Gå til innhold

Hvordan utbedre en lakkskade/rustflekk midt på et panel?

Ranger emnet

Troutmaster

Anbefalte innlegg

Som emne sier; hva er riktig fremgangsmåte for dette. Har kikket på guidene men de gir ikke noe svar på dette. La oss si at man har en liten skade i lakken mitt på et panser, og at bulk eventuelt rust er utbedret. Alt er klart for grunning, matting og lakkering. Hvordan går man frem? Går ut fra at man må fade dette ut på en eller annen måte, men skal da hele fadings området mattes ned? Ved å maskere området vil man jo få en kant. Så hvis det er noen som har en link eller gidder å lage et informativt svar, hadde det vært flott. Altså, liten skade midt på et panel og femgangsmåte etter rust/bulk er utbedret. Hvor stort område rundt må mattes ned, grunning/slipegrunning, avfettningsmiddel og bygging med farge og klarlakk. Fade teknikker og slutt rubbing og polering. Svar tas imot med takk. Til slutt vil jeg bare legge til at løsninger som innbefatter å lakkere hele panelet(beste løsning) og bruk av lakkeringssprøyter er ikke hva jeg er ute etter. Det er løsninger ved hjelp av utbedringslakk og klarlakk på spraybox jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke skrive, "hvordan flekke et sparklet område."

Er vel det du lurer på.

Etter du er ferdig å sparkle.

Går du over med slipefyller på flekken.

Så pusser du ned denne, sammen med hele panset.

Om du lakker metallic, må du ha panseret\dør plassert slik den skal stå på bilen.

Dersom du har tatt det av.

Etter du er ferdig å slipe hele panseret.

Flekker du over skade område med klarlakk (om du har metallic)

Så går du over skaden med fargen og litt utover.

Legger du så klarlakk over hele.

Vips ferdig. :op

Du bør skaffe deg en gunner. Klarlakk på boks er ikke så slitestek.

Så på utvendig karroseri bør du ha 2k klarlakk

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag til omformuleringer, men så var det det der med å lese hva jeg spør etter. Og det innebefatter ikke å lakke hele panseret. Og heller ikke bruk av lakksprøyte, selv om dette er den beste løsningen. Jeg vet at det går å utbedre en liten skade ved å fade og så rubbe og polere. Men det er den nøyaktige fremgangsmåten jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

BUMP!! Ingen som har en god fremgangsmåte for utbedring av lakkskade midt på et panel(steinsprut osv)? UTEN BRUK AV LAKKSPRØYTE OG LAKKERING AV HELE PANELET. Ja, jeg vet det er

er det optimale. Men her skal spray på box brukes. Er særlig interessert i å få til fin overgang mellom ny og gammel klarlakk.

Er det mulig å smøre et tynt lag med fett rundt området som skal lakkes, slik at kanten mellom ny og gammel klarlakk blir minst

mulig?

Er den rubbepastaen til Biltema dugende til dette? Og skal den brukes sammen med vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok en gang..... må noen bruke store bokstaver.....

:knock:

Spraynbokser er bare SKIT!

JA... NOEN får greie resultat...å det skriver de om å skryter av det, de flekker, sliper og polerer... så noen galninger som flekklakka midt på ett koffert lokk her inne... å det ble SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bra....alacocaina

Noen får det til å se greit ut, men det er en DÅRLIG reparasjon...

Er nesten umulig å reppe midt på en flate med vanlig lakk og midler også.... derfor vil nesten alle legge farge på flekken og der det behøves, å så legge klarlakk på hele delen...

Er litt synd at det er så mange som tror at spraybox lakking blir så bra...

Er villig til å ta en oppheta diskusjon om detta, så folk får opp øynene sine....:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å smøre et tynt lag med fett rundt området som skal lakkes, slik at kanten mellom ny og gammel klarlakk blir minst

mulig?[/Quote]

Fett? FETT ?? du må ikke bruke slikt ved lakkering, kan desverre ikke gi deg noe tips ang bruk av sprayboks, hadde du skulla brukt airbrush eller spot repair system så kunne jeg gitt deg noe tips ang utflekking og hvilke proukter som kan benyttes, men siden du skal bruke spry, så er det vel ikke så nøye, så det er bare å sprute i vei det

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste tipset er vel "superen" med å brette opp kantene på maskeringsteipen, og lakke med bein vinkel imot, slik at du får litt driv innom teipen, "som jevner ut".. haha, jalla=)

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du absolutt bruke spray boks, så kan du prøve følgende: Slip grunning med 800-1000 vannslipepapir, slip utover et stykke på gammellakken med fin pad. Spray tynt flere ganger med base, legg på klarlakk, og spray denne overgangen med fade out (tynt). Senere kan du rubbe, polere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett? FETT ??

He he. Slapp av, mente ikke å ha fett der jeg skal ha lakken til å feste. Men når det er en del flekker som skal utbedres her og der, tenkte jeg at jeg kunne smøre inn områdene rundt med f. eks syrefri vaselin. Da slipper jeg å maskere i det hele tatt. Lar bare en sirkel på drøye 10-15 cm i diameter rundt "skadested" være uten vaselin. Da slipper jeg å maskere bilen, samt at overgangen mellom ny og gammel lakk kommer ned på et minimum. Skal prøve ut dette bare det blir litt varmere i været. Morsomt dette at mange er så gale på dette med bruk av lakk på sprayboks. Men når man se på priser både på 2k lakk og lakkerer eller innkjøp av eget utstyr og verdi på egen bil, er det i mitt tilfelle et meget enkelt regnestykke. Samt at jeg ikke spurte om den problemstillingen heller. Premissene er lagt i første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste forhandlere av billakk kan legge alle typer lakk over på sprayboks, da får du også en helt annen dyse en "ferdigboks" koster endel mer, men det er det verdt om du skal ha et pent resultat.

men helt som sprøyte blir det ikke.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider