4wd da;

Drivstofføkonomi, bedre nedbremsing og slikt tull :)

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50:50 uten midtdiff og manuell sperre foran + bak er det eneste som virkelig duger.

Ihvertfall hvis det gjelder fremkommelighet.

 

Ingen biler som er slik desverre.

Med midtdiff som har sperre og sperrer foran og bak har man god fremkommelighet og får svingt i tillegg.

 

Men, så og si ingen biler har dette desverre, selv biler som er ment til offroadkjøring.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler som er slik desverre.

Med midtdiff som har sperre og sperrer foran og bak har man god fremkommelighet og får svingt i tillegg.

 

Men, så og si ingen biler har dette desverre, selv biler som er ment til offroadkjøring.

 

 

90% av alle offroadere har jo ikke midtdiff da.

Enten rwd eller stum 4wd.

eneste jeg vet om med midtdiff er landrover defender og rangerover.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler som er slik desverre.

Med midtdiff som har sperre og sperrer foran og bak har man god fremkommelighet og får svingt i tillegg.

 

Men, så og si ingen biler har dette desverre, selv biler som er ment til offroadkjøring.

 

 

Aldri kjørt Gelendervogn du da? :) Ta deg en tur på forumet på offroad.no, der vil jeg nesten garantere at du finner det opsettet på 1/3 av bilene der inne...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro var jo genialt til de bestemte seg for å kutte mekaniske sperrer :|

 

 

Jeg kjenner veldig godt folk som sverger til 1.gen quattro. Men den er lite tilgivende for førerfeil og bryter endel. Men jeg tror nok det er den beste til grusbruk om en _kan_ bruke det ;)

 

Personlig synes jeg 2.gen og torsen midtdiff er en vinner.

"Jeg har lenge sett på det som et kvalitetstegn når musikk gir meg lyst til å invadere Polen." - DJ Smaagoth om Laibach

 

quattro familieræser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en xc70 05mod og den funker som bare rakkern! I høst snødde vi inne på hytta. Kom nesten 50 cm den natta og det er 9km fra hytta og ut til hovedveien.. Med sommerdekk kom vi ut uten problemer.. awd funka som bare det den!

Nå: 04 Passat 1.9tdi 4Motion Highline

[X]Golf 3 stv 1.9 med air ride, Passat 1.8T, E30 Touring lav og brei,Bmw E46 M-tech touring, "Prosjekt" Snehvit, '83 einser

'74 mini cab med sinna motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten permant 4wd eller ingen 4wd sier nå jeg. :)

Eneste grunnen til at audi bruker haldex er for å ha tverrstilt motor på de mindre bilene, alle audier med motor riktig vei har torsen senterdiff.

 

Selv sverger jeg til 2 gen quattro, selv om 1 gen er litt morsommere pga låsbar senterdiff, men hvis man ikke har låst senterdiffen sender den krafta til hjulene som går lettest.. da ofte fremhjula.

 

En skikkelig 4wd skal spinne på ett bakhjul og ett forhjul før evt sperre/lsd alt annet er ikke 4wd

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår