Gå til innhold

1.8T gir fra seg snodig lyd, og sperrer på turtall

Ranger emnet


OndSofa

Anbefalte innlegg

Ved akselerasjon så stopper bilen brått opp på ca 4000-4500rpm samtidig som luftfilteret gir fra seg en "plopp-lyd". Mister alt draget, er omtrent som å kjøre i en vegg nesten.. Hele bilen rister og gir fra seg ett 'nykk', også øker den turtallet så vidt.. Likedan på alle gir.

 

Ploppen minner meg nesten om noe slanger som gir etter, og suger seg sammen på sugesida, men kan ikke forstå det heller..

 

Nødmodus skal vel ikke gjøre at den bråstopper så forferdelig?

 

Prøvde å plugge ut LMM uten at det gjorde noe nevneverdig forskjell..

Plugga ut boostcontroller, sperrer på 5000 istedet :p

 

I tillegg klarer den ikke å passere 4500 ~ 5000 når bilen står i ro, står og jager opp og ned mens klampen er i bånn.. Noe den klarer når både boostcontroller og LMM er kobla i.. Mulig at dette bare er en sideeffect ved å kjøre uten boostcontrollern da, som ikke er reelt i forhold til problemet mitt..

 

Så da er det iaffal hverken boostcontroller eller LMM som er problemet.. For da skulle nå feilene forsvunnet?

 

Sånn høres den forresten ut ved bånn gass, uten boostcontroller og LMM..

Når bilen står i ro vel og merke..

 

http://liaveien.bumblebeebay.no/tr0bbel.wav

 

Har drevet og tenkt etter om jeg har klart og koble feil med slangene inn på boostcontrollern/N75-ventilen, uten at jeg klarer å forstå åssen jeg skulle ha fått til det.. Men la oss si at jeg HAR gjort det, ville det klare å fremprovosere slike symptoner? Hvis jeg feks har blanda om den slangen som kommer fra turboen, og den som skal inn på WG? *klø seg i hodet*

 

 

Alle hjelp mottas med takk, dette skulle absolutt vært retta innen helga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min stoppa på 3000-3500 rpm en periode, mista all effekt da. Kom også en litt spesiell lyd når den nådde den "grensa". Prøvde å bytte LMM, siden jeg tenkte kon-filteret mitt hadde tatt livet av den, men det hjalp ikke.

 

Det viste seg til slutt av katalysatoren (som jeg visste var herpa) hadde noe løst i seg som hadde tetta røret ut fra katalysatoren. Bytta hele den og bilen fungerte helt fint igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min stoppa på 3000-3500 rpm en periode, mista all effekt da. Kom også en litt spesiell lyd når den nådde den "grensa". Prøvde å bytte LMM, siden jeg tenkte kon-filteret mitt hadde tatt livet av den, men det hjalp ikke.

 

Det viste seg til slutt av katalysatoren (som jeg visste var herpa) hadde noe løst i seg som hadde tetta røret ut fra katalysatoren. Bytta hele den og bilen fungerte helt fint igjen etterpå.

 

Der det en gang sto katalysator, står det bare ett 3" rør gitt.. Veit ikke helt hvor den har tatt veien men :confused:

Så den er det ihvertfall ikke..

 

Takker uansett for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OndSofa: Sjekket alt av slanger? Blandingsforholde mellom luft og bensin? Ta en tlf til Tore på http://www.turbopower.no. Han hjelper deg helt sikkert med å løse problemet.

Kongsberg blir vel i lengste laget for å få løst dette..

 

Hører ikke noe luftlekkasje, eneste som jeg kan muligens ha blanda er trykk fra turbo til N75-ventilen, og videre til WG.. men det skal i grunn ikke ha noe å si.

 

Forsåvidt veit jeg at blandingsforholdet er feil, fordi den ryker svart :D Men hjelper lite så lenge jeg ikke veit årsaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsberg blir vel i lengste laget for å få løst dette..

 

Hører ikke noe luftlekkasje, eneste som jeg kan muligens ha blanda er trykk fra turbo til N75-ventilen, og videre til WG.. men det skal i grunn ikke ha noe å si.

 

Forsåvidt veit jeg at blandingsforholdet er feil, fordi den ryker svart :D Men hjelper lite så lenge jeg ikke veit årsaken..

 

 

Det er sant men en tlf går jo ann å ta :)

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må forresten få ut felga dine OndSofa:-P

 

uans, va fine di nye felga!

Njash, muligens spaca ett par mm.. Men skal ikke så mye til før det ikke er kjørbart lengre. Ikke no intresse av å miste no mere lakk på skjermene :)

 

noen framgang på denne saken??
Lite med fremgang.. har handla plugger, men ikke gidda å bytte enda, da jeg regner med at det ikke hjelper i hele tatt :)

 

Må vel vente på at ES åpner etter ferien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk med VAG-COM, det forteller deg akkurat hva som måtte være feil. Har du ikke VAG-COM, så slett feilmeldingene dine ved å dra ut to sikringer (usikker på hvilke), for så å starte bilen. Deretter stoppe bilen og sette på plass sikringene. Hvilke to sikringer det var husker jeg ikke, har ikke noe skjema her.

 

Test deg frem fra et utgangspunkt uten feilmeldinger. Bytt resirkventil, kanskje den er slapp? Kan være mye

01 VW Transporter TDI

97 Audi A4 1.6l

(x) 86 VW Golf 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår