Gå til innhold

Sub: Gjør det noe om elementene ikke står midt på fronten?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg, en ekte "40 year old virgin" (iallfall på subkassebygging!) bygger en 120 cm bred subkasse til bil, med to 12-tommere og en skillevegg i midten, så det blir i praksis to 42-liters kasser, ikke én 84-liters. Men for å få alt til å stemme (plassering av pc og andre ting som må stå oppå kassen osv.) bør jeg trekke elementene så nær den skilleveggen som mulig (tenk dere Ivar Medås' øyne, så skjønner dere tegningen), og ikke midt på baffelen. Har det noe å si for lyden eller andre ting?

 

Som strektegning: [ O O ] (skilleveggen er naturlig nok usynlig fra utsiden).

 

Og dessuten: Gjør det noe om jeg har noe stående oppå kassen som dekker til deler av elementet (rundt 1/3 innover fra den ene siden)? Det vil være på dempeføtter, antakeligvis av sorbothan (fra en gammel platespiller), så risting spiller ikke inn, og det vil være ca. 2 cm over ytterkanten av elementet, for jeg setter på et gitter som skal beskytte elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, en ekte "40 year old virgin" (iallfall på subkassebygging!) bygger en 120 cm bred subkasse til bil, med to 12-tommere og en skillevegg i midten, så det blir i praksis to 42-liters kasser, ikke én 84-liters. Men for å få alt til å stemme (plassering av pc og andre ting som må stå oppå kassen osv.) bør jeg trekke elementene så nær den skilleveggen som mulig (tenk dere Ivar Medås' øyne, så skjønner dere tegningen), og ikke midt på baffelen. Har det noe å si for lyden eller andre ting?

 

Som strektegning: [ O O ] (skilleveggen er naturlig nok usynlig fra utsiden).

 

Og dessuten: Gjør det noe om jeg har noe stående oppå kassen som dekker til deler av elementet (rundt 1/3 innover fra den ene siden)? Det vil være på dempeføtter, antakeligvis av sorbothan (fra en gammel platespiller), så risting spiller ikke inn, og det vil være ca. 2 cm over ytterkanten av elementet, for jeg setter på et gitter som skal beskytte elementet.

 

Du kan sette subbene akkurat hvor du vil i fronten.

 

Men jeg ville kanskje vurdert å sette pc ting osv noe lenger unna kassen om subbene ikke er magnetisk skjermet, kan jo få problemer med harddisker osv.

 

Og ang. risting så vil du nok slite med det uansett om du har dempere fra en platespiller der.

 

Jeg ville nok prøvd å unngå å dekke til subwooferene, men dette blir jo en prioriteringssak..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hatt ulike versjoner av min bil-pc stående på den forrige subkassen (samme elementer, men en todelt, 140-liters kasse med porter) i fire år uten noen som helst problemer, så akkurat det problemet er sterkt overdrevet. Det skal mer enn noen høyttalermagneter til for å gjøre noe med harddisker som sitter inni et pc-kabinett, særlig når de er så pass langt unna (i denne forstand er alt over 10 cm mer enn nok avstand). Det er ganske ekstreme magneter som brukes til å slette moderne harddisker. De første som kom, særlig i bærbare pc-er, var ikke like tolerante. En del flyselskaper hadde magneter i de nedfellbare bordene, og enkelte tidlige brukere av bærbare pc-er (på den tiden var de vel mer slepbare, min første veide vel 15 kilo, eller noe sånt) fikk slettet nok av harddisken til at pc-en nektet å fungere! Men det er lenge siden.

 

Og nyere harddisker tåler også mye mer av støt og vibrasjoner. De eneste harddiskene som har gått i stykker for meg på de siste fem årene, er IBMs Desk Star opp til 120 gig, også kalt "Death Star", og de er beryktet for akkurat det. Jeg har mistet andre harddisker i skrivebord og i golvet uten at noe galt har skjedd, og det er støt som er enormt mye kraftigere enn det en bil eller subwoofer kan gi dem.

 

Vi er forresten ikke så langt unna hverandre, jeg bor i nærheten av Sørlandsporten! Jeg tror jeg har sett den dB-bilen din i forbifarten når jeg har vært på Saltrød-senteret og handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nyere harddisker tåler også mye mer av støt og vibrasjoner. De eneste harddiskene som har gått i stykker for meg på de siste fem årene, er IBMs Desk Star opp til 120 gig, også kalt "Death Star", og de er beryktet for akkurat det. Jeg har mistet andre harddisker i skrivebord og i golvet uten at noe galt har skjedd, og det er støt som er enormt mye kraftigere enn det en bil eller subwoofer kan gi dem.

 

Vi er forresten ikke så langt unna hverandre, jeg bor i nærheten av Sørlandsporten! Jeg tror jeg har sett den dB-bilen din i forbifarten når jeg har vært på Saltrød-senteret og handlet.

 

Oki, jeg har bare erfart at mine 2 WD 120gig disker måtte formateres etter at de hadde ligget sammen med subkassen baki bilen, nå har jeg dog noen beist av magneter på mine subber da, vet jo ikke åssen subber du har...

Men at de tåler mye slag og støt er det ingen tvil om :)

 

Er det dB-bilen eller vitoen du har sett, jeg bor på Saltrød så er jo endel på farten der.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, jeg har bare erfart at mine 2 WD 120gig disker måtte formateres etter at de hadde ligget sammen med subkassen baki bilen, nå har jeg dog noen beist av magneter på mine subber da, vet jo ikke åssen subber du har...

Men at de tåler mye slag og støt er det ingen tvil om :)

 

Er det dB-bilen eller vitoen du har sett, jeg bor på Saltrød så er jo endel på farten der.

Skryt bare du. Jeg har sett bilde av magnetene dine!

magnet.gif

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec, det er den lille JC-registrerte tassen med så mange klistremerker at man lurer på hva slags farge den egentlig har... ;) Og det med harddisken: Da må den ha ligget uhyre nær noen monstersubber. Jeg har to JLAudio 12-tommere, og de er ikke i nærheten av å ha et kraftig nok magnetfelt. En helt annen sak er jo at sånt forstyrrer skjermer og tv-er, men det skal veldig mye mindre til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår