Gå til innhold

Spørsmål ang oljekjøling...

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har en volvo 240 glt med b230e og automatgir. Automatkassen er oljekjølt, men går det an å bygge om slik at man får oljekjøling på motoren? Isåfall, hvordan skal man gjøre dette?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en volvo 240 glt med b230e og automatgir. Automatkassen er oljekjølt, men går det an å bygge om slik at man får oljekjøling på motoren? Isåfall, hvordan skal man gjøre dette?

du kan ikke bruke automatgirkjøleren til motorolje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg kan ikke bruke oljekjøleren fra automatkassen? er jo så å si samme prinsipp?

Du har noe som heter viskositet!

Eneste annnet enn automatgirolje du kan bruke den til, vil vel være varming av spylevæske? hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. joa, men har jo tenkt å ha bare motoren i min bil.. kassen skal jeg kaste, så derfor tenkte jeg å ta vare på oljekjølingen i tillfelle jeg kunne bruke den på olja til motoren. Hvis du skjønner hva jeg mener.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. joa, men har jo tenkt å ha bare motoren i min bil.. kassen skal jeg kaste, så derfor tenkte jeg å ta vare på oljekjølingen i tillfelle jeg kunne bruke den på olja til motoren. Hvis du skjønner hva jeg mener.

ja, men det går ikke...

motoroljen er ikke "tynn" nok.. Den er mye seigere enn ATF oljen.

Ellers, er de automatgirkjølerene også ganske dårlige.

Om du vil kjøle motor, må du kjøpe deg en som er laget for motorolje. Enten en slik radiatortype, eller den sandwitch'en som er på nyere turboer.

ellers, dere andre: Det skader ikke å kjøle oljen, om man kjører hardt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så det holder om jeg bare bytter radiator på den oljekjøleren, Dabutcher? Er vel ikke mer enn det som trengs å byttes eller?

Jeg vil ha oljekjøling på motoren, fordi jeg har problem med at når man kjører hardt, så blir oljen litt høy i temperaturen.. derfor er det kjekt med oljekjøling.. ;)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider