Gå til innhold

Hva slags *vanlig* lim til subkasse?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Hvis ikke dette blir tett, er det iallfall ikke sagingens skyld! Jeg har nå sagd ferdig alle platene, og det største avviket fra målene på Box Builder 2 var på i underkant av én millimeter! Så videre til sammenskruingen...

Og hvis noen vil hjelpe meg med om jeg skal felle ned elementet, er tråden her: http://www.bilforumet.no/topic/121780-sub-vil-det-svekke-baffelen-mye-å-felle-ned-elementet-1-cm/?do=findComment&comment=1333977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ville bare påpeke at det er viktigere at man får en portet kasse tett, enn en lukket. Det virker kanskje motstridende, men noen ganger er ikke alt like logisk.

Er temmelig logisk det da.

I en lukket kasse der det er hull/glipp, så vil det slippe ut lyd der selvsagt. Da vil de bølgene blande seg med de bølgene som går ut foran på høytaleren, og bassen vil ikke bli jevn, men vil bli litt mer tåkete. Det er jo meningen at de bølgene som går bakover skal absorberes inni kassen. Når det er sagt, så skal det sies at dette kan være så lite at det knapt er merkbart for vårt øre. Så du kan godt si at dette er knapt mindre viktig.

Når det kommer til portet kasse, så er jo tettinga særdeles viktig for å få et godt resultat. Som kjent slår jo bassen begge veier og leverer like mye lydbølger "bak" som "frem". For å få alle bølgene som går "bakover" konsentrert ut refleksrøret, MÅ kassen være tett. Her brukes de bølgene som slås bakover også.

Da jeg bygde kasse til å ha på anlegget i huset, laget jeg en portet kasse der refleksrørene(4stk) står andre veien av selve høytaleren. I en normal situasjon er ikke dette noen god løsning. Men jeg har min stående i et hjørne, der jeg har lagt en liten "delay", om jeg får kalle det det, på de bølgene som går fremover, og dermed får de bølgene som strømmer ut bak høytalerne tid til å reflekteres i veggen og komme samtidig frem som de "andre bølgene", hvis du skjønner.

Ble litt vanskelig forklart kanskje:P

MEN, tetting av kasser er alltid viktig. Ikke slurv med det...

Dette ble jo særdeles OT, beklager for det.

---------------------------------------------

Animis et felicibus armis

-VW Passat 2.5 TDI

-Ford Mondeo 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om tette kasser, jeg har visst ikke pakning til elementene mine. Går det like greit uten? Elementet og platen er jo jevne, og det er nok av skruer der. Eller bør jeg finne en løsning, som å legge dobbeltsidig teip mellom?

en smal gummi-list er å foretrekke. Dobbelsidig teip er IKKE å foretrekke. Da skal du i så fall være sinnsykt nøye med leggingen av den teipen.

Har brukt både dobbelsidig teip, og faktisk også klæb&tett i tidligere kasser, og jeg har lært av de feilene.

-VW Passat 2.5 TDI

-Ford Mondeo 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg får jakte på en gummilist. Funker det med den typen som brukes til å tette igjen vinduskarmer og sånt? Eller hva annet kan brukes?

En gummilist er som regel en gummilist. Pass nå bare på at den ikke er altfor stor, slik at ting plutselig ikke passer.

-VW Passat 2.5 TDI

-Ford Mondeo 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider