Gå til innhold

Bare litt hjelp mellom noen valg.

Ranger emnet

josse

Anbefalte innlegg

Jeg har bare et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

Jeg har tenkt å bygge på anlegget mitt og trnger litt veiledning.

Slik det er nå har jeg en planet audio 5 kanals forsterker 100 x 4 + 300 x 1, en to sub 2 x 400 W fra audiobahn, to høytalere forran 200w og to høytalere bak 350w.

Jeg har koblet de to høytalerene forran på spilleren, høytalerene bak og sub på forsterkeren.

Det jeg tenkte på var to alternativer:

1. Kjøpe en ny 6-kanals fosterker med kondensator på 1 eller 1,5 F og koble alt på den.

2 Kjøpe en mono-blokk på 1000w til suben(e), kjøpe en 4-kanalsforsterker, som er sterk nok til å takle 550w, som jeg kobler front og bak høytalerene på.

3. Kjøpe kun en mono-blokk og beholde den gamle forsterkeren.

Noen som har noen gode råd/tips til hva jeg skal gjøre.

Evt. hva, hvorfor og litt pris (ikke for dyrt).

-Josse-^^

ALT går, det vanskelige bare tar litt lenger tid:D

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=123046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om forskjellen på watt og RMS watt?

Hvis den Planet audio forsterkeren din gir 4x100RMS så har du mer enn nok til front og bak med den.

Ta og kjøp deg en monoblokk ved siden av du, og ta å koble fronthøytalerene på den forsterkeren du har.

Tro meg du vil høre forskjell.

Når det gjelder monoblokk så åpner du sikkert slusene for forslag hvis du forteller oss hvilke modell subbene dien er og Specs`ene på de.

HER har du ihvertfall killer monoblokk

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=113888

Koster 5 lapper men med den så har du muligheter til å kjøpe deg enda kvassere sub(er)..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks/RMS Watt:

Maks watt eller topp watt blir brukt for å karakterisere kvantiteten i applikasjonen. Den sier noe om hvor stor effekt den kan klare på for eksempel ett trommeslag, denne effekten kan ikke opprettholdes over tid. Og da er vi inne på RMS watt, som er gjennomsnitts effekten til en applikasjon. Den forteller oss noe om den effekten som kan kjøres vedvarende over tid. Topp effekten er ^P=Û*Î der ^P er topp effekt, Û er topp spenning og Î er topp strøm. RMS watt er alltid halvparten av topp watt, den er P=^P*0,5=^P*Û*Î*0,5.

Meeen, nok OT. Beklager

Jeg ville i første omgang kjøpt inn en monoblokk. Evt. forsøkt å selge den forst. du har, og kjøpe ny monoblokk og 4-kanaler. Da får du det sikkert litt billigere av en av forhandlerene her på forumet.

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

watt max/peek: for høyttalere er dette det høyttaleren kan tåle i korte øyeblikk (som regel opp til 2 sekunder). for forsterkere betyr dette at det er det maksimale forsterkeren kan levere med Veldig uklar lyd (full klipping), eller i veldig korte perioder (snakk om kanskje Ett basslag).

watt RMS: for høyttalere forteller dette hvor mye effekt høyttaleren kan håndtere over lengre tid. for forsterkeren viser dette hvor mye forsterkeren kan levere over lengre tid med et Rent signal.

med andre ord kan man nesten si at på forsterkere er det Kun RMS effekten som er noe å se på. watt max er for at de skal ha store tall og skryte av så de får solgt...

egentlig er ikke RMS effekten på forsterkere en god målestandard heller, men få oppgir noe annet, og den er Mye bedre å se på enn watt max/peek.

edit: jeg ville valgt alternativ 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da beholder jeg bare den gamle forst. og kjøper en mono blokk ved siden av:D

Trenger jeg to strømkabler fra batteriet eller kan jeg ta fra den jeg allerede har (en type overgang/fordeler)

Og en ting til.

Trenger jeg kondensator. I så fall, en eller to (hvis en, hvilken av forst?).

-Josse-^^

ALT går, det vanskelige bare tar litt lenger tid:D

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=123046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du trenger ny kabel kommer an på hva du har fra før og hvordan forsterker du skal kjøpe i tillegg.

men når det kommer til kondensator ville jeg alltid kjøpt batteri fremfor kondensator. enten ett ekstra, eller et kraftig ett forran.

men det er ikke sikkert du i det heletatt trenger hverken kondensator eller battei. det kommer igjen mye an på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider