Gå til innhold

Vw Polo 6N 97mod, Girolje lekkasje

Ranger emnet


Assi!

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Mor sitter i besittelse av en Vw Polo 6N 97 modell.

Problemet her er at bilen lekker ut i halvete med girolje, bra tegn det?

Fins det noen måte og måle olja ? Hvor? Fylle på? Hvor?

 

All hjelp motas med takk!

 

-Asbjørn

MB 211 270CDI 03`

MB 210 E230 96`

X : Volvo 850 T5-R 95` , MB E230 96`, MB 300CE-24 91`, BMW E36 318 92`, VW Golf II GTI 85`og G60 90`, VW Polo 6N 97`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den på verksted og dem fant ut at det var en simring på girkassa som måtte skiftes!

 

 

Sliter litt med den verksteds delen, Peder S. Fjetland hadde det hektisk og kunne ikke ta inn biler FØR i slutten av August!!

Hva kostet det forresten og få dette fikses?

MB 211 270CDI 03`

MB 210 E230 96`

X : Volvo 850 T5-R 95` , MB E230 96`, MB 300CE-24 91`, BMW E36 318 92`, VW Golf II GTI 85`og G60 90`, VW Polo 6N 97`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker tilbake til Caddy 9KV-tida så mener jeg å huske at oljepåfyllinga er i forkant på kassa. Det sitter to bolter med Torx-hode ovenfor hverandre. Den øvre er en nivåplugg. Du fyller på inntil det renner over. Det er en stor fordel med en fleksibel trakt eller flaske med fleksibel tut, slik som f.eks. Castrol har. Hvis ikke er du garantert et søl uten ende.

 

Har ikke peiling på hva det koster å bytte simmerringer. Det gjør jeg alltid selv;). Selve delen koster rett under 300kr/stk, om jeg ikke husker feil. Er et par år siden jeg gjorde det sist.

 

For øvrig anbefales det på det sterkeste å passe på oljenivået på Polo-kassene. Disse er utrolig følsomme på riktig oljenivå. Det skal utrolig lite til før du har uling på 5. gir (og, om du kjører lenge nok; på resten av girene også).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker tilbake til Caddy 9KV-tida så mener jeg å huske at oljepåfyllinga er i forkant på kassa. Det sitter to bolter med Torx-hode ovenfor hverandre. Den øvre er en nivåplugg. Du fyller på inntil det renner over. Det er en stor fordel med en fleksibel trakt eller flaske med fleksibel tut, slik som f.eks. Castrol har. Hvis ikke er du garantert et søl uten ende.

 

Har ikke peiling på hva det koster å bytte simmerringer. Det gjør jeg alltid selv;). Selve delen koster rett under 300kr/stk, om jeg ikke husker feil. Er et par år siden jeg gjorde det sist.

 

For øvrig anbefales det på det sterkeste å passe på oljenivået på Polo-kassene. Disse er utrolig følsomme på riktig oljenivå. Det skal utrolig lite til før du har uling på 5. gir (og, om du kjører lenge nok; på resten av girene også).

 

 

Tusen hjertelig takk!

Jeg får sjekke dette i morgen, tar en tur til biltema og handler noe girlolje, eller anbefaler du / dere noen andre merker?

 

Er det vanskelig og bytte simmering på girkassen? Hvordan er det og få girkassen ut? Ut med hele motoren så demontere girkasse?

MB 211 270CDI 03`

MB 210 E230 96`

X : Volvo 850 T5-R 95` , MB E230 96`, MB 300CE-24 91`, BMW E36 318 92`, VW Golf II GTI 85`og G60 90`, VW Polo 6N 97`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid Castrol TAF-X girolje. Fås på din lokale Mekonom.

 

Du behøver ikke å ta ut kassa for å bytte simmerringer. Du må demontere drivakslene, løsne sporringen som holder på plass flensen (ringen sitter hardt) med en kraftig sporringstang og dra av flensen med en dertil egnet avdrager (både sporringstang og avdrager fås på Tema). I repsettet med ny simmerring får man med ny sporring, ettersom den gamle blir strukket og ikke duger mer etter en demontering.

 

Jobben er ganske grisete og det kan bli en del kødd for å få av/på sporringen, men det er ikke verre enn at en normalt erfaren hobbymekker får det til. Det anbefales sterkt å investere i en Haynesbok til bilen! Det er betydelig lettere å finne svar på det en lurer på i denne enn å måtte starte en tråd her hver gang en står fast (da bruker du fort mer enn en kveld;)).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid Castrol TAF-X girolje. Fås på din lokale Mekonom.

 

Du behøver ikke å ta ut kassa for å bytte simmerringer. Du må demontere drivakslene, løsne sporringen som holder på plass flensen (ringen sitter hardt) med en kraftig sporringstang og dra av flensen med en dertil egnet avdrager (både sporringstang og avdrager fås på Tema). I repsettet med ny simmerring får man med ny sporring, ettersom den gamle blir strukket og ikke duger mer etter en demontering.

 

Jobben er ganske grisete og det kan bli en del kødd for å få av/på sporringen, men det er ikke verre enn at en normalt erfaren hobbymekker får det til. Det anbefales sterkt å investere i en Haynesbok til bilen! Det er betydelig lettere å finne svar på det en lurer på i denne enn å måtte starte en tråd her hver gang en står fast (da bruker du fort mer enn en kveld;)).

 

 

Det hørtes ganske komplisert ut. Hadde det vært min bil hadde jeg allerede hatt Haynes bok til den og allerede holdt på og byttet, men jeg får vell ta turen ut til nærmeste biltema og handle en Haynes bok til Poloen og en til Passaten te gamlingen.

Far sier at det ikke er vits og stresse siden bilen skal på service snart uansett. Vi var ute og prøvdekjørte bilen i går, parkerte i garasjen for og se idag om det var noe olje ute og gikk. Ingenting, og ingen hylelyder i girene.

Peder S. Fjetland hadde ikke tid og ta inn bilen før i slutten av August, så vi får vell gjerne se om vi kan fylle litt girolje og vente til i slutten av August slikt at Peder S. Fjetland kan fikse det.

 

Men er det en måte og finne ut på hva som er galt ved og se hvor det lekker på girkassen? Eller er det et kjent problem at det er simmeringen? Jeg har ikke bøyd meg under bilen enda og sett hvor på girkassen det lekker. Men i følge sist service på bilen sto det at det va girkassen som lekte og de skulle fikse det ved neste service, men det så bare litt gale ut når vi kom hjem fra ferie og det var en flekk i garasjen. Dette har pågått en stund, siden det er et par flekker der poloen pleier og stå.

 

Mvh

Asbjørn

MB 211 270CDI 03`

MB 210 E230 96`

X : Volvo 850 T5-R 95` , MB E230 96`, MB 300CE-24 91`, BMW E36 318 92`, VW Golf II GTI 85`og G60 90`, VW Polo 6N 97`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en/begge simmerring/-ene til drivakselflensene som er gåene så vil det lekke ut av drivakselflensene og da også gjerne ut av den/de indre drivakselmansettene.

 

 

Tusen hjertelig igjen!;)

MB 211 270CDI 03`

MB 210 E230 96`

X : Volvo 850 T5-R 95` , MB E230 96`, MB 300CE-24 91`, BMW E36 318 92`, VW Golf II GTI 85`og G60 90`, VW Polo 6N 97`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fortsetter du å kjøre med det får du ras på girkassa som er dyrt. nettop rast på min, møller skulle ha den nette sum av ca 30000kr.

 

 

Bilen er bare kjørt 80tusen, ser ingen grunn til at den skal rase. Men kanskje? Sist service sto det at det lakk girolje og de skulle fikse det neste gang. Bilen skal inn i slutten av August eller før, vist det dukker opp en ledig plass på et verksted..

MB 211 270CDI 03`

MB 210 E230 96`

X : Volvo 850 T5-R 95` , MB E230 96`, MB 300CE-24 91`, BMW E36 318 92`, VW Golf II GTI 85`og G60 90`, VW Polo 6N 97`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er bare kjørt 80tusen, ser ingen grunn til at den skal rase. Men kanskje? Sist service sto det at det lakk girolje og de skulle fikse det neste gang. Bilen skal inn i slutten av August eller før, vist det dukker opp en ledig plass på et verksted..

 

Vel, kassa på Caddy 9KV'en jeg hadde kvelda etter 70000:puke . Da er i alle fall den mor di har bedre enn den jeg hadde...

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår