Gå til innhold

Ombyggingskontroll på biltilsynet - Trenger litt tips/ råd

Ranger emnet


Cchris

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenker du på den ombyggingsoversikten fra tom sagerud på møller? Den har jeg og tar selvfølgelig med meg denne på biltilsynet.

 

Var den du tenkte på håper jeg?

 

Det er den jeg tenkte på ja.

Skal stemples av Møller for at alt er etter spec som står på lappen.

Var slik når jeg bygget om min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den jeg tenkte på ja.

Skal stemples av Møller for at alt er etter spec som står på lappen.

Var slik når jeg bygget om min bil.

 

Hmm.. Stempel mangler jeg. Det kommer jeg aldri til å få heller. Da må jeg isåfall putte på orginal ic og frontfanger osv. Med andre ord.. Bygge hele bilen med orginal deler. Og det blir en del jobb og penger ut av vinduet. :puke

 

Får håpe på det beste på torsdag.

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo sette på front ic og rs fanger etter godkjenning?

 

Mye man kunne gjort før timen på biltilsynet, men jeg vil jo gjerne at det skal gå igjennom også, sånn at jeg slipper å måtte vise den igjen seinere. Uansett så rekker jeg ikke å putte på de tinga før kontroll timen. Så jeg får bare krysse finga..

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvordan gikk det????

 

Hehe.. Ja, hvordan gikk det?

 

Nei, det gikk rett i dass. Møtte opp på biltilsynet jeg. Men før jeg fikk kjørt bilen inn i hallen, så sa jo så klart kontrolløren at han måtte se bekreftelse på ombygginga. De hadde ikke kompetanse til å sjekke sånt. Dette var akkurat det jeg fryktet skulle skje, men jeg skjønner det jo også. De kan jo ikke være eksperter på alle biler. Uansett så var det 550 kroner rett ut av vinduet.

 

Så gikk turen til Hamax i Hønefoss. Var heldig og fikk time med en gang. Han som så over bilen var sinnsykt nøye. Gikk rundt med skyvelær og målte overalt, noe som forsovet er helt fint. Ting skal jo være riktig. Han fant tilslutt ut at noe var feil.

 

Feil 1: Bremseskivene forran viste seg og være 280x20 isteden for 280x22mm. Dette ble jeg like forundret over som han, siden forstillinga kommer rett fra en annen G60. Så da blir det bytte av bremser, skiver og klosser. Kjøper vel EBC og Greenstuff eller noe lignende. Håper de godtar dette, men skal uansett høre med dem siden det ikke er orginal deler.

 

Feil 2: ABS!! Noe av de siste jeg tenkte på. Jeg har brukt bremsekraftforsterker med abs, men kuttet ut sensorene. Dette likte de ikke. Enten måtte jeg bygge om til 9" bremsekraftforsterker uten abs, noe som innebærer at jeg må ut med motor og masse styr med ny girkasse, siden jeg har hydr. clutch nå. Ellers måtte jeg koble abs'en så den virker. Dette innebærer at jeg må kjøpe 4? (2 forran og 2 bak??) nye sensorer, noe jeg tror blir dyrt. Men det er vel uansett den enkleste veien.

 

Feil 3: Eksos!! Har satt på orginal katalysator, men resten av lyddemperene er fra walker eller noe sånt. Dette måtte visst også være orginalt G60, noe jeg syns virker litt rart. Den bråker jo ikke. Eneste man hører er motor og g-lader. Men men.. Blir vel 2 nye orginale G60 lyd-dempere på meg da.

 

Dette var det de fant av feil. Jeg ble litt lei etter dette.. Tankene var mange rett etter kontrollen. Selge? Selge den i deler? Putte tilbake gti motoren og kjøre med den? Har brukt så ufattlig mange timer. Men men.. Nå.. en uke etter nedturen, begynner motet å komme tilbake. Men det blir nok bare prøveskilter i sommer. Setter den inn for vinteren igjen, og det blir liten vits i å registrere den og kjøre med den i 2 måneder. Nye planer er på gang. m'm

 

Har veldig lyst til å dra på et lite treff med den. Så hvis det er noe som skjer før høsten/vinteren, så leier jeg gjerne prøveskilter og blir med. Bare været er bra. :cab

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, hvordan gikk det?

 

Nei, det gikk rett i dass. Møtte opp på biltilsynet jeg. Men før jeg fikk kjørt bilen inn i hallen, så sa jo så klart kontrolløren at han måtte se bekreftelse på ombygginga. De hadde ikke kompetanse til å sjekke sånt. Dette var akkurat det jeg fryktet skulle skje, men jeg skjønner det jo også. De kan jo ikke være eksperter på alle biler. Uansett så var det 550 kroner rett ut av vinduet.

 

Så gikk turen til Hamax i Hønefoss. Var heldig og fikk time med en gang. Han som så over bilen var sinnsykt nøye. Gikk rundt med skyvelær og målte overalt, noe som forsovet er helt fint. Ting skal jo være riktig. Han fant tilslutt ut at noe var feil.

 

Feil 1: Bremseskivene forran viste seg og være 280x20 isteden for 280x22mm. Dette ble jeg like forundret over som han, siden forstillinga kommer rett fra en annen G60. Så da blir det bytte av bremser, skiver og klosser. Kjøper vel EBC og Greenstuff eller noe lignende. Håper de godtar dette, men skal uansett høre med dem siden det ikke er orginal deler.

 

Feil 2: ABS!! Noe av de siste jeg tenkte på. Jeg har brukt bremsekraftforsterker med abs, men kuttet ut sensorene. Dette likte de ikke. Enten måtte jeg bygge om til 9" bremsekraftforsterker uten abs, noe som innebærer at jeg må ut med motor og masse styr med ny girkasse, siden jeg har hydr. clutch nå. Ellers måtte jeg koble abs'en så den virker. Dette innebærer at jeg må kjøpe 4? (2 forran og 2 bak??) nye sensorer, noe jeg tror blir dyrt. Men det er vel uansett den enkleste veien.

 

Feil 3: Eksos!! Har satt på orginal katalysator, men resten av lyddemperene er fra walker eller noe sånt. Dette måtte visst også være orginalt G60, noe jeg syns virker litt rart. Den bråker jo ikke. Eneste man hører er motor og g-lader. Men men.. Blir vel 2 nye orginale G60 lyd-dempere på meg da.

 

Dette var det de fant av feil. Jeg ble litt lei etter dette.. Tankene var mange rett etter kontrollen. Selge? Selge den i deler? Putte tilbake gti motoren og kjøre med den? Har brukt så ufattlig mange timer. Men men.. Nå.. en uke etter nedturen, begynner motet å komme tilbake. Men det blir nok bare prøveskilter i sommer. Setter den inn for vinteren igjen, og det blir liten vits i å registrere den og kjøre med den i 2 måneder. Nye planer er på gang. m'm

 

Har veldig lyst til å dra på et lite treff med den. Så hvis det er noe som skjer før høsten/vinteren, så leier jeg gjerne prøveskilter og blir med. Bare været er bra. :cab

 

 

Lettere å sette på 90fanger og orginal ic da jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår