Gå til innhold

diskant + 2" / 2.5" montert i A-stolpe, bra løsning?

Ranger emnet

190e

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med diskant + 2" eller 2.5" mellomtone montert i A-stolpen panelet ?

Hvordan det blir med lydbildet ? forhold til hvis dem hadde vært montert på dashbordet istedetfor..

Ønsker også tips om skikkelig bra 2" eller 2.5" elementer..

VET om kun disse:

-2" silk dome fra Helix RS6.3 kit m/kammer (kan deles ned til 250Hz v/24db)

-2" silk dome Brax Matrix 2.1 m/kammer (kan deles ned til 250Hz v/24db)

-2.5" DLS UR m/kammer (kan deles ned til ?)

-2.5" DLS UP (kan deles ned til ?)

-3" DLS Iridium m/kammer (Blir vel for stor i A-stolpen, kan deles ned til ?)

Mellomtonen skal kjøres komplett med Seas Lotus Ref diskanter + 6.5" nye modelen.

Elementer brukes på Brax forsterkere + evt. mulig en TRU forsterker og deles i ODR D7R/P90 enheten.

Noen forslag.. ?

All forslag mottar som TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke del domer for lavt. Selv om det fungerer ok frekvens- og forvrengningsmessig vil du miste mye dynamikk og "trøkk". Jeg vil anse som 500 hz som en form for absolutt minimum, selv om det er mulig at du vil foretrekke det annerledes :) Var jeg deg ville jeg mye heller brukt pengene på et par Lotus 110. Eventuelt et sett andre gode 4-tommere (eller mer. Membranareale kan du ikke få nok av).

se6160.jpg

Av ande alternativer kan nevnes

Morel CDM 54 (Morel.no)

CDM54.jpg

Macrom 58.08 om du kommer over noen (eBay?)

photos%5CMacrom%5Cthumbnails%5C5808.jpg

Vifa D75MX (Dynabel.no eller Madisound.com)

D75MX41.jpg

Aurasound NSW2 "Whisper" (Madisound.com)

NSW2-326-8A.jpg

Dayton DC50F (Partsexpress.com)

285-010m.jpg

Tang-Band W2 (Creativehifi.com)

264-805m.jpg

N-Core Trius (N-core.se)

8d304d06810cead2298c12ff6036eaa6.jpg

og såklart ATC SM75 (Solen.ca)

sm75.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. takker så meget ePiFaNT ;)

Er litt usikker på disse dome elementene.. Men vurderer alle muligheter. Hvis det er slik at je klarer å få tak i et annet brukt dashbord og kan fikse til 4.5" på en enkelt måte , så er Seas elementene valget pga da vil få komplett Seas i bilen.

Har god erfaring med Polk MM 4.5"elementene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ePiFaNT

Siden du først har vært inne på Macrom og Morel vil jeg også nevne Macroms 59.10 og 58.10

og Morels motsvarende Hybrid Ovation 4

100024.gif

Ypperlige 4" mellomtoner med god effektålighet og flott lyd.

I tillegg finnes tilsvarende elementer som coax versjon både fra Macrom (kun brukt) og Morel

Disse er etter min mening blandt de aller beste coaxene som markedet kan tilby.

Som et lite tillegg kan jeg også nevne at også Xtant solgte de samme elementene under sitt eget merke en stund

(Morel produserte dem både for Macrom og for Xtant + enkelte andre som ikke var like åpne med info om hvem som faktisk laget utstyret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all råd / tips..;)

Valget er tatt, det ble AD - M35NEO elementer takket være Autod som ga meg en god tilbud;)

Det eneste "problemmet" har nå , er at jeg trenger extra 2 kanaler til å drive disse og har "utrolig liten plass" til en forsterker til..*sukk*

Så her må jeg finne en god "mega liten" forsterker til å drive disse AD elementene, da mine Brax forsterkere driver resten av systemet.

Kommet over Soundstream lill`wonder LW2.240 skal være en liten go sak som funker godt..

Å er av mål 200x200x50mm så da blir det litt lettere og enkelt å plassere den vekk et sted ;)

Noen for mening om amp`n ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Legatia 3" mot Trius 3"

It's very easy to see that the Trius has significantly lower non-linear distortion than the Legatia. Second and third order distortion were generally at least -15db lower, and fourth order and higher products much lower as well. The tests were taken at about 96dbspl @1m. A fairly difficult level for such small drivers to produce full range.

Listening to a variety of tracks, I felt that vocals and saxaphone on the Legatia were heavy, congested, and when pushed hard the driver strained badly as compared to the Trius (although both drivers didn't offer near the dynamic capability and effortless reproduction of even a 4.5" driver). The Trius on the otherhand was very open, sweet, and more realistic sounding.

Keep in mind that the Legatia doesn't sound outright bad, like some Hi-Vi's I've tested in the past. Some people may even prefer the warmer, full bodied, huskier sound. In many ways it reminds me of the old Vifa classic drivers, with better top end extension.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epifant - den testen du linker til er jo blitt plukket fra hverandre av mangeh som forstår seg på målinger. Forfatteren har til og med måttet gå ut og beklaget at han ikke ga mer info om sine test prosedyrer. Blant annet er elementene målt UTEN baffel :shakehead:

Her er blant annet en tråd på talkaudio.co.uk

http://www.talkaudio.co.uk/vbb/showthread.php?t=159363&highlight=legatia

Her skriver Scott Buwalda følgende

I e-mailed the DIY forum admin regarding his testing sequence, and found that only one sample was tested, with no baffle (completely free-air), with no microphone calibration proceedure, without being in any type of chamber (semi-anechoic or anechoic), using a sound-card based program. I learned just recently that this is the same chap bringing a 3" midrange of his own to the market sometime soon

Du finner vel en liknende tråd på mobileaudio.com

EDIT: Min feil han (npdang) har sagt at han målte dem uten baffel.

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.599,- for et par 3" med stålchassis? Jeg har kanskje en bro du kan få billig av meg ;):thumb

er vel det samme hva chassiet er laget av,bare det låter bra? har hørt mange ellementer med stålchassi som låter bra jeg....

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider