Gå til innhold

Hvilken utveksling er best?

Ranger emnet


75mk2

Anbefalte innlegg

Jeg har valget mellom 3,54 og 3,73. Jeg har tenkt å kjøpe diffbrems og sånn jeg har skjønt det så passer ikke de utvekslingene på den samme diffen, dvs at jeg må velge før jeg kjøper diff. Jeg ønsker å få litt lavere utveksling enn jeg har nå(3,54), for å få litt mer drag på 5 gir. Noen som har synspunkter eller erfaringer her? Jeg har planer om ft/fk motor etterhvert. Er denne en del sterkere på lavt turtall enn f motoren? Slik at det ikke er nødvendig med en annen utveksling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 3.73..

 

det avhenger jo av utvekslingen du har på siste!! Jeg ville gått for 3.73, 3.91 eller 4.10, om du ikke trenger en sinnsyk topphastighet..

 

med 3.73, vil jeg, på turtallssperren, i OD, ligge i 255.07km/t.

 

Ikke at det er så veldig rèellt, men det illustrerer at jeg kunne fint kjørt på 3.91 eller 4.10.

 

dog får man bare high preload truetrac til 3.73.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vurdering er at jeg bruker mesteparten av tiden i bilen på å holde konstant fart. Så jeg setter i grunnen pris på relativt "lang" utveksling. Når man har bruk for mer turtall, kan man gire ned.

Min vurdering er at 3.73 er det laveste jeg ville hatt, men da har jo automaten lav utveksling på OD'en.

 

Med 4-trinns, blir 3.91 (som pleier å komme med den), litt syk rpm å cruise på, i feks. 80km/t. Bensinen renner jo, men samtidig er jo motoren så svak at den klarer ikke lavere på bakaksel.

 

Med feks. m47 eller m46+od, ville jeg fremdeles gått for 3.73 eller kanskje 3.91, om man ikke bryr seg sånn ekstremt om LITT mer bensinforbruk. Det gjør bilen mer lettkjørt på "fine veier", selv om man kanskje ofrer 5-10km/t av toppfarten..

 

ps. vurderer du Truetrac, kjøp 3.73, pga. preloaden! 3.54'en er laget for fwd aksel.. pass også på du får den med tre drev, ikke den gamle modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vurdering er at 3.73 er det laveste jeg ville hatt, men da har jo automaten lav utveksling på OD'en.

 

Jeg uttalte meg på generelt grunnlag. Jeg har selv automatkassen med 0,69-utveksling på overgiret, og da klarer det seg fint med en "gjennomsnittlig" utveksling i bakakselen. Jeg er ikke sikker, men tror jeg har 3,91.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttalte meg på generelt grunnlag. Jeg har selv automatkassen med 0,69-utveksling på overgiret, og da klarer det seg fint med en "gjennomsnittlig" utveksling i bakakselen. Jeg er ikke sikker, men tror jeg har 3,91.

ja, men det er jo mer vanlig med 3.54 tror jeg!

(på manuell 5tr og 4+od), 4tr (b19a), har 3.91 også, såvidt jeg vet på alle?

 

3.54 ville gått dårligere opp bakker feks.. du ville fått høyere toppfart, men hva skal du med den syke toppfarten? (teoretisk toppfart, da motoren i en vanlig 240 ikke er kraftig nok til å klare den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg tror det er 3,91 baserer jeg på følgende:

 

Ved det som jeg tror er 80 km/t effektivt (ut fra mer eller mindre pålitelige målinger...), er turtallet 2700 når jeg holder automatkassen i 3. Dekkdimensjonen er 185/70-14.

 

Regner man ut fra dette, kan 3,91 se ut til å passe bra. Men jeg har ikke fått sett etter og bekreftet det. Jeg skal ha service på bilen i morgen, så da kan det bli lettere å se etter.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med litt mer "statistikk" å gå ut ifra:

 

Jeg har fire volvoer med 4 trinns AUTOMATGIR type AW71 og alle har 3,73:1 bakaksel, men det finnes 3,91 på noen også selv om det er litt mer uvanlig. De har gjennomsnittelig 195/75 14 hjul og ca 3000 omdr i 90 på 3.gir. Jeg funderer på å teste en 3,31 bakaksel på spesielt en av disse og se om jeg kan skvise bensiforbruket enda mer ned under 0,7 uten å tape for mye aks.

 

Volvoen jeg holder på med akkurat nå har 3 trinns BW55, 3,54:1 bakaksel og 205/75 14 hjul. Ca 3000 omdr i 90 den også, men den har ganske feite dekk. Denne hadde tjent på ett gir til eller mer langbeint bakaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel fortsatt litt "off-topic" i forhold til det første spørsmålet, men vi har altså kommet inn på det med automatgir...:

 

Usikkerheten i mine beregninger er sikkert stor nok til at det like gjerne kan være 3,73 som 3,91 - blant annet kan det være vanskelig å være helt sikker på når utvekslingen i girkassen "brukes 100%".

 

En 3,31-bakaksel i kombinasjon med 0,69 på overgiret må vel gi noe rundt 50 km/t pr 1000 o/min - hvor høy fart må man holde for å få "utnyttet" dette...?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å måle utveksling uten å demontere noe som helst:

 

Biler uten diffsperre/-brems:

 

Jekk opp ene siden bak, roter bakhjulet en runde mens du teller antall omdreininger på mellomaksel, del antall runder på mellomakselen på to og du har utvekslingen. Er du i tvil, roterer du to runder og deler omdreiningene på mlmaksl. med 4.

 

Hvis du har sperre/brems løfter du hele bakenden og roterer en runde, og du trenger da ikke å dele på noe som helst, evt to runder og deler på 2.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår