Gå til innhold

Selge bil, tips

Ranger emnet

Majty

Anbefalte innlegg

Det er helt normalt å være redd for bilen sin :) Men som Mandel og zel påpeker; ikke vær gnien på prøvekjøring. Sitt heller på selv. Er bilen din morsom å kjøre kan prøvekjøring være det beste salgsargumentet du kan få, men man snakker tross alt om veldig mye penger som bytter eier. Ville du brukt 50/100/200.000 på noe du ikke engang fikk lov å prøve før du kjøpte...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også gjerne en liten ryddings i bilen i forkant - støvsug, tørk støv og vask innvendig, fjern unødvendig løsøre som personlige effekter osv. og sørg for at bilen ser mest mulig "clean" ut. (Tenk forhandler!) Hvis bilen er nyvasket og ren både på utsiden og innsiden er det mye lettere å få god respons fra evt. kjøpere som skal se på bilen. En liten times shining vil ofte gi mye tilbake.

Tenk deg at det er du selv som skal se på bilen din - en ren og innbydende bil vil gi betraktelig bedre kjøpelyst enn en skitten bil full av ting som bilens eier har liggende rundt om.

Generelt sett - vær hyggelig og imøtekommende og du vil som oftest få god respons tilbake. Prøv å unngå for mye 'pes' - mange bilkjøpere vil skygge banen hvis de føler at dere ikke kan stole på hverandre. En potensiell kjøper som føler seg godt mottatt og trygg på deg og bilen vil være mer positivt innstilt, og du vil ha større sjanse for at dere får en hyggelig handel begge blir fornøyd med.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke å gjøre bilen ren. Det er å holde den ren! Så slipper du sånne "skippertak".

Dagens visdomsord. :)

Godt poeng, men selv en ren og ryddig bil kan lett 'shaines' til å fremstå som enda renere enn 'hverdagsren'. Selv prøver jeg å holde bilen min ryddig og i pen stand, men ved et salg ville jeg helt klart tatt en ekstra omgang med støvsuger og vaskeklut. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å skrive "selges som rep objekt". Jeg mener å ha hørt noe om at det er noen nye euregler som gir kjøper endel rettigheter hvis mangler skulle dukke opp. På en annen side vet jeg ikke om jeg ville like at selger hadde skrevet "selges som rep-objekt" hvis jeg skulle bruke mye penger på en bil jeg forventer er feilfri.

Det er somregel ingen god ide å skrive at bilen er eid av gammal kjærring eller jentekjørt.

Jeg har litt tro på at Langkjørt, Servicehefte, en eier osv er noe bilkjøpere blir tritrukket av.

Nypolert og ryddig bil har jeg også stor tro på. Hvis bilen er en rusthaug er det best å vise den frem når det er mørkt:)

Ellers så er det jo fint å fylle girkassa med sagflis hvis den er sliten har jeg hørt noe om

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bruker du tid på å smøre opp dørstoppere og hengsler og slikt, det værste jeg vet når jeg skal se på bil, er at dørene knirker. Det vitner om dårlig vedlikehold.

Som sagt over, gi bilen en rens, ingenting er så godt som å sette seg inn i en gammel bil som lukter rent og friskt.

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider