Gå til innhold

Mellombasskassevolumspørsmål

Ranger emnet

Otto von Bismarck

Anbefalte innlegg

Takk for svar.

Saken er den at jeg skal bygge en fjerdeordens kasse med tolvtommers element. Denne skal være tunet til å gjengi mellom 40 og 80Hz.

I dørene får jeg ikke plass til mer enn femtommers elementer med ikke så altfor store kurver/magneter.

Det som da skjer er at jeg får et "hull" i lyden.

For å fylle dette hullet tenkte jeg å ha mellombass ved føttene på førerplassen. Egentlig er det vel mer snakk om mellomsub, ikke mellombass.

Det høres upraktisk ut og er det, derfor betyr størrelsen utrolig mye.

Utpå kvelden fikk jeg imidlertid en lysende idé om hvordan finne ut riktig kassevolum; ved å fylle kassa med bøker til jeg hører lyden er rett. Så tar en volumet som bøkene utgjør og bygger tilsvarende mindre kasse. Samtidig kommer bøkene til nytte.

Dæven, noen ganger overrasker til og med jeg meg selv!hapyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Takk for svar.

Saken er den at jeg skal bygge en fjerdeordens kasse med tolvtommers element. Denne skal være tunet til å gjengi mellom 40 og 80Hz.

For å fylle dette hullet tenkte jeg å ha mellombass ved føttene på førerplassen. Egentlig er det vel mer snakk om mellomsub, ikke mellombass.

Det høres upraktisk ut og er det, derfor betyr størrelsen utrolig mye.

Skal du ha en midbass/midsub ?

Hva skal spille fra 40Hz og ned ??

Jeg kjører oppsett med en 12" bak i lukket kasse som spiller 20Hz-40Hz og 8" Midbasser i dørene som spiller fra 40Hz og opp til 125Hz og så kommer 4" mellomtoner og spiller fra 125Hz og opp til 4kHz

Kan du ikke du ikke bygge ut i døra slik at du får noe større enn en 5" ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et slikt opplegg jeg helst ville hatt, men kan ikke fordi bilen ikke har el-vinduer og sveiva vil da være i veien for utbyggingspaneler. :(

Du skulle vel ikke tilfeldigvis vite om et verksted i Akershus eller Buskerud som bygger om til el-vinduer?

Jeg har muligheten til å la midbassen spille fra 50Hz. Hadde egentlig tenkt å dele ved 80Hz, men innser nå at det muligens blir for høyt. :)

En tolvtommer Pioneer får selve møkkajobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Det er et slikt opplegg jeg helst ville hatt, men kan ikke fordi bilen ikke har el-vinduer og sveiva vil da være i veien for utbyggingspaneler. :(

Du skulle vel ikke tilfeldigvis vite om et verksted i Akershus eller Buskerud som bygger om til el-vinduer?

.

Jeg har da heller ikke el. vinduer i bilen min :-) Du får jo tak i kortere sveiv fra styling firmaer.. evt. lage en selv.

Aner ikke hvordan bil du har men på mange biler så ligger det ferdig opplegg i døra til el. vinduer slik at du kan kjøpe bryterene og koble de opp selv. Evt. så finnes det sett uorginalt som kan brukes men hvordan finish og kvalitet er på dette vet jeg ikke. Det skal visstnok være enkelt å koble opp.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant