Gå til innhold

Høy pipelyd i høyalerne ved bytte av spiller

Ranger emnet

ESPN

Anbefalte innlegg

Satt i den nye spilleren for noen dager siden, men lyden ble ikke som den skulle. Når jeg slo på bilen kom det en høy pipelyd som bare ble sterkere og sterkere når jeg gasser :/

Kan det være en strømledning som ligger inni ett eller anna? Jeg ha prøvd å sjekke litt, men finner ingen ting. Rart at det skulle skje når jeg bytter spiller:wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte opp ny forsterker i går, og opplevde det samme "turboprblemet" som er beskrevet ovenfor, og dette er kun når motoren er på/gasspådrag. Kommer til å bytte jording på spilleren og håper å bli kvitt problemet. men gjør det noe om jeg spiller musikk til tross for denne lyden? Kan det skade noe av utstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jordingen din er veldig dårlig så kan det skade utstyret ja. Det som gjerne skjer, er at du drar strøm (jording) Igjennom signalkablen. Dette kan fort belaste/ødelegge signalutgangen på spilleren eller forsterkeren din.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no problem.

Du skal somregel være uheldig før det går galt. (personlig har jeg hatt dårlig/ingen jording ett par ganger og det har gått bra).

Problemet er nok større dersom du har høytalere direkte tilkoblet cdspilleren siden denne vil trekke mye mer strøm da.

Men uansett ville jeg nok ikke tatt noen tjangser, da dette fort kan føre til permanent støy på anlegget om du er uheldig. Det beste er å legge opp en ny, relativt grov(4mm2) jordingskabel til spilleren. Pass på å puss vekk eventuell lakk der du skrur fast jordingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal somregel være uheldig før det går galt. (personlig har jeg hatt dårlig/ingen jording ett par ganger og det har gått bra).

Problemet er nok større dersom du har høytalere direkte tilkoblet cdspilleren siden denne vil trekke mye mer strøm da.

Men uansett ville jeg nok ikke tatt noen tjangser, da dette fort kan føre til permanent støy på anlegget om du er uheldig. Det beste er å legge opp en ny, relativt grov(4mm2) jordingskabel til spilleren. Pass på å puss vekk eventuell lakk der du skrur fast jordingen.

Tok ut spilleren og så på jordingen til den, hvor den var koblet etc. Men Jeg vil tro at en så grov kabel som du nevner vil bli litt i største laget, den skal vel i samme feste som den gamle?? Det eneste jeg har gjort i tilegg til å bytte spiller er å sette inn en større 4-kanals og på den har jeg brukt akkurat samme jording som på den forrige. Kan ting som dårlig batteri være et problem? fikk nemlig beskjed om at det burde byttes på forrige service..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom batteriet er delvis gåent, så gir det gjerne for liten spenning. Da kan det vel oppstå mye rart. Om det er kilden til støyen er jeg vel noe tvilende til, men uansett så ville jeg byttet ut batteriet da dette er en viktig komponent for at stereoen skal fungere som den skal.

4mm2 kan kanskje være litt voldsomt bak der ja, men iallefall bruk så grov kabel som det er praktisk mulig å få til. Jo bedre jording, jo mindre tjangs for støy. Det er også ofte ett jordingspunkt utenpå chassiet til spilleren også som du kan jorde.

En annen ting som jeg personlig har gjort innimellom, særlig der det er ummulig å unngå at signalkabler kommer nær strømkabler, er å pakke inn kablene med aluminiumsfolie, bruke lerrettape rundt slik at folien ikke faller av, så tilslutt så jorder du folien. Dette kan være særlig lurt å gjøre bak spilleren, siden det her ofte er en tugge av div kabler som kan være roten til støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje et domt spm dette, men er litt ny på dette. den nye jordkabelen. MÅ den festes i ISO kontakten på spillern? evt hvordan skal jeg jøre det? eller kan jeg sette den fast i spillern?.. har samme problem. irriterende d dær. takk

rettelse* det stod d vist lengre opp her gitt. dersom jer oppfattet det roktig. men er greit med en bekreftelse.. noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider