Gå til innhold

vx 3 kam

Ranger emnet


rogern

Anbefalte innlegg

åssn er a kam i forhold til en vx 3 på en 230 ft med trim iform av luftfilter, 3" og litt høyere ladetrykk? noen andre bra alternativer?

jeg har ikke så veldig mye peil på dette, men jeg har hørt at vx og vx3 er mer "moderne utformet" enn de andre.

 

a-kam'en er vel brukt som økonomisk "trim", for å flytte effektkurven litt?

tror man får litt mer "fres" i motoren med a-kam, men jeg tror vx og vx3 er mer egnet.

 

ps. jeg tror.

 

forøvrig er det enklere å få tak i a-kam, enn vx3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan se forskjellen på en a og en t kam ja! moteren blir ikke sint på toppen og dårlig på bunn av a kammen , men effekten blir liksom jevnt foredelt over hele registeret kan man si;)

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den originale T kammen gir seg temmelig fort, med en a kam kan man dra den ca 1000 omdreininger lenger...hvordan funker 780`en da Olav, var det ikke vx3 der?

780'en funker helt greit ved 0.6 bar, men den drar betraktelig dårligere enn 242'en.. Men det er jo ikke rart, med tanke på 1500kg og en god del mindre effekt. ved 0.3, drar den litt bedre enn en manuell 240 med b230a., som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

780 bertone coupe turbo'en har vx3 kam..

men jeg har ikke kjørt tilsvarende motor med org. kam eller a-kam, så jeg kan ikke sammenligne.. dog gir vx3 en del effekt i forhold til org, iflg. effektmålinger jeg har sett på tpc.. en kis med b21et, 530 topp, vx3 kam, etc. økte fra noe med 380hk til noe med 400hk, ved å bytte til vx3'en.

 

hvor kjørbar motoren hans var, er vel noe annet.

jeg synest motoren i 780'en fungerer veldig bra, selv om nå åpner dump'en for tidlig, noe som ikke er helt idèelt.. men det er en veldig kjøreglad motor, selv på puslete 0.6 bar. på 0.3 bar, var den "kjørbar" i cruisemode, men en farlig bil for forbikjøringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner.. men ingen som har prøvd vx3 da? en kamerat som har en topp med en slik kam i.. men han skal bygge grom sugetopp så jeg kan få kjøpe kammen..

 

Prøvde en VX kam, ikke særlig forsjell på den å VX3. På en B200K, merka forskjell fra ca 4000 og det dro til sperra på 6400. Den gamle ga seg på 5000.

´94 945: B230FT SOLGT

´95 850 : B5252S- SOLGT

´86 240 : B230A- SOLGT

´83 240 : B230A- SOLGT :( gobilen

´85 360 : B200K- SOLGT (SPIKER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Volvo 940 94 mod med B230FB med VX3 kamaksel har 134hk med katalysator og 9.3 til en i komp..det er bra.

montere en turbo fra en 850 turbo (15G) og sette trykket til 0.6bar.

og eg kan garantere 200hk som drar fra 2000rpm..

vi har prøvd nå en siera is 2l med original innmat og der er vel 9.5 til 1 i komp

kjører med megasqirt og har full kontroll med tenning og da klarer vi å ladde 1 bar før tenning blir så lav at det ikke er vits å ladde mer.

Så hvis vi klarer 1.1 bar på en FB motor med en 15G turbo så tipper eg vi lander på 240-250 hk. og man vil få en hærlig motor med eit mega bunndrag.

400Nm +

Får sjå om eg skal prøve.

Veit ikke om eg skal trimme 850 eller om eg skal kjøpe meg en 940 turbo..

vi får sjå.

Har solgt 240 med B23ET snufs snufs. og med tec-2 og de hele.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner.. men ingen som har prøvd vx3 da? en kamerat som har en topp med en slik kam i.. men han skal bygge grom sugetopp så jeg kan få kjøpe kammen..

 

Jeg bruker VX3, men har kun T-kam å sammenlikne med. Forskjellen med disse er STOR; effekten på VX3 flyttes høyere i registeret, noe som selvfølgelig går på bekostning av bunndraget. Valget stod mellom A-kam og VX3, men jeg fant aldri en seriøs konklusjon på hvilken som var best.

 

Uansett er jeg kjempefornøyd med VX3-kammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår