Gå til innhold

trenger forsterker. bra kjøp til mitt behov?

Ranger emnet


Wunder-Barn

Anbefalte innlegg

hei hei..

nå har jeg snart lappen og då trenger jeg noe "dunk dunk" i bilen..

jeg har bil, og jeg har alt av anlegg untatt forsterker til subben.

jeg hadde sett ut en soundmagus X-1500, og jeg bestilte den også, men jeg var så dum at jeg bestilte den på articom.no..

bestilte den i mars, siden den var på lager da, men var vist akkurat for sen, så jeg måtte vente til en gang i juli før den kom på lager igjenn..

men articom har enda ikke klart å sende forsterkeren, og nå er den ikke på lager lenger.

jeg er rimelig forbanna på articom og anbefaler IKKE å handle der, siden der ikke er noe form for service. de svarer ikke på mail heller.

men det hjelper lite, og nå trenger jeg forsterker til subben..

bestilte en vamp dc-12 fra boomboom.no for en stund siden..

subben er 1500watt max og 750watt RMS, den har dobbel spole på hver 4ohm.

så har jeg sett meg ut en forsterker ifra mobilsentrum.no.

43970.JPGLink!

jeg bryr meg ikke så mye om lydkvalitet så lenge den klarer å lage liv i subben.

forsterkeren burde fungere fint sammen med subben om jeg brokobler hver spole på 2 kanaler..

jeg har tenkt å bestille sportsfilter og litt annet dill, så tenkte jeg at jeg kan bestille den forsterkeren i samme slengen,

men er forsterkeren et bra kjøp når det gjelder mitt bruk?

ønsker kommentarer på denne forsterkeren.. noe å satse på?

 

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mest lyst på 4kanaler siden en får flere koblings muligheter :P

forsterkeren du linket til er doble prisen, halvparten så kraftig og sikkert 4ganger mer kvalitet.. jeg trenger ikke kvalitet.. bare noe som får subben til å lage liv i bagasjen (^c^,)

jeg tror jeg går for forsterkeren jeg.. med mindre noen har sterke mot-argument?

 

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal kjøre en sub, bør du velge mono-blokk, siden du har dobbel spole, paralell kobler du dem, da vil du komme ned i 2 ohm, på subben.

Da trenger du en monoblokk som kan drive 2ohms subber,

En forsterker på ca 600-900 W RMS, burde holde..

Du burde også kjøpe en "merke" fortserker, med værtfall litt kvalitet..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mest lyst på 4kanaler siden en får flere koblings muligheter :P

forsterkeren du linket til er doble prisen, halvparten så kraftig og sikkert 4ganger mer kvalitet.. jeg trenger ikke kvalitet.. bare noe som får subben til å lage liv i bagasjen (^c^,)

jeg tror jeg går for forsterkeren jeg.. med mindre noen har sterke mot-argument?

 

Mvh Tom

 

 

Tviler på at den er halvparten så kraftig selv om oppført Watt er mindre ;) Er uansett mer for pengene!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal kjøre en sub, bør du velge mono-blokk, siden du har dobbel spole, paralell kobler du dem, da vil du komme ned i 2 ohm, på subben.

Da trenger du en monoblokk som kan drive 2ohms subber,

En forsterker på ca 600-900 W RMS, burde holde..

Du burde også kjøpe en "merke" fortserker, med værtfall litt kvalitet..:)

 

han sa han ikke var interessert i kvalitet ;) skulle du hatt en kvalitets forsterker(altså kjent merke) på 6-900 RMS watt måtte du punget ut X-ganger beløpet han betaler for den 4 kanaleren :)

 

han kan for all del kjøre en subb spole pr. bakre kanal på frosterkeren,og kjøre høyttalere på dem fremme..

 

Om du skal brokople forsterkeren må du ha subb med 4 ohms spoler! Når du kopler 2 kanaler sammen slik, og kjører på med 2 ohms spole vil forstrekeren se 1 ohm.. (1 ohm til hver opprinnelige kanal:))

 

så siden subben er 2*8 ohm er det helt knall!:hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev at subben har dobbel spole på hver 4 ohm.. altså 2x4ohm :P

hvor fikk du 2*8ohm ifra golfnos? :P

det jeg hadde tenkt med forsterkeren var å brokoble 2 og 2 kanaler slik at den ble som en 2kanaler og koble hver spole på hver kanal, altså utnytte alle kanalene..

forsterkeren tåler 2ohm perr kanal og 4ohm brokoblet, så det passer da ypperlig ;)

 

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

passer yppelig det ja, men hva skal du med en 4-kanaler om du skal kun bruke den til å drive En sub? vanskeligere å stille inn er det også... er jo mye bedre med en 2 ohm stabil 2-kanaler eller monoblokk da.

og når det gjelder effekt er det ofte sånn at du får det du betaler for. kjøper du en billig forsterker, ender du også opp med "billige og slappe" watt som gir det mindre lyd for pengene. og da mener jeg ikke bare kvalitet, men lydtrykk også (som du var ute etter).

 

som et eksempel: jeg kjøpte en MA forsterker (laget for å spille høyt) på 4400W RMS, og målte i db-drag, spilte 142.4db. så bytte jeg tilbake til Zapco 9.0 (laget mest for lydkvalitet) forsterkeren min på 2000W RMS, og spilte da 144.6db. og 2.2db tilsvarer nesten en dobbling av effekt (ettersom 3db er teoretisk dobbling, og subene allrede blir presset så hart at en teoretisk 3db økning ikke er mulig ved dobbling av effekt), selv om jeg burde ha spilt nermere 3db lavere om jeg bare hadde gått etter effekten..

en annen ting: selv om den MA forsterkeren lå i et kaldt bagasjerom, men God ventilasjon, fløy tempen rett opp i over 90c (og gikk selvfølgelig i protect, inntil den kretsen tok kvelden) i løpet av 20 minutter med høy musikk, og da uten å virkelig presse forsterkeren. mens zapcoen kan man la ligge i solen midt på sommeren og spille på fult uten at den i det heletatt kommer over 60-65C..

 

så det jeg vil frem til er bare at, ikke se kun på effekt, selv om du bare skal spille høyt... du får det du betaler for, nesten uansett hva du er ute etter... ;)

 

men tilbake til topic:

jeg mener det er litt bortkastet med et så kraftig element som det du har om du ikke har en forsterker som klarer å drive det tilfredsstillende. det er billigere å kjøpe en litt dyrere forsterker nå, enn å bli skuffet etter noen få dager og måtte kjøpe ny senere alikevel.

men om du bare er ute etter litt dunking er det ikke noe galt i å kjøpe den 4-kanaleren der.

 

*gjespe* dette ble litt mue surr har jetg en lølelse av.. :P

*sette seg tilbake i stolen igjen og se mere film*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis kjøpte seg en 1000watt 4kanaler der og en subwoofer..

http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=728973510&n=1200266498&pn=1220721527

 

begge deler kjøpte han på mobilsentrum.no, han er meget fornøyd med det.

så jeg vet ikke hva jeg skal tro om xzound :P hørest jalla ut, men er da ikke så gærn't :P

den forsterkeren som jeg ser på er 1998kr ordinærpris..

 

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev at subben har dobbel spole på hver 4 ohm.. altså 2x4ohm :P

hvor fikk du 2*8ohm ifra golfnos? :P

det jeg hadde tenkt med forsterkeren var å brokoble 2 og 2 kanaler slik at den ble som en 2kanaler og koble hver spole på hver kanal, altså utnytte alle kanalene..

forsterkeren tåler 2ohm perr kanal og 4ohm brokoblet, så det passer da ypperlig ;)

 

Mvh Tom

sorry. snek seg inn en liten leif der :)

 

satser på du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wunder-Barn, forsterkeren dær er helt grei den.. har hatt den en stund selv, men tror at det fint er andre ting som tar den lett ja, og som tidligere sakt her så er det enklere med en 1 kanaler. men den er jo stein billig da, og yter sitt. det er samme print kortet som står i en MA Audio forsterkerer av no slag fant jeg ut værtfall.. men husker ikkke hvilken.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår