Gå til innhold

Hvor får jeg tak i en eksospotte som passer Eclipse?

Ranger emnet

GeeZuZz

Anbefalte innlegg

Biltilsynet vil jo selvfølgelig ikke godkjenne bilen min med en "uoriginal" eksospotte. Dvs, de krever dokumentasjon, som tydeligvis er biltilsynets måte å si at jeg kan bare glemme å få den godkjent (den amerikanske produsenten skjønner ikke en gang hva jeg mener når jeg spør om det)

Trenger derfor en eksospotte med en eller annen form for merking/godkjenning/dokumentasjon, som passer til min bil (mitsubishi eclipse). Noen som har peiling på hvorvidt det er mulig å fremskaffe?

Forstod det slik på kontrolløren at det ikke var sååå nøye med papirer så lenge den så litt normal ut, og ikke bråket nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanlige simmons-supersprint har vel hele eksosanlegg til flere forskjellige biler, bereget på og få de godkjent så de holder støynivåene... Sjekk der, kanskje de har en god endestuss

alt jeg kan komme på nå :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanlige simmons-supersprint har vel hele eksosanlegg til flere forskjellige biler, bereget på og få de godkjent så de holder støynivåene... Sjekk der, kanskje de har en god endestuss

Har mine tvil om at de har noe som passer til akkurat min modell da, men sett at det ikke skulle være mulig å få tak i - går det an å bare kappe av hele ende-greien og sveise på en slik? Uten at biltilsynet rynker på nesen av den løsningen?

Har sjekket på bilen min, og ser ikke ut til at det er noen "koblinger" før vi kommer mot midten av bilen... Dvs, går ikke an å bare sette på en ny tupp. :(

Forresten, er det noen som har peiling på eksospotter? Den siste delen av eksosanlegget, er 100% av funksjonalitetn demping av støy eller demper det utslipp og andre ting? Dersom jeg skulle klare å dempe støyet til originalnivået, kan de med andre ord ikke begynne å mase om "utslipp/avgasser" - siden fremre del av eksosanlegget er originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bestillle hos bilhuset da?

Du mener å få de til å bestille original fra mitsubishi norge, som bestiller fra mitsubishi danmark som bestiller fra mitsubishi USA osv? Har en mistanke om at det er ekstremt dyrt og tidkrevende... De gangene jeg har nevnt eclipse for de har de ikke vært spesielt positive :(

Jeg har lyst å få skilter på den forbannede drittbilen så raskt som mulig... :angry Jeg er derfor mer åpen for den styggeste og dårligste løsningen - bare det kan ordnes NÅ og blir godkjent.

Redigert: Her er et bilde av "layouten" på eksosanlegget. Nr 2 på bildet er første koblingen. Med andre ord ikke helt mot midten av bilen slik jeg trodde.

Eksosanlegg.gif

Tror dere det vil være mulig å kjøpe en simons universal og ved hjelp av disse forskjellige delene klare å koble den på? Eller MÅ det sveises?

Det som frusterer meg mest er at med disse syke reglene vi har i norge må jeg faktisk ødelegge bilen min for å få den godkjent. Lyktene m/ledninger er herpet med fullt av jalla-løsninger, og nå blir eksosen det også. Bilen er garantert mer farlig med skilter, enn når den kom til landet. De sjekket jo aldri at bilen faktisk var i god stand - kun at papirene var det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du skal da vel for alvor ikke akseptere det der. Ring avisa og gjør sak av kontrollen. Aldri i livet om jeg hadde akseptert noe slik, gitt at bilen faktisk ikke bråker urimelig da.

Det er vel det som er problemet, at den bråker for mye... :(

Men kontrolløren nevnte ingenting om støyet - bare at det trengtes dokumentasjon. Dersom jeg møter opp på etterkontroll uten dokumentasjon, vil vel kontrolløren rynke på nesen og høre etter om den støyer.

Burde jeg gjøre et forsøkt? Det er vel andre folk som tar etterkontrollen? Eller blir det uansett umulig så lenge det står "mangler dokumentasjon" på mangellappen? Bilen bråker ikke ekstremt med mindre gassen trykkes/slippes ganske fort... Så de kan vel ikke være sikker på at den bråker for mye hvis den står på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider