Gå til innhold

Ordforklaringer, "2, 4-kanals forsterkere"

Ranger emnet


soloking

Anbefalte innlegg

4 kanals er jo å foretrekke, 2 kanaler til subben (brokoblet) og 2 kanaler til høyttalerene i hattehylla..

 

Regner med du ikke bryr deg om at lydbildet kommer bakfra med tanke på at du er så fersk som du er.. Så derfor kan du løse det som jeg skrev.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240'n min er et urørt eksemplar, å jeg vil unødig "ødelegge" de originale dørene ved å sette inn nye større høytalere (selv om det frister), defor velger jeg å bruke hatthylla.

(og jeg antar at det vil ta X - antall flere timer med montering i dører enn ved hatthylle, skal ikke "fikle" selv, en bilstereo-butikk her i byen skal ta seg av all montering, å da går det vel endel kroner og timer ekstra ved inngrep i dørene)

 

- Om lydkvaliteten kommer bakfra eller ei, hvilke ulemper kontra fordeler det har, kan vel dere svare meg på?

 

- Hva kreves mest av en forsterker, det å drive 2 stk 10"ere, eller en 12"er?

 

Budsjettet er på kr 10 000 å skal ikke overskrides

 

sOLokiNG ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hva er forskjellen på en 2-kanals og en 4-kanals forsterker?

forskjellen er enkelt og greit hvor mange kanaler den har, som navnet tilsier.

 

hver "kanal" er enkelt forklar "en forsterker". så en 2-kanals forsterker har egentlig 2 forsterkere i seg. en 4-kanals forterker har 4 forsterkere i seg osv. en monoblokk har bare en forsterker i seg, men ofte jukser man litt her, ved å koble sammen 2 mindre forsterkere for å lage en kraftig.

man kobler sammen 2 kanaler til 1 kanal ved å brokoble kanalene. man slår da i sammen effekten til hver kanal.

på denne måten kan man for eks gjøre om en 2-kanals forsterker til en monoblokk, eller en 4-kanals forsterker til en 2 eller 3-kanals fotrsterker.

 

så i ditt tilfelle kan du fint kjøpe en 4-kanals forsterker, hvor du brokobler 2 av kanalene for å drive suben, og kjører de 2 andre på de vanlige høyttalerene.

men skal du ha en krafig sub ville jeg heller kjøp en 2-kanals forsterker til høyttalerene og en større 2-kanals eller monoblokk til å drive suben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil unødig "ødelegge" de originale dørene ved å sette inn nye større høytalere (selv om det frister), defor velger jeg å bruke hatthylla.

(og jeg antar at det vil ta X - antall flere timer med montering i dører enn ved hatthylle, skal ikke "fikle" selv, en bilstereo-butikk her i byen skal ta seg av all montering, å da går det vel endel kroner og timer ekstra ved inngrep i dørene)

 

Da er de litt teite for å si det sånn, når det gjelder hva råd de gir deg..

 

Blir jo ødelagt hattehyllen din også for å si det sånn.. Med tanke på at det blir huller i den til høytalere.

 

Vet ikke hvilket firma det er snakk om her, men jeg ville ihvertfall gjort ett forsøk på å evt kjøpt et komponentsett til front hos de og spurt hva de skulle ha for å montere det "HVIS....." du kjøpte av de. ikke sikkert det blir så jæla dyrt.

 

lykke til uansett

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstereobutikken har vært behjelpelig hele veien, var vel heller megselv som var litt "gnien" å ville kun montere i hatthylla.

 

Men snakket med bilstereobutikken idag, vi kom fram at jeg skal begynne litt forsiktig med en investering på kr 5000, dette omfatter cd-spiller, nye høytalere i dørene og to høytalere i hatthylla. Sub og forsterker tar jeg ved en senere anledning.

 

Nå står valget i mellom Polkaudio og Rockford Fosgate, eller kanskje en kombinasjon.

 

- Har høyttalernes diameter noen innvirkning på hvor høyt de kan spille?, er lydkvaliteten bedre jo større de er?

Tenkte mest på hatthylla, 13 cm høytalere vs 17 cm høytalere.

 

sOlokING ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstereobutikken har vært behjelpelig hele veien, var vel heller megselv som var litt "gnien" å ville kun montere i hatthylla.

 

Men snakket med bilstereobutikken idag, vi kom fram at jeg skal begynne litt forsiktig med en investering på kr 5000, dette omfatter cd-spiller, nye høytalere i dørene og to høytalere i hatthylla. Sub og forsterker tar jeg ved en senere anledning.

 

Nå står valget i mellom Polkaudio og Rockford Fosgate, eller kanskje en kombinasjon.

 

- Har høyttalernes diameter noen innvirkning på hvor høyt de kan spille?, er lydkvaliteten bedre jo større de er?

Tenkte mest på hatthylla, 13 cm høytalere vs 17 cm høytalere.

 

sOlokING ; )

Sub i 240 er tilnærmet bortkasta uansett.. Bare min mening, men budsjettstereo i 240 blir aldri bra.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sub i 240 er tilnærmet bortkasta uansett.. Bare min mening, men budsjettstereo i 240 blir aldri bra.

 

budsjettstereo - forsterker og sub er ikke inkludert i dette 5000 kroners budsjettet ;-),

jeg har hørt utallige subber i rullende toførtier gjennom oppveksten her i trønderhovedstaden, å ja de lager vibrasjoner fra topp til tå ;-)

 

Hvis det skulle vise seg å være bortkastet med sub i bagasjen,

kan du da fortelle meg hva jeg skulle erstattet subben med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

budsjettstereo - forsterker og sub er ikke inkludert i dette 5000 kroners budsjettet ;-),

jeg har hørt utallige subber i rullende toførtier gjennom oppveksten her i trønderhovedstaden, å ja de lager vibrasjoner fra topp til tå ;-)

 

Hvis det skulle vise seg å være bortkastet med sub i bagasjen,

kan du da fortelle meg hva jeg skulle erstattet subben med?

Du har helt rett, den lager MASSE vibrasjoner. Det jeg mener er at de vibrasjonene forplanter seg i den bakre delen av bilen og litt i seteryggen. Derfor det høres så godt på en stor-førti at du har stereo baki! =)

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! :) men gleder meg uansett til å få et friskt pust iform av LYD i bilen når anlegget er på plass!

 

Men skjønner fortsatt ikke helt hvorfor høytalere i hatthylla er litt "tabu" i forhold til å ha de i dørene foran på bilen?

 

Bør jeg ha noenlunde ha like store høytalere i dørene og i hatthylla?

Så lyden ikke skal bli "skjevt" fordelt?

 

solOKING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår