Gå til innhold

Kan naboer stoppe meg?

Ranger emnet

DynaCore

Anbefalte innlegg

støyen din skal ikke være mere til ulempe for naboen din enn den er til nytte for deg.

tror det var det det så fint het.

så lenge du ikke starter opp svart verksted eller lignende, så skal du kunne holde på som du vil.

det de kan gjøre hvis de blir lei av bråk, er ogta saken videre og få utført lydmålinger og da kan du bli pålagt og støysikre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Lurt å holde en vennlig tone. Få andre part til å forstå, samt at han kommer med sine synspunkter på en SAKLIG måte. Min nabo innhar ikke denne egenskapen, så jeg måtte sette hardt mot hardt.

Men det skal sies at de "fleste" som klager på "verkstedvirksomhet" ofte er folk som er "viktig og respekterte" (tror de). Kjører ofte litt tvilsom dyrt og blærete bil.

Men vær saklig - steg 1.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at du stiller spørsmålet på feil plass hvis du er ute etter ett nøytralt svar. :) Her er det kun folk med stor bilinteresse og svarene blir deretter. Hvis man ikke vet hvilket fotballag i Norge som er best, går man ikke til forumet til klanen og spør (hvis de har noe forum). Hvordan ville du like en nabo som dro ut møblene fra garasjen til stadighet for å stadigvekk trekke dem om eller rense dem? Eller hvis de hadde noe drivhuslignende "virksomhet" inni garasjen som de dro ut for å lufte i tide og utide. Slik at det ble en kraftig blomsterstank i hele nabolaget? Nei, jeg vet ikke, men nå skriver jeg sikkert bare tull her. Jeg synes det er bare dumt å blandet seg borti slikt jeg da:)

Jeg er veldig heldig med mine naboer. Vi har en gjesteparkering med plass til 5 biler. Der har jeg hatt 3 biler stående ganske lenge, samt at jeg parkerer bruksbilen der. Jeg rydder ikke alltid opp etter meg og jeg søler mye olje og lager masse hakk i bakken. Det er litt myk asfalt der, så når jeg jekker opp bilen så synker hjulene på jekken ned i asfalten. Det hender jeg får noen kommentarer, men stortsett er folk bare nysgjerrige.

En kar som er formann på ett lastebilverksted begynte bare å le også sa han: "Hadde det sett ut slik på jobben, hadde arbeidstilsynet kommet å stengt uten nåde".

Jeg kan ha forståelse for at naboer misliker oljesøl etc.. Vet ikke om det gjelder deg i dette tilfellet. Det er trossalt bedre å drive å skru litt bil og kanskje søle olje, enn å drive med dop, tagge og drive med hærverk. Jeg synes ikke du skal være på hugget til han kommer med noe dritt neste gang. Det er en dårlig ide å overkjøre eller være spydig.

Hvis naboen din gir deg signaler om at han misliker det du holder på med, får du svare at "Du på ingen måte vil være til bry for noen naboer og at du synes det er trist at han misliker dette. Du er kun er interessert i å ha ett godt forhold slik at han f.eks kan bare komme bort å låne en hammer eller sukker uten at det er noe problem. Hvis han trenger hjelp til noe, så hjelper du gjerne til. Om han klipper plenen litt sent så finner du deg i det osv.."

Lykke til :)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis han bare ikke liker at du driver og skrur bil og bråker litt på dagtid, så bør han bare lære seg å leve med det. Kjenner ingen detalje i saken. Men hvis han har små unger og slikt, ville jeg nok tatt hensyn til det og ikke bråkt så mye sent på dagen/kvelden.

Du bør opptre høflig (og helst bestemt samtidig). Kan jo prøve å få han til å snakke å si hvorfor han ikke liker mekkingen din.

Min erfaring er at naboen blir irritert når du står og dundrer med musikk utenfor huset deres og slikt. Selvfølgelig kjedelig med el.verktøy som durer, men det er da for en grunn. Jeg har aldri hatt så god kontakt med naboene som da jeg lå i garasjen eller på fellesarealet om mekket bil. Defleste, ikke nødvendigvis bilinterressertekom bortom. Snakket litt og diskuterte hva jeg drev med.

Men siste ord. Vis folkeskikk og opptre høflig. Det kan være en liten bagatell i den mekkingen din som kan bli en stor ting. Man vet aldri.

Ellers lykke til med naboen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres nesten ut som utleier'n som fatter'n og dama hans leide av detta!

de blei kasta ut her for rundt 1 uke siden pga jeg og fatter'n skrudde bil i garasjen (skal nevnes at fyren bor langt unna, og garasje og hele gårdsplassen inngår i leieavtala)..

snakk om et vanlig bolighus og greier!

http://www.lovdata.no > husleieloven...

der kan du finne ut mye om det du driver med er ulovlig (skru i egen garasje selvom det er rekkegarasjer osv) .. og dette med bråk osv.. mye nyttig "bo-lover" der har jeg finnet ut

Husleieloven gjelder ikke for tvister mellom to naboer... Rett og galt finner du i granneloven(granne = nabo).http://www.lovdata.no/all/hl-19610616-015.html

Hvis jeg hadde kommet opp i en sånn situasjon ville jeg forklart naboen min at det ikke er uvanlig å skru bil i en garasje. Det er en viss terskel for hva man bør vise av hensyn til naboer, men et hobbyverksted bør tolereres. Hadde det vært 5 mann som skrudde konstant hele dagen i garasjen ville det vært noe annet.

Men om man bør fyre opp vinkelsliperen kl.22:30 om kvelden er vel diskuterbart...Det er visse forbehold som gjelder også før 23, og man kan påberope seg særlige grunner som kan pålegge evt naboer å roe ned lydnivået før 23. Små barn som trenger søvn pluss kort avstanf mellom garasje og nabohus kommer nok innenfor særlige grunner.

Jeg ville forsikret naboen om at det kun er en mann som mekker på hobbybasis der, og prøvd å komme fram til en avtale om når det skal være rolig.

PS: Anngående villastrøk så tror jeg bestemt at det er en lavere terskel for hva som kan tolereres av støy der enn ellers. Gidder ikke å lete frem lovregelen nå, men har lest det en plass i den store fæle pensumet jeg hadde i fjor. Mange boligfelt kan være merket og definert som villastrøk, selv om det ikke ser sånn ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, lite rar nabo da..

Naboen min kom hen til lillesøstera mi en dag, å sa:

"Nå må du se til faen og slå av den røde lampa på rommet ditt! Jeg får ikke sove!"

Lampa har en 15w lyspære, og huset hans er 50 meter unna....

:hammer

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min kom hen til lillesøstera mi en dag, å sa:

"Nå må du se til faen og slå av den røde lampa på rommet ditt! Jeg får ikke sove!"

Lampa har en 15w lyspære, og huset hans er 50 meter unna....

damndamn :hvaskjera :shake

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider